میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود حکمتنیا در اولین نشست از سلسله نشستهای علمی ترویجی «سنتهای کارآمد» که به همت کارگروه سنتهای کارآمد حوزههای علمیه برگزار شد اظهار کرد: سنتهای اصیل حوزوی به مثابه میراث فرهنگی که حافظه جمعی حوزههای علمیه است و میتوان آن را توسعه داد.
وی افزود: باید به دقت بر روی آثار به جای مانده از گذشتگان که امروزه ما امانتدار آن هستیم، تأمل کنیم و آنها را بشناسیم و ضمن حفاظت، با ارائه طرحهای نو، به احیا و ایجاد آثار جدید اقدام کنیم، به طوری که در کنار حفظ چهارچوب اصلی، تفاوتهایی با آثار پیشینیان ما داشته باشد.
معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آثار مادی و معنوی به جامانده از پیشینیان ما حاصل تلاشهای مستمر، فنون، مهارتها، ابتکارات، خلاقیتها و برخوردهای اجتماعی فرهنگی آنان بوده است.
حکمتنیا تصریح کرد: اصطلاح سنتهای کارآمد بر گرفته از نظریه گفتمان در فلسفه است و عنوان سنتهای کارآمد به معنی ارائه گذشته برای استفاده در آینده است، یعنی ما در یک دستگاه گفتمانی، گفتوگو میکنیم و این گفتمان حاصل رفت و آمدهای خردمندانه معرفتی است، که در یک نقطهای به قرار میرسد.
وی در ادامه گفت: ما باید در فرایند شکل دهی نظام معرفتی و پژوهشی حوزه، بازنمایی کنیم این نظام دارد ساخته میشود هر گاه این نظامات کنار هم و در مرآی افراد قرار گیرد، باعث هویت بخشی میشود.
معاون علمی پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نسبت به چرایی حفظ سنتهای اصیل حوزوی بیان داشت: اگر معتقدید که تولید دانش ارزش است، پس باید روشهای تولید دانش که در اثر آزمودن، اصلاح و تکمیل در طول سالیان دراز رقم خورده، مورد حفاظت، احیا و ترویج قرار گیرد. بنابراین حفاظت و حمایت از این سنتها ارزشمند و قابل تقدیر است، و این امر سبب ایجاد جریان ذهنی و گفتمانی در مجامع علمی خواهد شد.
حکمتنیا در خصوص اهمیت گفتمان سازی افزود: وقتی گفتوگو شکل گرفت، دانش، تحول پیدا میکند و در کنار آن فرهنگ نیز بر همان مبنا ساخته میشود و در بعد معرفتی نیز برای حوزههای علمیه مؤثر خواهد بود.
معاون علمی پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تأثیر گفتمان سازی عنوان کرد: طلاب وقتی روند تاریخی علمی، پژوهشی حوزههای علمیه و بزرگان خود را میبینند بیتردید به آن هویت پی میبرند. مثلاً طلاب میفهمند که ما طلبهها یک شکل تاریخی داریم، که در آن میتواند نوع آموزش، پژوهش، نگاه، احوال پرسی، نشست، سلوک، نیز خود هویت بخش باشد.
وی در پایان گفت: این هویت شخصیت حقیقی نیست، شخصیت حقوقی هم نیست، این یک امری هست که یک تشخص معناداری پیدا میکند، که باید این سنتها را در کنار استفاده از ابزارهای نوین آموزشی پژوهشی تحفظ کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری
هر ایرانی صاحب شناسنامه سبک زندگی میشود
رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری/ کاهش ۱۴ درصدی فوتیها
برخی داروهای دیابت می توانند آسم را مهار کنند
ایران میتواند الگوی ادغام طب سنتی و مکمل در منطقه باشد
گسترش همکاری علمی بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف
حمایت بنیاد ملی علم از طرحهای پژوهشی و رسالههای مرتبط با فلسطین
ابلاغ هرگونه آییننامه و بخشنامه منوط به تأیید حقوقی وزارت علوم شد
دانشگاه علامه تقویت وفاق با همسایگان را بررسی می کند
پیشنهاد افزایش ۵۴ درصدی تعرفه پزشکی
پیام تبریک سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت هفته بسیج
کلید مدیریت بهتر بیماریهای کلیوی
گاز رادُن دومین عامل ابتلا به سرطان ریه است
کاهش چشمگیر مصرف آب، برق و گاز در وزارت علوم
نتایج آزمون EPT دانشگاه آزاد اعلام و ثبتنام آذرماه آغاز شد
تجلیل از دستیاران برتر آزمون تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی ایران
مشکل پرداخت وام شهریه دانشجویان حل شد