میرنیوز
خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: موضوع کنکور از منظر سیاستگذاران و تصمیم سازان و همچنین داوطلبان موضوع مهمی است که موجب میشود برنامه ریزی های آینده افراد را تحت الشعاع قرار دهد. چرا که سال هاست کنکور به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی دانش آموزان بدل شده است و تأثیر آن تا اندازهای است که کوچکترین تغییری در آن موجب بروز نظرات متفاوت میشود.
بخش بزرگی از فکر جوانان کشور را موفقیت در آزمون سراسری و ورود به دانشگاه به خود اختصاص داده است. به طوری که عدم موفقیت در آن با شرایط روانی - تحصیلی سختی برای آنها همراه است و پشت کنکور ماندن هم به معضلی برای داوطلبان بدل شده است.
پژوهشگران بسیاری در کشور در این سالها به بررسی وضعیت نظام سنجش کشور و کنکور سراسری پرداختهاند و در بررسیهای آسیب شناسانه خود به این نکته دست یافتهاند که الگوی فعلی سنجش و پذیرش دانشجو از عدم کارآمدی و اثربخشی لازم رنج میبرد.
آسیبهای ناشی از فضای نظام آموزشی در دوران قبل از کنکور، چالشهای ناشی از فضای حاکم بر آزمون سراسری و شرایط ناظر بر کنکور داوطلبا، و آسیبهای مربوط به دوران بعد از برگزاری آزمون سراسری در کنار جو اجتماعی، محیط آموزشی، دوستان، ویژگی خانواده، عملکرد روانی، عملکرد تحصیلی و واکنش به رویدادهای ناخواسته همگی از عواملی هستند که بر کنکوریها مؤثر هستند.
از سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور در راستای تدوین سیاستهایی در زمینه اصلاح نظام آموزش عالی به موضوع کنکور سراسری به صورت ویژه پرداختند.
به همین منظور ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» با استناد به جز ۲-۲ از بند ۲ سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجرایی سازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش تصویب شد.
در ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۰ حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» را تصویب کرد و این مصوبه جلسه: ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵ مرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شد.
پس از اینکه نظرات متفاوتی از زمان ابلاغ این مصوبه از سوی کنکوریها و صاحبنظران مطرح شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه جدیدی در ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱ در جلسه ۸۶۳ به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه را اصلاح کرد. مصوبه جدید پس از کش و قوسهای فراوان در ۲۵ تیر ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سرآغازی بر تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به بعد شد.
هشت تغییر مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در فاصله دو مصوبه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
مصوبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | مصوبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ |
ماده ۱- تعاریف سابقه تحصیلی: نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد. |
عبارت «سال آخر» از بند ۱ ماده ۱ (تعریف سابقه تحصیلی)، حذف میشود. |
ماده ۲- نمره کل تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروههای آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروهها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف میشود. |
تبصره ۱ ماده ۲ به شرح زیر اصلاح میشود: عبارت «…که به ترتیب توسط سازمان و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع رسانی شود…» جایگزین عبارت «…توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود…» میشود. |
تبصره ۳ و ۴ به ذیل ماده ۲ به شرح زیر اضافه میشود: تبصره ۳: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف مدت شش ماه آیین نامه تفکیک سنجش از پذیرش را تدوین و جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه میکند.» تبصره ۴: «دانشگاه آزاد اسلامی کما فیالسابق (به استثنای ۴ رشته؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام میکند.» |
|
ماده ۳- پذیرش سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود. |
۴- بند ۳ ماده ۳ به صورت زیر اصلاح میشود: «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.» |
ماده ۴ - وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان اقدام کند به گونهای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند. | ماده ۴ به صورت زیر اصلاح میشود: «وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام کند به گونهای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغالتحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.» |
ماده ۴ تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد. |
تبصره ماده ۴ حذف میشود. |
- | عبارت زیر به عنوان ماده ۹ جدید اضافه میشود: ماده ۹: «ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تأثیر آن و نحوه اعمال میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای پایههای مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفهای و کار دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور میرسد.» |
ماده ۹: این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود. | بند ذیل جایگزین ماده ۹ قبلی میشود: ماده ۱۰: «این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۲ تبصره در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب، برای سازمانها و دستگاهها لازمالاجرا خواهد بود.» |
سایر بخشهایی که در این مصوبه تغییر نکردهاند به موضوعاتی از جمله تعاریف آزمون اختصاصی، سنجش و رشته محلها اختصاص دارد. همچنین موضوع هم ترازی نمرهها و تعیین حدنصاب از سوی دانشگاهها و همچنین موضوع پذیرش در رشتههای پرمتقاضی بدون تغییر مانده است.
مواد بدون تغییر مصوبه ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)»
ردیف | موضوع |
۱ | ماده ۱- تعاریف: آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشتههای تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که براساس کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان سنجش برگزار میشود. |
۲ | ماده ۱- تعاریف: سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه است که از طریق «نمره کل سابقه تحصیلی» و «نمره کل آزمون اختصاصی» انجام میشود. |
۳ | ماده ۱- تعاریف: پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به موسسه در رشتههای پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت میگیرد. |
۴ | ماده ۱- تعاریف: رشته محل: هر یک از رشتههای تحصیلی که متقاضی براساس محل تحصیل در هر موسسه میتواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد. |
۵ | ماده ۱- تعاریف: رشته محلهای پر متقاضی: رشته محلهایی هستند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفاً سوابق تحصیلی نیستند. |
۶ | ماده ۲- نمره کل: نمره کل آزمون اختصاصی: نمرهکل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است. |
۷ | ماده ۲- نمره کل: نمرهکل سابقه تحصیلی: نمرهکل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است. |
۸ | ماده ۲- نمره کل تبصره ۲: سازمان سنجش میتواند برای برخی از رشتههای خاص (مانند تربیت بدنی و رشتههای هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار کند. |
۹ | ماده ۳- پذیرش: پذیرش در رشته محلهایی که پرمتقاضی نیستند، صرفاً براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود. |
۱۰ | ماده ۳- پذیرش: پذیرش در رشته محلهای پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی انجام میشود. |
۱۱ | ماده ۵- موسسه (دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی مصوب وزارت علوم، وزارت بهداشت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی) میتواند در پذیرش دانشجو در رشته محلهای پرمتقاضی حدنصاب برای نمرهکل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی کند. |
۱۲ | ماده ۶- با توجه به اختلاف ویژگیهای آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان سنجش با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به همترازی آنها اقدام میکند. |
۱۳ | ماده ۷- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیههای پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام کرده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند. |
۱۴ | ماده ۸- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاستها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ میشود. |
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مدت به پرسشهای متداول درباره مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» پاسخ داده است.
پرتکرارترین سوالی که از سوی داوطلبان درباره این مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است ایجاد سوابق تحصیلی و تاثیر قطعی آن است. ضمن اینکه داوطلبان با وجود اجرایی شدن آن همچنان معترض به این موضوع هستند.
پرتکرارترین سوالات داوطلبان درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
ردیف | سوال / پاسخ |
سؤال ۱ | مهمترین تغییرات در کنکور سال آینده (و بعد از آن) چیست؟ |
پاسخ ۱ | - سابقه تحصیلی داوطلبین (امتحانات نهایی) دارای تاثیر قطعی ۴۰ درصدی است. - آزمون کنکور سراسری با تأثیر ۶۰ درصدی در نمره کل دو بار برگزار میشود. - داوطلب میتواند به اختیار خود، در یک و یا هر دو آزمون شرکت کند. - کارنامه صادره برای نمره کل داوطلب تا دو سال معتبر است. - دروس عمومی در آزمون کنکور سراسری مورد امتحان نخواهند بود. - نمرات دروس عمومی بصورت سوالات تشریحی در معدل امتحانات نهائی وزن مشخص دارد. - در آزمون کنکور سراسری صرفاً دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی مورد امتحان خواهد بود. - ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروههای آزمایشی حذف شدند. - امکان پذیرش در رشته محلهایی که پر متقاضی نیستند صرفاً با بررسی سابقه تحصیلی و بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری فراهم میشود. |
سؤال ۲ | منظور از سابقه تحصیلی چیست؟ نمره کل سابقه تحصیلی چگونه محاسبه میشود؟ |
پاسخ ۲ | سابقه تحصیلی میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیشدانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است. سهم نمره سابقه تحصیلی در آزمون سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط بر اساس نمرات پایه دوازدهم سهم نمره سابقه تحصیلی در آزمون سال ۱۴۰۴ نمرات پایههای یازدهم و دوازدهم سهم نمره سابقه تحصیلی در آزمون از سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس نمرات پایههای سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) داوطلبین فارغ التحصیل نظام قدیم آموزشی از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود. |
سؤال ۳ | منظور از آزمون اختصاصی در این مصوبه چیست؟ نمره کل آزمون اختصاصی چگونه محاسبه خواهد شد؟ |
پاسخ ۳ | منظور از آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری است. نمره آن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد و از سال ۱۴۰۴ به بعد ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب سهم دارد. |
سؤال ۴ | نحوه تأثیر نمرات امتحانات نهایی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه چگونه است؟ نسبت میان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری (کنکور) برای ورود به دانشگاهها در هر سال چیست؟ |
پاسخ ۴ | نمره کل سابقه تحصیلی (امتحانات نهائی) برای هر داوطلب (با تأثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای سال ۱۴۰۴ و بعد از آن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است. |
سؤال ۵ | رشته محلهای پر متقاضی کدامند؟ |
پاسخ ۵ | رشته محلهایی پر متقاضی هستند که بر اساس ضوابط شورای سنجش و پذیرش، تقاضا برای ورود به آنها به قدری بیشتر از ظرفیت است که امکان پذیرش صرفاً بر اساس سابقه تحصیلی در آنها وجود ندارد. |
سؤال ۶ | آیا مانند گذشته برای تمامی رشته محلها آزمون سراسری برگزار خواهد شد؟ |
پاسخ ۶ | خیر. پذیرش در رشته محلهایی که پر متقاضی نیستند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام میشود. |
سؤال ۷ | عناوین دروس اختصاصی و ضرایب مربوطه برای آزمون سال آینده چگونه تعیین و اطلاعرسانی میشود؟ |
پاسخ ۷ | عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری در هر یک از گروههای آزمایشی پیش از شروع سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش حداکثر تا پایان شهریور به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. |
سؤال ۸ | داوطلبینی که فارغ التحصیلان مقطع متوسطه در سالهای گذشته هستند، چگونه نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند؟ |
پاسخ ۸ | وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای کلیه دانش آموزان از جمله فارغ التحصیلان سالهای گذشته) اقدام کند و با توجه به اختلاف ویژگیهای آماری نمرات سابقه تحصیلی در سالهای مختلف نسبت به همترازی آنها اقدام کنند. |
سؤال ۹ | آیا امکان ترمیم سابقه تحصیلی برای داوطلبین فارغ التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن وجود دارد؟ |
پاسخ ۹ | بله. شرایط امکان و نحوه ترمیم سابقه تحصیلی و تعداد دفعات تکرار آن و نحوه اعمال آن در تمام نظامهای آموزشی اطلاع رسانی خواهد شد. |
سؤال ۱۰ | سرنوشت دروس عمومی و ضرایب این دروس در آزمون ۱۴۰۲ (و بعد از آن) چیست؟ |
پاسخ ۱۰ | دروس عمومی از این پس در سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد توجه ویژه خواهند بود. عناوین و ضرایب آنها در گروههای آزمایشی به پیشنهاد آموزش و پرورش و تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و اعلام خواهد شد. |
سؤال ۱۱ | آیا سهمیههای مناطق و سایر سهمیههای کنکور به قوت خود باقی است؟ |
پاسخ ۱۱ | در حال حاضر تغییری در سهمیههای موجود در پذیرش داوطلبین ورود به آموزش عالی رخ نداده است و این سهمیهها حذف نخواهند شد. |
سؤال ۱۲ | در مورد آن دسته از رشتههای دانشگاهی که پذیرش در آنها مستلزم آزمون عملی یا تشریحی بوده است، نسبت اعمال ضرایب سابقه تحصیلی و آزمون اختصاصی به چه صورت خواهد بود؟ |
پاسخ ۱۲ | ضرایب دروس مربوط به سابقه تحصیلی و نیز عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری و آزمون عملی یا تشریحی برای برخی از رشتههای خاص (مانند تربیت بدنی و رشتههای هنری) توسط شورای سنجش و پذیرش تعیین و اعلام خواهد شد. |
سؤال ۱۳ | آیا فرآیند پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشمول این مصوبه است؟ |
پاسخ ۱۳ | دانشگاه آزاد اسلامی کما فی السابق (به استثنا ۴ رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام مینماید. |
سؤال ۱۴ | اعتبار معدلهای دوره متوسطه چگونه تضمین میشود و چگونه از عدم بروز تقلب و تبانی برای کسب معدل بالا پیشگیری میشود؟ |
پاسخ ۱۴ | وزارت آموزش و پرورش از گذشته تاکنون آزمونهایی را به صورت نهایی (سراسری) و با در نظر گرفتن استاندارد و امنیت کافی برگزار می کرده و به منظور اجرای این مصوبه، این وزارتخانه با همکاری و نظارت ویژه دستگاههای مسئول امنیتی و با بهره گیری از انواع فناوریهای سخت افزاری و نرم افزاری، در بازه زمانی تعیین شده در مصوبه، نسبت به استانداردسازی و ایمن سازی کامل و مضاعف آزمون نهایی سال دوازدهم (با همکاری مراجع ذیربط) و پس از آن به ترتیب آزمون پایههای یازدهم و دهم اقدام میکند. |
سؤال ۱۵ | منظور از دو نوبت کنکور در سال چیست و چه تأثیری بر کاهش استرس داوطلبین دارد؟ آیا منظور همان کنکور دو مرحلهای است؟ |
پاسخ ۱۵ | خیر. برگزاری دو نوبت آزمون اختصاصی به صورت سراسری در سال به هیچ عنوان به معنی دو مرحلهای شدن کنکور نیست. بلکه هر داوطلب مجاز است و این شانس را دارد که به جای یک بار شرکت در آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه در یک سال، دو بار در سال در آزمون شرکت کند و نتیجه هر آزمون که بیشتر رضایت بخش باشد برای پذیرش در دانشگاه ملاک عمل قرار گیرد. این سیاست در مصوبه جدید برای کاهش بار روانی و اضطراب یک بار آزمون سراسری در سال اتخاذ شده و از این پس چنانچه داوطلب با استعدادی به هر دلیل (اعم از بیماری یا مشکلات شخصی) در نوبت اول آزمون نتیجه دلخواه به دست نیاورد میتواند یک بار دیگر در آزمون اختصاصی شرکت کند. |
سؤال ۱۶ | نتیجه هر آزمون اختصاصی تا چه مدت معتبر است؟ |
پاسخ ۱۶ | نتیجه هر آزمون اختصاصی (سراسری) تا دو سال معتبر بوده و میتواند مبنای انتخاب رشته و پذیرش داوطلب قرار گیرد. |
سؤال ۱۷ | آیا بعد از هر نوبت شرکت در آزمون اختصاصی و دریافت کارنامه، امکان پذیرش در دانشگاه برای اولین نیمسال تحصیلی بعد وجود دارد؟ |
پاسخ ۱۷ | مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه محدودیتی قائل نشده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور میتوانند در صورت عدم تکمیل ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پیش از هر نیمسال تحصیلی به گونهای برنامه ریزی کنند تا در صورت وجود ظرفیت خالی، داوطلبین با دارا بودن کارنامه آزمون اختصاصی برای رشته محلهای مورد نظر پذیرش شوند. تصمیم گیری در این خصوص و اعلام نحوه پذیرش بر عهده شورای سنجش و پذیرش خواهد بود. |
سؤال ۱۸ | آیا پذیرش در دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری امکانپذیر است؟ |
پاسخ ۱۸ | بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون کنکور سراسری برای رشته محلهای پرمتقاضی برگزار میشود و برای سایر رشتهها که توسط شورای سنجش و پذیرش اعلام میشود) پذیرش بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری و صرفاً بر مبنای سابقه تحصیلی داوطلب امکانپذیر است. |
سؤال ۱۹ | داوطلبینی که فارغ التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن هستند، چند بار میتوانند نسبت به ترمیم سوابق تحصیلی خود اقدام کنند؟ آیا محدودیتی در زمینه ترمیم سابقه تحصیلی وجود دارد؟ |
پاسخ ۱۹ | ضوابط اجرایی ایجاد سابقه تحصیلی (یا ترمیم آن) و تعداد دفعات تکرار آن به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و به اطلاع داوطلبین میرسد. |
سؤال ۲۰ | وضعیت داوطلبینی که در نظام آموزشی قبلی تحصیل کرده و یا متقاضیانی که از شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان در آزمون سراسری شرکت میکنند در این مصوبه چگونه پیش بینی شده است؟ |
پاسخ ۲۰ | ضوابط اجرایی مربوط به نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای پایههای مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفهای و کار دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش اطلاع رسانی میشود. |
سؤال ۲۱ | آیا شیوه جدید برگزاری کنکور موجب افزایش هزینههای تحصیل دانش آموزان و خانوادهها برای تضمین موفقیت داوطلبین برای ورود به آموزش عالی خواهد شد؟ |
پاسخ ۲۱ | خیر. در حال حاضر آمار موجود حکایت از بازار ۸۰ هزار میلیارد تومانی کلاسهای کنکور در جامعه دارد که عمده این هزینه صرف آموزش مطالبی فراتر از کتب درسی آموزش و پرورش و روشهای غیر اصولی، سطحی و ضد یادگیرنده ای میشود که بدون توجه به محتوای عمیق دروس صرفاً برای پاسخ دهی به سوالات چند گزینهای طراحی شدهاند. |
سؤال ۲۲ | آیا فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو و شیوه جدید برگزاری کنکور، باعث کاهش عدالت آموزشی و افزایش شکاف طبقاتی در جامعه میشود؟ |
پاسخ ۲۲ | خیر. عمده تفاوتی که باعث شکاف طبقاتی حاضر در فرآیند پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی شده است، در شیوه برگزاری آزمون (مبتنی بر سوالات فراتر از محتوای کتب درسی و روشهای غیرمتعارف و غیر اصولی تست زنی) نهفته است که به هیچ عنوان ابزار مناسب و عادلانه ای برای سنجش استعداد و سواد دانش آموز برای ورود به نظام آموزش عالی نیست. با اصلاح این رویه و بازگرداندن چرخه یادگیری به محتوای اصیل آموزش و پرورش و نیز سنجش استاندارد و توزیع شده در طول زمان در قالب آزمونهای نهایی مدیریت شده، شانس موفقیت میان اقشار مختلف جامعه اعم از مناطق برخوردار و کمتر برخوردار یا دهکهای مختلف اجتماعی به یکدیگر نزدیکتر خواهد شد. |
سؤال ۲۳ | در مجموع مزایای عمده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور و شیوه جدید سنجش و پذیرش چیست؟ |
پاسخ ۲۳ | افزایش وزن و اهمیت سابقه تحصیلی (توزیع شده در زمان) نسبت به کنکور سراسری (متمرکز در یک روز) افزایش شانس داوطلبین برای کسب نمره و رتبه بهتر با برگزاری دو کنکور در سال اعتبار دو ساله کارنامههای صادره برای داوطلبین برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه، انتقال سنجش دروس عمومی به سابقه تحصیلی به جای سوالات چند گزینهای و سطحی کنکور مدیریت بهتر رقابت کنکور با افزایش امکان پذیرش در دانشگاه از طریق سابقه تحصیلی برای رشته محلهایی که پر متقاضی نیستند حذف برخی پیچیدگیهای زائد نظیر زیرگروههای آزمایشی |
پس از ابلاغ این مصوبه سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد بر مبنای دو بار برگزاری کنکور در سال اولین نوبت کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار میشود. با وجود اینکه داوطلبان درباره زمان برگزاری آن در زمستان انتقاداتی داشتند اما در نهایت نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه با حضور حدود ۹۷۸ هزار داوطلب در پنج گروه آزمایشی برگزار شد.
در نهایت در عصر روز ۹ اسفندماه ۱۴۰۱ نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به صورت کارنامه حاوی نمرات خام بر روی پایگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش قرار گرفت.
بر اساس اعلام سازمان سنجش نتیجه علمی تمامی داوطلبانی که در این نوبت یا در نوبت دوم آزمون شرکت میکنند در قالب کارنامه نهایی شامل نمرات خام، نمره کل آزمون اختصاصی نوبت اول یا دوم، نمره کل سابقه تحصیلی آموزش و پرورش و نمره کل نهایی حاصل از بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی دو نوبت و نمره کل سوابق تحصیلی و رتبه انها در سهمیه و بدون اعمال سهمیه در مرداد ماه ۱۴۰۲ به منظور انجام انتخاب رشته منتشر خواهد شد.
تشکیل کمیته رصد مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این شورا
در همین زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل کمیته رصد مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این شورا خبر داد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاعیه رسمی به منظور تأیید روند برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ صادر کرد.
وی گفت: تأثیر سوابق تحصیلی مهمترین نکتهای است که داوطلبان کنکور آن را پیگیری میکنند، ضمن اینکه سوابق تحصیلی به صورت قطعی و ۴۰ درصد است. ما در مسیر رسیدن به اینکه سوابق تحصیلی را قطعی کنیم حرکت کردیم و مقدمات کار فراهم شده است.
رئیس سازمان سنجش درباره ارزیابی از تأثیر سوابق تحصیلی در نمرات کنکوریها گفت: نمیتوان گفت تأثیر خیلی ناگهانی باشد. بعضاً نمره کنکور را بالا یا پایین میبرد. کنکور سراسری آزمونی رقابتی است و رقابتی به این معنی است که هر فردی که نمرهای میگیرد تا زمانی که ظرفیت پذیرش وجود دارد در دانشگاه پذیرفته میشود.
همانطور که پیش بینی میکردیم آزمون نوبت اول که در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد بیشتر آزمون تمرینی و یا آزمایشی برای داوطلبان بوده است که خودشان را برای رقابت اصلی در تیرماه ۱۴۰۲ آماده میکنند. البته داوطلبان زیادی هم در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردند و ممکن است نمرات عالی کسب کنند و حتی ممکن است نفر اول کنکور از آزمون نوبت اول باشد. به هر صورت هر دو نوبت آزمون رسمیت و دو سال اعتبار دارد و نمره خام به همراه سوابق تحصیلی نمره کل داوطلب ساخته میشود و بر مبنای نمره کل انتخاب رشته خواهیم داشت. ارزیابی از نتایج علمی داوطلبان در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲
وی با ارزیابی از نتایج علمی داوطلبان در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ که در دی ماه برگزار شد، خاطرنشان کرد: همانطور که پیش بینی میکردیم آزمون نوبت اول که در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد بیشتر آزمون تمرینی و یا آزمایشی برای داوطلبان بوده است که خودشان را برای رقابت اصلی در تیرماه ۱۴۰۲ آماده میکنند.
پورعباس افزود: البته داوطلبان زیادی هم در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردند و ممکن است نمرات عالی کسب کنند و حتی ممکن است نفر اول کنکور از آزمون نوبت اول باشد. به هر صورت هر دو نوبت آزمون رسمیت و دو سال اعتبار دارد و نمره خام به همراه سوابق تحصیلی نمره کل داوطلب ساخته میشود و بر مبنای نمره کل انتخاب رشته خواهیم داشت.
وی یادآور شد: همچنان دانش آموزان و داوطلبانی که امسال برای اولین بار آزمون دادند دغدغه تأثیر سوابق تحصیلی را دارند، طبیعی است که این دغدغه را داشته باشند چرا که تا به امروز اثر آن مثبت بوده و از امروز به بعد اثر آن قطعی است.
رئیس سازمان سنجش در پاسخ به انتقادات داوطلبان کنکور که چرا تغییرات کنکوری به موقع و زودتر از زمانهای برگزاری اطلاع رسانی نمیشود، گفت: از سال ۱۳۸۶ که قانون مجلس درباره کنکور سراسری تصویب شد موضوع حذف کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی مطرح است و نکته جدید نیست. در آن زمان اعلام شده بود که همه سوابق تحصیلی جایگزین آزمون شود که بعد اعلام شد به نسبتی جایگزین شود که تمام این موارد به دلیل مشکلاتی اجرایی نشد.
وی افزود: ضمن این امتحانات نهایی دبیرستان هم سال هاست که در حال اجرا است اما نکته جدید در این زمینه تأثیر قطعی این نمرات در نمره نهایی داوطلب است. البته فرصت جبران برای داوطلبان وجود دارد و میتوانند نمره خود را ترمیم کنند.
سهمیهها و تعیین حدنصاب پذیرش دانشگاهها؛ بندهای بر زمین مانده مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گزارش مهر، با وجود تمام نکاتی که مطرح شد هنوز دو بند مهم مصوبه شامل سهمیهها و تعیین حدنصاب از سوی دانشگاهها برای پذیرش همچنان بر زمین مانده است.
بنابر اعلام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیهها اعلام شده است در حال حاضر تغییری در سهمیههای موجود در پذیرش داوطلبین ورود به آموزش عالی رخ نداده است و این سهمیهها حذف نخواهند شد. در عین حال با توجه به بررسیهای جامع و کارشناسی صورت گرفته و مأموریت ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع ساماندهی سهمیههای ورود به دانشگاه در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارد. بر اساس ماده ۷ مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیههای پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.
با این وجود چند ماهی از شش ماهی که در قانون مقرر شده بود گذشته است و هنوز تصمیم خاصی درباره سهمیههای ۱۷ گانه ای که در کنکورهای سراسری وجود دارد گرفته نشده است.
ضمن اینکه موضوع تعیین حدنصاب از سوی دانشگاهها برای پذیرش دانشجو نیز مقرر شده بود که از سوی مراجع ذیربط مورد توجه قرار گیرد و این بند هم مانند بند سهمیهها مغفول مانده و هنوز اجرایی نشده و آئین نامهای در این زمینه ابلاغ نشده است.
به گزارش مهر، به نظر میرسد مصوبه کنکوری ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تا اجرای کامل و بدون نقص که بتواند در نهایت هدف غایی خود یعنی بهترین روش برای سنجش و پذیرش دانشجو و اتکا به دانستههای داوطلب با کمترین تأثیر از عوامل خارجی راه زیادی را در پیش دارد و تاکنون دوبار برگزاری و حذف دروس عمومی به طور کامل اجرایی شده است.
هنوز برای ارزیابی تأثیر بخش عمده مصوبه یعنی تأثیر ۴۰ درصدی سوابق در اولین آزمون ناشی از این مصوبه زود است چرا که تنها پس از برگزاری آزمون تیرماه ۱۴۰۲ و اعلام نمرات نهایی و جمع با سوابق تحصیلی میتوان ارزیابی کرد که داوطلبان چقدر از این موضوع منتفع یا متضرر شدهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ۱۲ آذر برگزار میشود
حضور ۳۰ شرکت صنعتی فعال در حوزه پارچه و لباس در دانشگاه آزاد
چای سبز تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد
پاسخ وزارت بهداشت به عدم افزایش مجدد تعرفه مراکز ترک اعتیاد
آزمایشگاه میکروفیلوئیدیک دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد
اقدامات ستاد فناوریهای اتصالپذیری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
سومین کشور پرجمعیت دنیا متعلق به دیابتیها است
عدم تخصیص ردیف استخدامی جذب به نخبگان در سنوات اخیر
طرحی برای فیلترینگ آماده و از طریق رئیس جمهور به شورای سران رساندیم
آغاز ثبت نام سهام برای متولدان ۱۴۰۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی
۸۰ درصد کشاورزی ایران از فناوریهای نوین بیبهره است
دانشجویان پیام نور تا ۱۴ آذر برای ثبت نام وام شهریه فرصت دارند
دانشگاه الزهرا بدون کنکور دانشجو میپذیرد
طرح شناسایی نیازمندیهای داراییهای فکری دانشبنیانها تمدید شد
فراخوان حضور در پاویون پارک فناوری پردیس در دومین نمایشگاه ایران پتروکم
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی منصوب شد
سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی منصوب شد
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین!
مهلت مجدد شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
دیابت چه بلایی سر مغز ما میآورد
پای تب دنگی به مجلس باز شد
هماهنگی معاونان فرهنگی وزارت علوم برای برگزاری ۱۶ آذر در دانشگاهها
میرمحمدی: حمایت بیشتر از حوزویان مورد تأکید است
نشست «اعطای کرسی پژوهشی و خوشههای چندتخصصی» برگزار میشود
افزایش آمادگی برابر سیل با تصاویر ماهوارهای هوش مصنوعی
نخستین نشریه ریاضیات مالی کشور در پایگاه اسکوپوس نمایه شد
بهبود تولیدات زراعی، باغی و دامی با فناوری هستهای
استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران گردهم میآیند