میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل امروز در نشست تخصصی «دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصتها، چالشها و راهکارها» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: درباره دیپلماسی علمی و فناوری یک سوال مطرح است و اینکه «بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی» کدام است؟
وی با اشاره به بایدهای دیپلماسی علمی و فناوری گفت: ما باید در عرصه دیپلماسی علمی استانداردها را بپذیریم. همچنین باید به شاخصهای رتبه بندی در مجامع جهانی توجه کرد.
زلفی گل تصریح کرد: از آنجایی که دیپلماسی علمی بدون مرجعیت علمی مقدور نیست باید برای مرجعیت علمی برنامه ریزی کرد.
وزیر علوم افزود: دانشگاهها باید برای مرجعیت سازی اقدام کنند. ما باید بتوانیم شرایط نرم افزاری، سخت افزاری و مغز افزاری را برای اساتید، دانشجویان و مراکز آموزشی به گونهای فراهم کنیم که تبدیل به مرجعیت علمی شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه سخاوتمندانه مالی داشته باشیم که این جزو بایدهای دیپلماسی علمی میشود، گفت: در عرصه دیپلماسی علمی باید سخاوتمندانه عمل کرد و در این عرصه فقط به دنبال گیرندگی نباشیم بلکه به فکر دهندگی هم باشیم.
زلفی گل با بیان اینکه دیپلماسی علمی نباید فقط با کشورهای مدنظرمان باشد بلکه باید به کشورهای همسایه توجه کنیم گفت: ما هنر دیپلماسی علمی را به خوبی یاد نگرفته ایم.
وزیر علوم با اشاره به نبایدها برای دیپلماسی علمی و فناوری گفت: قوانین و مقررات دستگاهی را باید کاهش داد و به جای آن قوانین و مقررات تشویقی را ارائه کرد.
وی با بیان اینکه در کل ۸۰ هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ارشد داریم، ادامه داد: این اساتید و دانشجویان میتوانند در دیپلماسی علمی مؤثر باشند. اگر هر عضو هیئت علمی با یک استاد خارج از کشور ارتباط علمی داشته باشد پتانسیلهای زیادی در اختیار وزارت امور خارجه قرار میگیرد.
وی عنوان کرد: نبایدهای دیپلماسی علمی و فناوری شامل محدودیت نکردنهای زائد در عرصههای علمی میشود؛ ما چند سال است حق عضویت در مجامع بین المللی را پرداخت نکرده ایم و ارتباط ما با پایگاههای علمی قطع شده است.
به گفته وزیر علوم، نباید به دانشجویان بین المللی به عنوان کیف پول نگاه کرد و خساست در عرصه دیپلماسی به خرج داد.
وزیر علوم تصریح کرد: رشد علمی فناوری و نوآوری، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل گیری منافع مشترک، توسعه امنیت پایدار و توسعه منابع پیشرفت را به دنبال دارد.
وی گفت: امنیتی نگاه کردن به دیپلماسی علمی را در شأن دانشمندان و دانشجویان خود نمیبینیم. دانشمندان را نباید محدود به مرزهای جغرافیایی کرد چرا که علم محدود به معنای علم عنکبوت وار است.
منبع : خبرگزاری مهر
نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
مهلت درخواست رشتههای تحصیلی در حوزههای استانی تمدید شد
این مُسکنها خطر خونریزی داخلی را افزایش میدهند
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت میشناسد
باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه میدارد
عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری
هر ایرانی صاحب شناسنامه سبک زندگی میشود
رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری/ کاهش ۱۴ درصدی فوتیها
برخی داروهای دیابت می توانند آسم را مهار کنند
ایران میتواند الگوی ادغام طب سنتی و مکمل در منطقه باشد
گسترش همکاری علمی بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف