میرنیوز

نهاد ملی تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی و پژوهشی کشور ایجاد شود

نهاد ملی تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی و پژوهشی کشور ایجاد شود 2022-04-09T14:16:01+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، کیفیت نظام آموزش عالی و پژوهشی کشور و ایجاد سازوکارهای لازم برای ارزیابی آن، یکی از مسائل اصلی این حوزه است. مرکز پژوهش ها مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن بررسی اقدامات و فعالیت های ارزیابی گذشته به تحلیل و آسیب شناسی فعالیت های دستگاه های متولی، مطالعه تطبیقی کشورها و ارائه پیشنهادهای سیاستی پرداخته است.

در این گزارش اسنادی همچون قوانین برنامه توسعه پنجساله، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخته شد.

موضوع ارزیابی نظام آموزش عالی و پژوهشی از حدود دو دهه قبل به عرصه سیاست ها و قوانین کشور راه پیدا کرده است. به طوریکه از موضوعاتی مانند «تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی،» «استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و رتبه بندی» و «اعتبارسنجی علمی دانشگاهها» سخن به میان آمده است و «ایجاد نهاد ملی مدیریت ارزیابی و اعتبارسنجی و تضمین کیفیت» در نظام آموزش عالی کشور ضروری دانسته شده است.

مهمترین آسیب های شناسایی شده در نظام تضمین کیفیت آموزش عالی

مهمترین آسیب های شناسایی شده در این حوزه شامل «پراکندگی فعالیت های ارزیابی»، «دولتی و صوری بودن ارزیابی»، «ضعف رویکرد علمی و تخصصی»، «غلبه رویکرد کنترلی»، «مستمر نبودن ارزیابی ها»، «فردگرایی در ارزیابی ها»، «شفافیت پایین فعالیت های ارزیابی»، «کم توجهی به ذینفعان مختلف آموزش عالی و پژوهشی» و «اثربخش نبودن فعالیت های ارزیابی» است.

همچنین از دیگر کاستی های موجود می توان به فقدان شاخصها و استانداردهای مورد توافق، کم توجهی به مأموریت گرایی و اصل تنوع در ارزیابی ها، چالش های رتبه بندی از نظر اعتبار و پایایی، عدم عضویت در شبکه های منطقه ای و بین المللی تضمین کیفیت، نبود سامانه جامع اطلاعات آموزش عالی و علم و فناوری و نهادینه نشدن ارزیابی درونی اشاره کرد.

همچنین، مطالعه تطبیقی نظام های تضمین کیفیت آموزش عالی در چند کشور منتخب (شامل آمریکا، فرانسه، ترکیه و چین) نشان می دهد که از نظر میزان تمرکزگرایی بین نظام تضمین کیفیت کشورها با ساختار سیاسی آنها تناسب وجود دارد؛ با این حال، تمایل به ایجاد ساختارهای غیرمتمرکز رو به افزایش بوده است.

تأمین مالی فعالیتهای ارزیابی نهادهای دولتی توسط دولت انجام می گیرد، ولی سازمان های تخصصی از حق عضویت مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، هزینه انجام اعتبارسنجی و هدایای مالی نیز بهره می برند.

از نکات قابل توجه دیگر، حضور ذینفعان مختلف آموزش عالی از قبیل دانشجویان، کارفرمایان و اعضای هیئت علمی در ترکیب شوراها، کمیسیون ها و هیئت های ارزیابی جهت جلوگیری از تعارض منافع است.

همچنین از نتایج ارزیابی به عنوان ابزار سیاستی برای تمدید اعتبار دوره های تحصیلی، مأموریت گراکردن مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و تخصیص حمایت های مالی دولتی استفاده می شود.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بررسی نظام تضمین کیفیت آموزش عالی کشورها، با وجود داشتن شباهت ها، تفاوت ها به دلالت ها و نکات سیاستی زیر را برای ساماندهی نظام ارزیابی آموزش عالی ایران برآورد کرده است:

۱. ساختار نظام ارزیابی؛ ساختار نظام ارزیابی آموزش عالی کشورها، ارتباط مستقیمی با نوع ساختار حکومت و اداره آنها دارد.

۲. تأمین مالی ارزیابی؛ در نظام های آموزشی عالی که اغلب دانشگاه های آن دولتی بوده و نهادهای دولتی مسئولیت ارزیابی را برعهده دارند، طبیعی است که دولت تأمین مالی آن را نیز انجام می دهد؛ اما روش های تأمین مالی سازمان های غیردولتی متنوع است.

۳. سطوح ارزیابی؛ دو سطح متداول ارزیابی آموزش عالی، عبارتند از: مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و دوره ها یا برنامه های تحصیلی هستند.

۴. ترکیب هیئت ارزیابی؛ فرایند ارزیابی آموزش عالی اغلب کشورها، مشابه و ترکیبی از ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی است.

۵. پیامد ارزیابی؛ پیامد اصلی ارزیابی، اطمینان یافتن از وجود کیفیت در خدمات مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی است که دانشجویان و کارفرمایان را برای استفاده از خدمات آنها مجاب می کند، افراد و بنیادهای خصوصی نسبت به انجام کمک های مالی ترغیب میشوند و توجیه لازم برای تخصیص منابع عمومی فراهم می شود.

این گزارش، با هدف ارائه راهکارهایی برای اصلاح و تکمیل نظام تضمین کیفیت آموزش عالی و پژوهش کشور انجام شده است.

در ادامه با توجه به یافته ها تلاش شده است پیشنهادها و راهکارهایی برای اصلاح و تکمیل نظام تضمین کیفیت آموزش عالی و علم و فناوری کشور ارائه شود.

۱. تکمیل و انسجام بخشی به ساختار نظام تضمین کیفیت

طراحی نظام تضمین کیفیت آموزش عالی کشور، مبتنی بر رایج ترین الگوی موجود، یعنی الگوی اعتبارسنجی (ترکیب ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی) صورت گرفته است. این الگو، متناسب با
زیست بوم فعلی آموزش عالی و علم و فناوری ایران است.

ساختار مطلوب تضمین کیفیت دارای چهار جزء اصلی است که عبارتند از: نهاد ملی تضمین کیفیت، مراکز نظارت و ارزیابی کیفیت وزارتخانه ای، سازمان های غیردولتی و تخصصی اعتبارسنجی، واحدهای نظارت و ارزیابی دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی است.

الف) نهاد ملی تضمین کیفیت

درحال حاضر، هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت دارای مراکزی با عنوان مرکز نظارت و ارزیابی یا عناوین دیگری هستند که مسئولیت نظارت و ارزیابی بیرونی کیفیت مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را برعهده دارند؛ با اینحال، تاکنون هیچ نهادی به عنوان نهاد ملی تضمین کیفیت ایجاد نشده است.

نهاد ملی تضمین کیفیت باید به عنوان یک نهاد دولتی براساس یک مبنای قانونی ایجاد شده باشد تا به صورت رسمی از طرف نهادهای عمومی پرقدرت به رسمیت شناخته شود. پیشنهاد این گزارش، تأسیس «نهاد ملی تضمین کیفیت آموزش عالی، پژوهش و فناوری» در زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ب) مراکز نظارت و ارزیابی کیفیت وزارتخانهای (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

ارزیابی و اعتبارسنجی علمی دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی ذیل وزارت علوم برعهده این وزارتخانه گذاشته شده است. وزارت بهداشت نیز همین وظیفه را نسبت به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی پزشکی برعهده دارد.

در این راستا، وزارت علوم به تأسیس «مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت» و وزارت بهداشت به تأسیس «کمیسیون ملی اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی» اقدام کرده اند. هر کدام از این مراکز، فعالیت های ارزشمندی در زمینه طراحی فرایندهای ارزیابی و تدوین آییننامه ها انجام داده اند؛ اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و استقرار نیافته اند.

لازم است به تدریج تمامی وظایف اجرایی اعتباربخشی و ارزیابی شامل ارزیابی مدیریت دانشگاهها، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، دانش آموختگان، فعالیت های پژوهشی، دوره های تحصیلی، فرایندهای آموزشی و دیگر موضوعات فرهنگی، اجتماعی و صنفی تمرکز پیدا کرده و به مراکز نظارت و ارزیابی وزارتخانه واگذار شود.

ج) سازمانهای اعتبارسنجی تخصصی غیردولتی

با توجه به تخصصی بودن موضوع ارزیابی و اعتبارسنجی و تنوع بالای دوره های تحصیلی و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، استفاده از سازمانهای تخصصی و حرفه ای بدین منظور، هم زمینه مشارکت ذینفعان بیشتری را فراهم می آورد و هم به بهبود اعتبار و صحت شاخصها، فرایندها و نتایج ارزیابی منجر می شود.

سازمان های اعتبارسنجی تخصصی و غیردولتی می توانند منابع مالی مورد نیاز خود را از روشهای مختلفی تأمین کنند.

د) واحدهای نظارت و ارزیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی

مراکز نظارت و ارزیابی وزارتخانه ای وظیفه دارند که فرهنگ تضمین کیفیت درونی و داوطلبانه را در دانشگاهها تقویت کنند و یکی از راهکارهای آن، تهیه و انتشار چارچوب ها و «اصول راهنمای کیفیت» است. راهکار دیگر، اعزام متخصصان ارزیابی به عنوان مربی به دانشگاههاست.

۲. تکمیل فرایند اعتبارسنجی و گستره آن

الگوی اعتبارسنجی تضمین کیفیت، اغلب دارای پنج مرحله است که عبارتند از: خودارزیابی، بررسی همتایان، بازدید میدانی، قضاوت و تعیین وضعیت اعتبار و تکرار دورهای ارزیابی.

آنچه در وضعیت فعلی آموزش عالی کشور جریان دارد، تعدادی ارزیابی درونی به صورت داوطلبانه و اختیاری است که با ارزیابی بیرونی تکمیل نمی شود و همه مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را دربرنمی گیرد.

علاوه بر این، ارزیابی های بیرونی عملکرد که به صورت سالیانه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود، بیشتر ماهیت اداری و رسمی دارد، موضوعات محدودی را پوشش داده و بی ارتباط با ارزیابی های درونی است.

تکمیل فرایند اعتبارسنجی اولاً مستلزم انجام همه مراحل اعتبارسنجی با ترتیب مشخص در دوره زمانی معین و ثانیاً مستلزم گسترش محدوده آن برای پوشش همه موضوعات مرتبط مانند مدیریت مؤسسه یا برنامه، فرایندهای آموزشی، محتواهای درسی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، دانشآموختگان و فعالیتهای پژوهشی است.

۳. مشارکت دادن ذینفعان در طراحی و استقرار نظام تضمین کیفیت

چارچوب تضمین کیفیت باید تنوع دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، دوره ها و برنامه های تحصیلی را تحت پوشش قرار دهد و آن را در تدوین ساختارها، استانداردها، شاخصها و رویه ها بازتاب دهد. دستیابی به این امر در گرو مشارکت دادن ذینفعان مختلف در طراحی و اجرای نظام تضمین کیفیت است.

ذینفعان کلیدی نظام آموزش عالی و پژوهشی عبارتند از: دولت، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی، دانشجویان، کارفرمایان بازار کار.

بی توجهی به نیازها و انتظارات هریک از این گروهها، ناقص بودن فرایند و نتایج ارزیابی و اثربخشی پایین آن را به دنبال دارد. بنابراین، توصیه می شود نمایندگانی از تمامی ذینفعان کلیدی در شوراها، کمیسیونها، کمیته های تخصصی و هیئت های ارزیابی حضور داشته باشند و در تدوین فرایندها و رویه ها، تعیین استانداردها و شاخصها، و مراحل اجرایی ارزیابی مشارکت کنند.

۴. تغییر رویکرد ارزیابی ها از درونداد محوری به برونداد محوری

یکی از آسیب های فعالیت های ارزیابی در وضعیت موجود، غلبه رویکرد کنترلی و تأکید بر متغیرهای ورودی دانشگاهها، مانند پذیرش دانشجویان، جذب و گزینش اعضای هیئت علمی، تدوین و تصویب دوره های آموزشی و برنامه های درسی و موارد دیگر است.

درحالی که، نسبت به متغیرهای خروجی، مانند توانمندی های دانش آموختگان، کیفیت پژوهش های دانشگاهی (مقالات، پایان نامه ها و رساله ها)، ایجاد نوآوری و کارآفرینی توجه چندانی صورت نمی گیرد.

تا حد امکان، اختیار دروندادها و فرایندها، شامل پذیرش دانشجویان، توسعه برنامه های درسی، جذب و به کارگیری اعضای هیئت علمی، امور فرهنگی، اجتماعی و صنفی و رفاهی به خود مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سپرده شود و ارزیابی بیرونی هر مؤسسه نیز به صورت منحصربفرد و براساس مأموریت خاص آن به عمل خواهد آمد.

۵. استفاده از نتایج ارزیابی به عنوان ابزار سیاستی

همراه با تقویت برونداد محوری ارزیابی های بیرونی، می توان از نتایج آن به عنوان ابزار سیاستی مؤثری استفاده کرد. زمینه قانونی این امر نیز در قانون برنامه برنامه چهارم توسعه بوده است که در آن، بر مداخله در نظام آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی و سرمایه گذاری در علوم منتخب توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت براساس نتایج ارزیابی تأکید شده است.

ازجمله ابزارهای سیاستی که میتوان میان آنها با نتایج ارزیابی پیوند برقرار کرد، عبارتند از: اعطای مجوزها، تعیین استانداردها، انعقاد قراردادهای پژوهشی، مأموریت گرایی و ارائه حمایت های ویژه و سازوکار تخصیص بودجه دولتی است.

۶. الزام انتشار عمومی نتایج ارزیابی

نتایج ارزیابی اگر به صورت عمومی منتشر نشود، نمی تواند به کارکردهای مورد نظر از قبیل اطلاع رسانی و پاسخگویی به ذینفعان منجر شود. در حال حاضر، به جز نتایج رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، گزارش ارزیابی دیگر منتشر نمی شود. پیشنهاد می شود که خروجی هر نوع فعالیت ارزیابی مؤسسات و برنامه های آموزش عالی و پژوهشی به صورت عمومی منتشر شوند.

۷. ایجاد سامانه ملی اطلاعات آموزش عالی و علم و فناوری

با وجود فعالیت های پراکنده ای که در زمینه تولید و انتشار برخی آمارهای آموزش عالی توسط برخی نهادها (مانند مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی) وجود دارد، با این حال، هنوز سامانه جامعی برای اطلاعات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری ایجاد نشده است.

در سالهای اخیر، پایگاه هایی مانند پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای تولید برخی از آمارهای آموزش عالی و پژوهشی ایجاد شده است.

اگرچه این مراکز می توانند زیرساخت های اولیه ایجاد نظام اطلاعات آموزش عالی و علم و فناوری را فراهم کنند اما بهتر است در سامانه جامعی متمرکز و تجمیع شوند یا سامانه مستقلی ایجاد شود و از طرف دیگر، کمبودهای آماری در زمینه های دیگر، ازجمله آثار و پیامدهای آموزش عالی و علم فناوری، مانند وضعیت دانش آموختگان و نتایج پژوهشها، مرتفع شود.

۸. عضویت در شبکه های تضمین کیفیت منطقه ای و بین المللی

پیوستن به شبکه های منطقه ای و بین المللی تضمین کیفیت می تواند نقش مهمی در تبادل و انتشار دانش ارزیابی و تجربه های موفق، آگاهی نسبت به پیشرفت ها و چالش های بین المللی، بهبود تخصص حرفه ای ارزیابان و همگرایی نظام های آموزش عالی ایفا کند.

همچنین، عضویت در شبکه های بین المللی تضمین کیفیت می تواند به عنوان نیروی محرک های برای بهبودی کیفیت نظام آموزش عالی و ایجا ساختارهای لازم عمل کند. در بسیاری از کشورها نیز مرسوم است که از ارزیابان بین المللی در ارزیابی بیرونی استفاده شود.

رشد فزاینده تحرک دانشجویان و تعاملات علمی و دانشگاهی بین المللی نیز استفاده از مزایای عضویت در شبکه های بین المللی تضمین کیفیت آموزش عالی را دوچندان کرده است. درحال حاضر، ایران عضو هیچ کدام از شبکه های منطقه ای و بین المللی تضمین کیفیت آموزش عالی نیست.

یکی از وظایف نهاد ملی تضمین کیفیت باید تصمیم گیری در مورد عضویت در شبکه های بین المللی تضمین کیفیت باشد. در این راستا، پیشنهاد میشود پس از تأسیس این نهاد، پیوستن به شبکه کیفیت آموزش عالی در حوزه آسیا-پاسیفیک (APQN) و تلاش برای تشکیل «شبکه تضمین کیفیت آموزش عالی کشورهای اسلامی» در دستور کار آن قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد

نخستین کلوز آپ از ستاره  درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
2024-11-22T10:27:20+03:30
نخستین عکس کلوزآپ از یک ستاره خارج از کهکشان راه شیری نشان می دهد این شی آسمانی در ساختاری عجیب پیچیده شده است.

مهلت درخواست رشته‌های تحصیلی در حوزه‌های استانی تمدید شد

مهلت درخواست رشته‌های تحصیلی در حوزه‌های استانی تمدید شد
2024-11-22T10:27:20+03:30
معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: مهلت درخواست‌های اجرای رشته و پذیرش متمرکز طلاب توسط حوزه‌های استانی و مناطق مستقل حوزوی تمدید شد.

این مُسکن‌ها خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهند

این مُسکن‌ها خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهند
2024-11-22T08:53:59+03:30
افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، در صورت مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، دو برابر با خطر خونریزی ...

مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی

مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
2024-11-22T08:53:58+03:30
وزیر علوم گفت: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند که این عدد نگران کننده‌ای است.

وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت می‌شناسد

وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت می‌شناسد
2024-11-22T08:27:32+03:30
مشاور وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت در کشور به طب سنتی و مکمل به عنوان یک واقعیت جامعه نگاه می‌کند و آن را به رسمیت می‌شناسد.

باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم

باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
2024-11-22T08:27:31+03:30
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که باید هزینه سلامت را پایین بیاوریم، گفت: این فرآیند از طریق احیای سبک زندگی صحیح و تغذیه سالم امکانپذیر ...

حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه می‌دارد

حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه می‌دارد
2024-11-22T08:27:31+03:30
گروهی از محققان ایرانی یک حسگر مبتنی بر هیدروژل جهت رصد آمونیوم آب ابداع کرده اند تا کیفیت محیط آبزیان را کنترل کنند.

عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان

عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
2024-11-22T07:47:19+03:30
یک مطالعه جدید نشان می دهد که از هر پنج مورد تب دنگی یک مورد می تواند با تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد و افزایش آتی این ویروس منتقله از طریق پشه اجتناب ناپذی...

هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!

هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
2024-11-22T07:33:59+03:30
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بر اساس برآوردهای ارائه شده، علاوه بر حدود بیست هزار فوتی در سال، حوادث ترافیکی سالانه حدود پانصد تا هشتصد هزار م...

مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید

مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
2024-11-22T07:20:43+03:30
وزیر علوم گفت: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند که این عدد نگران کننده‌ای است.

مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید

مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
2024-11-22T06:54:00+03:30
وزیر علوم گفت: دراین چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده اند که این عدد نگران کننده ای است.

اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی

اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
2024-11-21T17:07:18+03:30
وزیر علوم گفت: اطمینان می دهم که انتصاباتی که داشتم کار خودم بوده و غیرسیاسی ترین افراد را انتخاب کردم.

سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسان‌ترین راهکار کاهش استرس و اضطراب

سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسان‌ترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
2024-11-21T16:00:38+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور به گزیده‌ای از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند

قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
2024-11-21T15:33:58+03:30
رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی گفت: باید دانشگاههای ما به مراکز تحقیقاتی تبدیل شوند و دانشجویان بسیجی پرچمدار آن باشند. 

دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند

دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
2024-11-21T15:20:38+03:30
رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی گفت: باید دانشگاههای ما به مراکز تحقیقاتی تبدیل شوند و دانشجویان بسیجی پرچمدار آن باشند. 

نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد

نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
2024-11-21T13:14:03+03:30
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه در راستای ایجاد وحدت رویه در ساماندهی حوزه پیامک انبوه و با هدف ایجاد هم افزایی برای توسعه بازار کسب و کار و افزایش رضایت مردم م...

همکاری‌ دانشگاه‌های شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک

همکاری‌ دانشگاه‌های شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
2024-11-21T12:47:18+03:30
دانشگاه‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی و صنعتی شریف با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در حوزه های رباتیک و نانورباتیک، هوش مصنوعی، یادگیری الکترونیکی، یادگیری عمیق و ... همک...

مشکلات رزیدنت‌ها بررسی و رفع خواهد شد

مشکلات رزیدنت‌ها بررسی و رفع خواهد شد
2024-11-21T10:33:59+03:30
وزیر بهداشت گفت: مشکلات رزیدنت ها رفع خواهد شد.

شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد

شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
2024-11-21T10:20:39+03:30
دانشگاه صنعتی شریف شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ را اعلام کرد.

ثبت‌نام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد

ثبت‌نام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
2024-11-21T10:07:19+03:30
مهلت ثبت نام دانشجویان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ دانشگاه علم و صنعت، تمدید شد.

نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی
2024-11-21T09:53:59+03:30
دولت استرالیا لایحه‌ای با هدف ممنوعیت شبکه های اجتماعی برای کودکان زیر ۱۶ سال به پارلمان ارائه کرد که شامل جریمه ای تا ۳۲ میلیون دلار آمریکا برای پلتفرم‌هایی...

ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم

ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم
2024-11-21T09:40:39+03:30
وزیر بهداشت گفت: موافق درمان رایگان سالمندان بالای ۶۵ سال نیستم.

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری
2024-11-21T09:27:19+03:30
معاون آموزش اورژانس کشور گفت: موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سال جاری افزایش ۲۰ درصدی داشته اما تعداد فوتی‌های ناشی از این مسمومیت کاهش ۱۴ درصدی نسبت ...

هر ایرانی صاحب شناسنامه سبک زندگی می‌شود

هر ایرانی صاحب شناسنامه سبک زندگی می‌شود
2024-11-21T08:33:58+03:30
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، از آموزش سبک زندگی سالم بر اساس آموزه‌های طب ایرانی با هدف کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر در کشور خبر داد.

رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی

رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
2024-11-21T08:20:39+03:30
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از پیشرفت‌های کم‌سابقه در افزایش ضریب نفوذ خدمات سیار، پهن‌باند و توسعه شبکه فیبرنوری خبر داد.

آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز

آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز
2024-11-21T08:20:39+03:30
ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز اول آذر ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۴ آذرماه ۱۴۰۳ ادامه دارد.

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری/ کاهش ۱۴ درصدی فوتی‌ها

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری/ کاهش ۱۴ درصدی فوتی‌ها
2024-11-21T07:40:39+03:30
معاون آموزش اورژانس کشور گفت: موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سال جاری افزایش ۲۰ درصدی داشته اما تعداد فوتی‌های ناشی از این مسمومیت کاهش ۱۴ درصدی نسبت ...

برخی داروهای دیابت می توانند آسم را مهار کنند

برخی داروهای دیابت می توانند آسم را مهار کنند
2024-11-21T05:53:59+03:30
به نظر می رسد داروهایی که قبلاً توسط میلیون ها بیمار دیابتی مصرف شده اند، به کاهش حملات آسم تا ۷۰ درصد کمک می کنند.

ایران می‌تواند الگوی ادغام طب سنتی و مکمل در منطقه باشد

ایران می‌تواند الگوی ادغام طب سنتی و مکمل در منطقه باشد
2024-11-20T22:47:18+03:30
رئیس سمپوزیوم بین‌المللی چشم انداز طب سنتی، گفت: ایران یک کشور پیشرو در حوزه طب سنتی است و می‌تواند الگویی برای توسعه و ادغام طب سنتی و مکمل در نظام سلامت سا...

گسترش همکاری‌ علمی بین دانشگاه‌ علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف

گسترش همکاری‌ علمی بین دانشگاه‌ علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف
2024-11-20T16:20:41+03:30
تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد و به امضای روسای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)