میرنیوز

تصمیمات کلان بجای سلیقه شخصی پیوست پژوهشی داشته باشند/نمی‌توان بدون تولید علم انتظارفناوری داشت

تصمیمات کلان بجای سلیقه شخصی پیوست پژوهشی داشته باشند/نمی‌توان بدون تولید علم انتظارفناوری داشت 2022-01-12T07:39:59+03:30

دکتر افشین زرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص انتقاداتی که نسبت به مقاله‌نویسی مطرح می‌شود، گفت: ما باید بر اساس آمار و داده‌ها صحبت کنیم. الان چند سالی است که نگاه دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم رفته است. دانشگاه‌هایی که علاوه بر پژوهش، به کارهای کاربردی، محصول‌محور و ثروت‌آفرین فکر می‌کنند. برای همین در حوزه وزارت بهداشت در حدود دو هزار شرکت دانش‌بنیان و محصولات تجاری‌سازی‌شده بسیاری داریم. این‌ها حاصل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و چیزی است که در سال‌های گذشته نبوده است.

وی ادامه داد: قطعاً ما با توجه به این‌که بیشتر در زمینه تولید علم و مقاله تمرین کرده‌ایم، بالتبع در آن قسمت، کفه سنگین‌تر است؛ ولی الان ما شاهد یک تغییر مشی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و به سمت پژوهش‌های دانش‌بنیان هستیم. 

نمی‌توان بدون تولید علم، انتظار فناوری داشت

زرقی با بیان این‌که «ما می‌خواهیم علم را به فناوری تبدیل کنیم و نمی‌توان بدون تولید علم، انتظار فناوری داشت» گفت: منتهی علمی نافع است که به مقاله ختم نشود. ما مقاله را یک مرحله گذار و یا یک سند شاهد برای کارهای بعدی می‌دانیم. برای همین اعتقاد نداریم که پژوهشی که فقط به مقاله ختم شود، یک پژوهش کامل است.

وی تاکید کرد: تولید علم، باید با تولید محصول، توازن داشته باشد. اگر ما می‌خواهیم در زمینه تولید علم، حرکت جهشی داشته باشیم و در منطقه اول باشیم، باید در این زمینه فعالیت کنیم. ولی این‌که تمام انرژی و بودجه‌های پژوهشی را فقط بر روی مقاله بگذاریم، مورد پسند هیچ‌کس نیست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این موضوع که «در سال‌های اخیر کیفیت مقالات، از نظر میزان رشد ارجاعات در مقایسه با تولیدات کمی مقالات، شتاب بیشتری داشته»، عنوان کرد: به اعتقاد من در سال‌های اخیر؛ دو اتفاق افتاده است. یکی این‌که مقالات ما در تولید علم از نظر کیفی جلوتر رفته و از طرف دیگر؛ تنور فناوری و پژوهش‌های کاربردی، به مراتب داغ‌تر شده است.

پژوهش باید باعث رفاه و رشد اقتصادی شود

وی ضمن اشاره به این‌که با این حال این پیشرفت، به هیچ‌وجه کافی نیست، ادامه داد: ما باید شتاب و تلاش بیشتری کنیم تا خروجی پژوهش را همه احساس کنند و پژوهش باعث رفاه شود، باعث کارآفرینی، رشد اقتصادی کشور شود. زمانی که ثمره پژوهش را در اقتصاد کشور لمس کردیم، آن موقع می‌توانیم بگوییم که در پژوهش به کمال رسیده‌ایم. ولی رسیدن به این کمال مرحله مرحله است و این‌طور نیست که یک‌باره بتوانیم فناور بشویم.

زرقی درباره برنامه‌های معاونت تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای توازن بین دو بخش پژوهش و فناوری توضیح داد: ما ضمن حفظ رشد پژوهشی دانشگاه، با شتاب بیشتر در ایجاد ساختارها و زیرساخت‌ها، مسیر را برای فناوری هموارتر می‌کنیم.

وی با ذکر مثالی، عنوان کرد: برای مثال در همین سالی که گذشت، مجتمع فناوری دانشگاه یا پارک علم و فناوری سلامت را راه‌اندازی کردیم که می‌تواند یکصد شرکت دانش‌بنیان را در خودش جای دهد. همچنین یک مرکز نوآوری طراحی کردیم که بتوانیم ایده‌بازارها، فکرها و کارهایی که محصول‌محور هستند را در آن‌جا رونق دهیم. ما دو مرکز رشد به ساختارهای خود اضافه کردیم؛ یکی مرکز رشد تجهیزات پزشکی و دیگری مرکز رشد فرآورده‌های مکمل که همه این‌ها در جهت محصول‌محوری است. از آن طرف بیوبانک مرکزی دانشگاه را برای نگهداری نمونه‌های بیولوژیک تاسیس کردیم تا این امکان را داشته باشیم که پژوهش‌های باکیفیت و عمیق را بر روی آن‌ها انجام دهیم.

وی با بیان این‌که در این دانشگاه سهم تشویق پتنت و ثبت اختراع افزایش یافته و حق‌الزحمه مقاله به صفر رسیده است، اظهار کرد: در واقع در حال تغییر جهت و پوست‌اندازی هستیم و بیشتر کارهایی که در سال گذشته انجام دادیم، عمدتاً در محور فناوری بوده است. اگرچه پژوهش‌های بنیادی و حوزه بالینی را که دروازه‌های دانش را هدف قرار می دهند، تضعیف نکردیم.

از ظرفیت پژوهش کشور، به خوبی استفاده نمی‌شود

زرقی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج تحقیقات و مقالات کاربردی نیستند و یا مسئولین از یافته‌های تحقیقات استفاده نمی‌کنند؛ گفت: در این‌که از ظرفیت پژوهش کشور، درست استفاده نمی‌شود، شکی نیست و این موضوع تا حدودی درست است. ما باید عادت کنیم برای هر تصمیم کلانی که گرفته می‌شود، یک پیوست پژوهشی داشته باشیم و یک کار مطالعاتی و کارشناسی و تخصصی برای آن انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر این پیوست پژوهشی وجود داشته باشد و سلایق در آن دخیل نباشد، بالتبع در نظام‌های تصمیم‌گیری به پژوهشگران رجوع می‌کنند. ولی وقتی به پژوهشگر رجوع نشود، پژوهشگر بر اساس سلایق شخصی خودش با بودجه‌های نحیفی که در اختیارش قرار می‌دهند، به طرح‌های خٌرد می‌پردازد. بنابراین طرح‌های کلان و سفارشی باید از سوی مراکز تصمیم‌گیری کلان بیاید.

پژوهشگر باید قدرت حل مسئله داشته باشد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بیان این نکته که پژوهشگر نیز باید به گونه‌ای آموزش ببیند که قدرت حل مسئله داشته باشد، گفت: اگر پژوهشگر قدرت حل مسئله نداشته باشد، کسی به او رجوع نمی‌کند. بنابراین من معتقدم که این کم‌کاری دو طرفه است. هم پژوهشگران ما پژوهش‌های خود را در مسیرحل مشکل قرار ندادند و همین‌طور الزامی هم برای داشتن پیوست پژوهشی و تحقیقاتی کلان انجام نشده است.

وی ادامه داد: مثلاً در زمینه آلودگی هوا و بهداشت محیط، چقدر پژوهشکده‌های بهداشت و ایمنی و ... به بازی گرفته شده‌اند؟ و از طرف دیگر چقدر متخصص بهداشت ما سعی کرده پژوهش‌های خود را در جهت حل مسئله آلودگی هوا جلو ببرد؟

قوانین ارتقا باید به سمت حل مسئله بروند

زرقی با بیان این که باید از سویی دیگر قوانین بالادستی و قوانین ارتقا نیز به موازات این خواسته تغییر کنند، گفت: قوانین ارتقای ما الان مقاله‌محور هستند. یک استاد دانشگاهی دوست دارد که مدارج ارتقا را طی کند؛ وقتی بخش ارزیابی، بیشتر از او مقاله می‌خواهد تا حل مسئله، استاد به سمت مقاله‌نویسی می‌رود. اگر روزی به او بگوییم که شما به شرطی استاد این رشته هستید که فلان مسئله را بتوانی حل کنی، شخص به سمت حل مسئله می‌رود.

وی تشریح کرد: وقتی به یک استاد می‌گوییم که شما یک مقاله با ایمپکت فلان چاپ کنی تا تو را استاد کنیم و شرط استاد شدن، یک مقاله است، آن استاد نمی‌آید یک موضوع کاربردی بومی را حل کند. چون آن موضوع، بومی کشور ماست و در کشور ما کاربردی است؛ بنابراین در مجامع بین‌المللی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شاید به چاپ آن هم علاقه نشان ندهند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اقدامات انجام شده برای ایجاد حلقه ارتباطی بین محققان و مسئولان و موضوع ترجمان دانش، گفت: سیاست‌های ما بیشتر تشویقی بوده، تا الزام‌آور؛ مثلا گفتیم دانشجویان دکتری پژوهشی اگر یک کار محصول‌محور ارائه بدهند، معادل سه مقاله‌ای است که طبق آیین‌نامه، برای دفاع لازم است. همچنین ما هزینه‌هایی را که بابت وام‌های گرنت‌های فناوری قرار دادیم، خیلی بیشتر از مبالغ طرح‌های پژوهشی است. 

وی افزود: البته نمی‌توانیم خلاف آیین‌نامه‌ها عمل کنیم و به افراد بگوییم تا زمانی که محصول نداشته باشی، نمی‌توانی استاد شوی! چون خلاف آیین‌نامه است و از ما شکایت می‌کنند.

اگر انتظار جذب بودجه بیشتر داریم، باید مسائل بیشتری از کشور را حل کنیم

زرقی با بیان این‌که تردیدی وجود ندارد که بودجه‌های پژوهشی فوق‌العاده نحیف هستند، اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی ما در کشور حدود ۰.۴ درآمد ناخالص ملی را صرف پژوهش می‌کنیم. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهای اطراف ما و کشورهای کم‌تر پیشرفته، این سهم بالاتر است. این عدد در کره جنوبی حدود چهار درصد و در برخی کشورهای منطقه، بالای دو درصد است. بنابراین تا زمانی که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، کم باشد؛ این نارضایتی وجود دارد.

وی همچنین به زاویه دیگری از این ماجرا اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر، با توجه به شرایط جامعه ما باید یک تلنگر هم به خودمان بزنیم. اگر ما پژوهشگران انتظار جذب بودجه بیشتر داریم، باید مسئله‌های بیشتری از کشور را حل کنیم. اگر مقدار مشخصی صرف پژوهش می‌کنیم، باید بیشتر از آن مقدار هم محصول تولید کنیم و به چرخه اقتصاد کمک کنیم، وگرنه بودجه‌ای که فقط صرف تولید و انتشار نتایج پژوهشی بشود، ضمن این‌که ارزشمند است، ولی کافی نیست.

تحقیقات کرونا، خلأهای ناشی از همه‌گیری را پر کرد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر همه‌گیری کرونا در آمار پژوهشی این دانشگاه، توضیح داد: به هر حال کرونا در دنیا تاثیرگذار بوده و نمی‌توان گفت که تاثیری نداشته است؛ ولی در دانشگاه ما سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ مقاله در زمینه کرونا منتشر کردیم و توانستیم آن خلأ را با موضوع کرونا پوشش دهیم. کرونا یک تقاضا بود، برای پژوهش دستاورد داشت و همه به سمت کرونا جهت‌گیری کردند. ما محصولات فناورانه‌ زیادی مثل کیت‌ها، محلول‌های ضدعفونی، داروها و ... تولید کردیم. محصولات حول کرونا چرخید و خیلی از مقالات با ایمپکت خوب، حول کرونا انجام شد.

وی تشریح کرد: کرونا هم تهدید بود و هم فرصت؛ فرصت از این نظر که پژوهشگران ما به سمت کارهای کاربردی رفتند، خیلی از راه‌حل‌ها، گایدلاین‌ها، مطالعات درمانی، پیشگیری، داروها، اثر داشتن یا اثر نداشتن و... همه این‌ها حاصل نتایجی بود که انجام شد. ولی از این بابت که حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌ها و صحنه محدود شد، پژوهش کلی تحت تاثیر قرار گرفته است.

زرقی با بیان این‌که کرونا، آموزش و پژوهش را قطعاً تحت تاثیر گذاشته، گفت: ولی تحقیقات کرونا، خلأهای ناشی از همه‌گیری را پر و آمار پژوهشی و روند رشد را تا حدودی جبران کرد. باید برای بررسی دقیق تاثیر کرونا بر پژوهش، آمار را با یک سال غیر کرونایی مقایسه کنیم، نمی‌شود با سال گذشته مقایسه کرد. اگر بخواهیم علمی صحبت کنیم، باید با همین بودجه‌های امسال و بی‌کرونا مقایسه انجام دهیم؛ ولی در مقایسه با سال گذشته، ما افت پژوهش نداشتیم.

لزوم توجه به پژوهش‌های مسئله‌محور و ثروت‌آفرین

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اصلی‌ترین چالش در یک سال گذشته را موضوع کرونا دانست و گفت: بالاخره کرونا حضور موثر فیزیکی دانشجویان و پژوهشگران را تحت الشعاع قرار داد و برای همین است که ما خیلی از جلسات و نشست‌هایمان تحت تاثیر قرار گرفت. بزرگ‌ترین معضل حوزه پژوهش را بحث کرونا می‌دانم؛ اگر چه با توجه به این‌که ستاد فرماندهی کرونا در دانشگاه ما قرار داشت، ما توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. ولی بالاخره، گرایش بیشتر بودجه‌های دانشگاه به سمت کرونا و حضور کم‌رنگ‌تر همکاران در دانشگاه به واسطه دورکاری و ... قطعاً آسیب‌های خودش را رسانده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات ایجاد شده در سطح معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاثیری بر روند پژوهش و سیاست‌گذاری پژوهش داشته است، عنوان کرد: برای دانشگاه ما، تاثیری نداشته است. چون افرادی که آمده‌اند، خیلی خط مشی‌ها را تغییری نداده‌اند و بیشتر هم به سمت اصلاح رفته‌اند. واقعیت قضیه این است که مشکلی از این نظر نداشتیم.

زرقی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که من نسبت به مسئولان جدید، شناخت طولانی دارم و می‌دانم در خصوص پژوهش، نگاه محصول‌محوری دارند، انتظار دارم همین نگاه را با تاکید بیشتری جلو ببرند و بیشتر سیستم به سمت پژوهش‌هایی برود که کاربردی و مسئله حل کن باشند.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه در اجلاس معاونین کشور دیدیم که این موضوع، یکی از نقاط قوت آن‌ها است و ما خودمان روحیه گرفتیم که معاون جدید تحقیقات وزارت بهداشت، کاملاً نگاه دانشگاه نسل سومی و نگاه یک پژوهش مسئله حل‌کن و نگاه یک پژوهش ثروت‌آفرین دارد که ما خیلی امیدوار شدیم و امیدواریم در عمل هم همین‌طور باشد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)