میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اعلام کرد: نشست استادان همیار فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با حضور فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شیراز برگزار شد.
جهان بین در این نشست با اشاره به وظایف اساتید و با تأکید بر نقش و جایگاه اساتید همیار فرهنگ گفت: تربیت و ظرایف آن را فقط در محضر استاد میشود فرا گرفت و اگر به این بُعد در دانشگاه توجه نشود، آرام آرام آموزشهای غیر رسمی جای آموزشهای رسمی را خواهد گرفت.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: محبت از طریق هوش مصنوعی قابل انتقال نیست و دمیدن کرامت و شأن انسانی در نسل جوان باید به واسطه تعلیم و تربیت بلافصل انسانی، یعنی از طریق استاد به شاگرد صورت پذیرد.
وی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت مهارتی که عبور از حافظه محوری به یادگیری عمیق و کاربردی است و توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشتههای موجود را به دانشجویان میآموزد، باعث تغییر ذهن نقلی به ذهن تحلیلی خواهد شد که این همان مهارت حل مسئله است که در رویکرد جدید دانشگاه با توسعه بحث مهارت آموزی به آن پرداختهایم.
جهان بین تعلیم و تربیت اجتماعی را از دیگر نکات قابل تأمل در این بحث برشمرد و افزود: بر اساس نظریه درهم تنیدگی که اخیراً در دنیا مطرح شده و برای همه عوامل مختلف از جمله عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... جایگاه و وزن خاصی قائل است، میتوان دیدگاه تعلیم و تربیت اجتماعی را با این نظریه تطابق داد، زیرا این نوع پیچیدگیهای مطرح شده در نظریه در هم تنیدگی و آموختن آن باید زیر دست استاد صورت پذیرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر وجود تفاوت بین مدیریت فرهنگی و مدیریت فرهنگ گفت: مدیریت فرهنگی عبارت از مدیریت امور فرهنگی جامعه است، اما مدیریت فرهنگ، مدیریت عوامل موثر بر فرهنگ است، بر این اساس فرهنگ را نمیتوان بدون توجه به اقتصاد یا سیاست تصحیح کرد.
وی نهاد دانشگاه را نهادی برای تعلیم و تربیت جامعه نامید و توضیح داد: تعلیم و تربیت جامعه جز با محوریت و نقش آفرینی استاد نمیتواند اتفاق بیافتد، یا به عبارتی تربیت از درون تعلیم میگذرد، لذا هر طرحی که بین تربیت و تعلیم فاصله بیاندازد یا به عبارت دیگر فرهنگ را از آموزش جدا کند، این طرح حتماً عقیم خواهد ماند.
جهان بین با تاکید بر نیاز به باز تعریف دانشگاه، اظهار کرد: نیاز به بازتعریف دانشگاه آنگاه مشهود است که بدانیم در این باز تعریف کنشگر اصلی، نهادهای دانشجویی و فعالیتهای عمومی فرهنگی رایج در دانشگاه نخواهد بود، بلکه مهمترین قطب اثرگذار در باز تعریف دانشگاه؛ استاد خواهد بود لذا مدیریت دانشگاه باید به نقش آفرینی استاد کمک شایانی کند.
در ادامه این نشست استادان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
منبع : خبرگزاری مهر
رایزنی برای انتشار بیستودومین فراخوان جذب هیئت علمی علوم پزشکی
مرکز تحقیقات دریایی در دانشگاه امیرکبیر راهاندازی میشود
بسیجیان امروزین نسل زد بسیج هستند
تبدیل فیلتر سیگار به نوعی کامپوزیت توسط پژوهشگران دانشگاه تهران
مادران دانشجو در رشته های علوم پزشکی چه خدماتی دریافت میکنند؟
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد
حمایت مجلس و دولت از طرحهای حوزه آب در سازمان جهاد دانشگاهی شریف
۶۰ دانشجوی دارای حکم انضباطی به دانشگاه برگشتند
توسعه زیرساختهای رهگیری تجهیزات پزشکی در مراکز دیالیز و ناباروری
دستاورد اقتصادی پذیرهنویسی سلولهای بنیادی خونساز در محک
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار مستند سازی تجارب رویان شد
قل هوش مصنوعی افراد ساخته شد
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار مستند سازی تجارب رویان شد
نشست معاونان دانشجویی مناطق دهگانه در دانشگاه تهران
شیوهنامه انضباطی دانشجویان مجددا بازنگری میشود
رفع مشکل تحریمی دانش بنیانهای دفاعی/ ایجاد تحرک در تامین مالی
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد/آغاز انتخاب رشته از ۶ آذر
جلوگیری از حمله صرع با کمک عینک نوین
۷ عامل خطر «زوال عقل» را بشناسید
بازدید طلاب مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ از موزه دین و دنیا
واکنش وزارت بهداشت به قطع برق در بیمارستانها
۶ بیمار کانادایی داوطلب کاشت تراشه ایلان ماسک می شوند
رئیس جمهور روز دانشجو به یکی از دانشگاههای تهران میرود
۶ بیمار کانادایی داوطلب کاشت تراشه ایلان ماسک شدند
همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم با حوزه هنری
مرگ و میر الکلیهای آمریکایی در ۲۰ سال دو برابر شد
چین موتور مخصوص تسلیحات مافوق صوت را آزمایش کرد
«اقتصاد دانشبنیان» محور همکاریهای مشترک ایران و ونزوئلا
قابلیت بیرون کشیدن متن از عکس مایکروسافت حذف شد
رونق تولید تبلتهای بریل با ۴ سال حضور در نمایشگاه ایران ساخت