میرنیوز

شورای انقلاب فرهنگی باید فضا را برای ایده پردازی تحول آماده کند

شورای انقلاب فرهنگی باید فضا را برای ایده پردازی تحول آماده کند 2021-12-09T11:10:50+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ابراهیم سوزنچی، به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تأسیس این شورا در خصوص دستاوردهای شورا افزود: فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول ۳۷ سال را می‌توان به سه دوره تاریخی تقسیم بندی کرد. دوره اول؛ انقلاب فرهنگی بود که از زمان وقوع انقلاب اسلامی مقارن با انقلاب فرهنگی بود. انقلاب فرهنگی باید تحولات جدی در سیستم آموزشی کشور از جمله آموزش عالی ایجاد می‌کرد. تحولات گسترده‌ای درباره اساتید، دانشجویان و نحوه جذب استاد و دانشجو و… محقق شد.

وی ادامه داد: دوره دوم؛ حرکت از انقلاب فرهنگی به سمت ایجاد نظام‌هایی در آموزش عالی که به آن می‌توانیم نظام سازی فرهنگی اطلاق کنیم. بسیاری از شوراها و کمیته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، به سازمان‌ها تفویض شد. شورای گسترش به وزارت علوم تفویض شد، آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای به وزارت کار داده شد و دوره‌ای بود که کم کم سازمان‌ها شکل گرفت و اختیارات کم کم انتقال داده شد. برخی سازمان‌ها و نهادهای مهم دیگر نیز تأسیس شد، مثلاً دانشگاه تربیت مدرس که برای آموزش و تربیت مدرسان دانشگاهی تأسیس شد.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: البته با در نظر گرفتن هم پوشانی دوره‌ها، در دوره سوم نظام‌سازی متوقف نشد ولی اهمیت آن کمتر شد. در دوره سوم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت جهت گیری‌های استراتژیک و راهبردی‌های آینده حرکت کرد. در این دوره شاهد نوشتن سه نقشه اصلی؛ نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و نیز سند دانشگاه اسلامی به روز رسانی می‌شود؛ این موارد جهت گیری‌های راهبردی کشور بود که در این حوزه‌ها مشخص گردید.

وی افزود: اگر بخواهیم کم و بیش این دوره‌ها را با دوره‌های تمدنی رهبری (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و دولت اسلامی) تشبیه کنیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی این سه دوره را طی کرده است. در دور اول مشغول انقلاب فرهنگی، دور دوم نظام سازی و دور سوم جهت گیری راهبردی بود که کم و بیش در شورای عالی پیگیری شد. البته اینکه در هرکدام از اینها چه میزان موفقیت کسب کرده است، مقوله دیگری است که نیازمند ارزیابی دقیق خود را دارد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری، و سهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیانیه گفت: در بیانیه گام دوم بیان شده که چهلواره اول انقلاب را طی کرده‌ایم و به دنبال شکل دهی چله دوم انقلابیم، باید گفت یک مفهوم جامع و پیشرفته‌ای است که معنای چرخه عمر سیستم‌های اجتماعی در آن نهفته است. این چرخه رشد دوم قاعدتاً با گام نهادن در مسیرهای قبلی اتفاق نمی‌افتد. در دوره دوم اگر بخوهیم مسیر گذشته را ادامه دهیم، به سر منزل مقصود نخواهیم رسید. ناچاریم تغییرات اساسی و گسترده‌ای را در سیستم ایجاد کنیم که یک چرخه رشد مجددی طی شود.

سوزنچی ادامه داد: ما مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم (دومی به صورت تقریبی) اما مرحله دولت اسلامی شکل نگرفته است لذا تحولات بسیار جدی باید در نگرش‌ها، ساختارها و ساز و کارهای اداری کشور اتفاق بیفتد تا بتوانیم در هفت عرصه مطروحه در بیانه گام دوم، حرکت کنیم.

وی افزود: در بیانیه گام دوم اولین موضوع علم و پژوهش است. رهبری خواستار سرعت و شتاب هستند که این موضوع با سازو کارهای فعلی امکان پذیر نیست. یعنی چرخه اول را با شتاب خوبی پشت سرگذاشتیم و اکنون در مرحله اشباع قرار داریم. سوال این است که چه تغییراتی در نگرش‌ها و ساختارها باید اتفاق بیفتد تا دوباره یک دوره‌ی رشد علمی بالایی را داشته باشیم که هدفش فقط افزایش آمار مقالات و تحقیقات پژوهشی نیست، بلکه باید در بسیاری از حوزه‌های علمی دنیا پیشتاز شویم. بنابراین یک تحول بنیادی و اساسی در حیطه علم و پژوهش باید اتفاق بیفتد.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسائلی نظیر اینکه مثلاً آیا ساختار دانشگاه‌های کشور کماکان باید مثل سیستم سنتی دانشکده‌ای اداره شود؟ چه راهکاری برای ورود نگرش‌های بین رشته‌ای اندیشیده‌ایم؟ آیا ساختار توسعه فناوری کشور باید به همین شکل موجود ادامه پیدا کند؟ ستادهای فناوری باید به شکل سابق ادامه پیدا کنند؟ در حوزه آموزش آیا عدالت آموزشی محقق شده است؟ آیا کنکور ما را به عدالت آموزشی رسانده است؟ آیا ساختار مدیریت پژوهش کشور ساختار مناسب و بهینه‌ای است؟ و بسیاری از سوالات مشابه که در گام دوم باید بدان پرداخته شود و کمیته گام دوم انقلاب اسلامی شورای عالی اکنون به آنها می‌پردازد.

وی افزود: در حوزه‌های دیگر بیانیه نیز همینطور است که عبارتند از معنویت، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن، اقتصاد و سبک زندگی.

سوزنچی درباره بحث تحولی در حکم جدید مقام معظم رهبری افزود: با مراجعه به فرمایشات خود رهبری، ایشان همواره درباره تحول، مباحث جدی مطرح کرده‌اند. از یک منظر به منبع تحول و مبنا و سرچشمه آن نظر داریم و از منظر دیگر به نحوه پیش رفتن و چگونگی تحول نگاه می‌کنیم. منبع تحول در سخنان رهبری این است که از وضع موجود راضی نباشیم. هروقت از وضعیت موجود راضی نباشید، باعث تصمیمات جدید می‌شود لذا در این زمینه باید از نیروهایی بهره ببریم که وضع موجود برایشان راضی کننده نباشد.

وی ادامه داد: در این زمینه دو حالت اتفاق می‌افتد؛ افراد ناراضی که مخرب عمل می‌کنند و افراد ناراضی که سازنده عمل می‌کنند. حال ما باید جهت را به سمت دوم ببریم که ما از وضع موجود راضی نیستیم و ایراداتی وجود دارد، البته به این معنا نیست که جایگاه را خالی بگذاریم بلکه باید در صدد بهبود آن برآییم. این تحول دوم نقادانه و استفاده از فرصت‌ها و مورد نظر مقام معظم رهبری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این فضا را برای کسانی که درباره تحول ایده و نظراتی دارند، ایجاد کند تا ایده پردازی‌های این افراد دیده و شنیده و تبدیل به اثر شود.

سوزنچی افزود: بدین منظور تحولاتی در شورا لازم است از جمله اینکه باید مشارکی‌تر، معطوف به نتیجه (درواقع نتیجه برایش مهم باشد تا حاصل شدن آن پیگیر کار باشد)، شفاف‌تر و کارشناسی‌تر در تصمیمات و هم پاسخگوتر با مکانیزم‌های تعریف شده عمل کند. اگر این پنج عنصر پیوست حکم رهبری را بتوانیم در دبیرخانه و شوراهای اقماری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنیم، این موضوع زمینه ساز تحولات در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در این مقطع زمانی، فرصت کم‌نظیر و بی‌نظیر نهفته‌ای وجود دارد که سران سه قوه همگی مصمم و معتقد به نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند لذا در این فرصت کم نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش‌هایش را چابک‌تر و کارشناسی‌تر در کشور ایفا کند و نیز خارج از دعواهای اجرایی و روزمرگی‌های دستگاه‌ها و… با نگاه بلند مدت راهبردی، مسیر آینده شورا را جهت‌دهی کند. درحقیقیت ما باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم مسیر ۴۰ ساله گام دوم را ریل گذاری کنیم که این امکان کاملاً فراهم است.

سوزنچی افزود: من تاکید به حکم و پیوست رهبری درخصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی دارم. ایشان بر روی مسئله محوری و حل مسئله موکدا تاکید دارند. درواقع باید به این موضوع، توجه راهبردی و جدی داشته باشیم. بنابراین با یک هم‌دلی و هم‌افزایی دستگاه‌ها در کنار هم مسائل موضوعی و جدی را در کشور حل کنند؛ این موضوع الزام‌آور، به تغییر در نگرش‌ها (تغییر در نگرش‌ها و ایده‌های قدیمی) برمی‌گردد؛ در حال حاضر فضای تغییر نگرش‌ها مهیا است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)