میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر رحیمی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری که با محوریت «تبیین برنامههای هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰» در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، به ایجاد معاونت فناوری در این وزارتخانه اشاره و اظهار کرد: دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور باید در چند سال آینده اهتمام ویژه ای به مقوله فناوری داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقالات چاپ شده در داخل و خارج مهم ترین رکن افتخارآفرینی برای جمهوری اسلامی ایران بوده است، افزود: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی و همچنین نزدیک به همین تعداد نیز در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: ۸۰ تا ۸۵ هزار عضو هیئت علمی با میانگین ۱.۷ در سال ۱۳۹۹ مقاله به چاپ رسانده اند که این امر نشان دهنده حیات پربار تحقیقاتی است که در نهادهای علمی وجود دارد.
وی افزود: هیچ گرایش علمی وجود ندارد که خودش را از معرض قرار دادن چاپ مقالات در پایگاه های بین المللی مبرا بداند. در کشورمان تحقیقات اصیل و نابی انجام می شود که حرف های جدیدی برای دنیا دارد.
دکتر رحیمی در ادامه سخنان خود به گسترش مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی و همچنین بین المللی سازی تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه ها و سیاستهای اجرایی بینالمللی سازی مجلات چاپ داخل است. اعتبارات خوبی برای این امر وجود دارد تا مجلات بینالمللی شده و بهویژه مجلاتی را که در اسکوپوس و سایر پایگاه های معتبر نمایه شدهاند، تقویت کنیم تا سالیانه ۵ درصد به مجلات بین المللی شده اضافه شود.
وی در خصوص تحقیقات تقاضامحور خاطرنشان کرد: در این زمینه افراط و تفریط نباید صورت گیرد. استاد دانشگاه، صنعتگر و مدیر عامل شرکت نیست. اساتید باید کمک به تشکیل شرکت های دانش بنیان کنند؛ نمی شود هم استاد برجسته بود و هم مدیر عامل یک شرکت رو به رشد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: هم اکنون دورانی است که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید کمک به پدید آمدن شرکت های دانش بنیان کنند.
وی عنوان کرد: تحقیقات معطوف به کاربرد باید ملاک ارزیابی عملکرد اساتید باشد. از هر چهار تحقیق که توسط استادان انجام می شود، یک تحقیق در راستای علم برای گسترش مرزهای دانش، دو تحقیق معطوف به کاربرد و یک تحقیق نیز مبتنی بر قرارداد است. این تحقیقات هسته اصلی تحقیقات دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است.
دکتر رحیمی افزود: خدمات فناورانه و تخصصی و علمی که دانشگاه ها به بیرون می دهند نیز باید مولفه اصلی باشد.
به گفته وی دانشگاه های بزرگ باید دارای پارک های علم و فناوری وابسته و یک یا چند مرکز رشد واحدهای فناور و بهویژه تخصصی باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه های بزرگ کشور همچنین این پتانسیل را دارند که بتوانند به عنوان هسته علم و فناوری اهتمام ورزند.
وی افزود: باید به سمت آن برویم که شرکت ها یا سازمان های سرمایه گذار وابسته به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ایجاد شود تا به موازات بدنه علمی، پژوهشی و فناوری بتوانند در حوزه اقتصاد نیز فعالیت کنند و منشأ تجاری سازی بسیاری از تحقیقات دانشگاهی باشند.
دکتر رحیمی در ادامه صحبتهای خود بر لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: کشور ما دارای سابقه علمی درخشانی است لذا هر دانشگاه با توجه به آنکه در کدام شهر پدید آمده باید دارای مرکزی شود که روی آثار مواریث خود کار کند و آن را به زبان علمی جدید بیان کند تا بتوانیم پیوند عمیق علمی با ریشه های خود بیابیم.
وی خاطرنشان کرد: در کنار تولید مقاله باید به تولید کتابهای معتبر نیز اهتمام ورزیم.
نرخ اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی ناکافی است
دکتر رحیمی با بیان اینکه آمارها و اطلاعات موجود درخصوص وضعیت اشتغال کشور، بیانگر ناکافی بودن نرخ اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در کشور است، گفت: عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.
وی توسعه دورههای مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را ضروری دانسته و بر همکاری صنایع و دستگاه های اجرایی در برگزاری آن تاکید کرد.
دکتر رحیمی در ادامه بیان کرد: وضعیت اشتغال دانش آموختگان و اثربخشی آنها در محیط کار به صورت مستقیم وابسته به توانمندی های شغلی و مهارتی آنها بوده و ضروری است در زمان دانشجویی اینگونه موضوعات مورد توجه قرار گیرند.
برگزاری بیش از ۸۰۰۰ دوره مهارتافزایی در دانشگاههاو مراکز آموزش عالی
معاون وزیر علوم یادآور شد: برنامهریزیها و اقدامات مناسبی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور جهت توسعه دوره های مهارت افزایی صورت گرفته است. بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از ۷۷ دانشگاه و مراکز آموزش عالی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۲۴۵ دوره مهارت افزایی برگزار شدهاست و درحدود ۲۵۰ هزار و ۷۱۸ نفر از دانشجویان در این دوره شرکت کردهاند. ۷۶ درصد از دورههای برگزارشده تخصصی و ۲۴ درصد از آن دورههای عمومی بودهاند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برگزاری دورههای مهارت افزایی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است و این امر بیانگر توجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به برگزاری و توسعه دوره های مهارت افزایی است.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر رحیمی افزود: به طور میانگین در هر دانشگاه و مرکز آموزش عالی ۱۰۷ دوره مهارت افزایی برگزار شده است که به طور متوسط ۱۴ دوره با مشارکت واحدهای صنعتی بوده است. بیشترین تعداد دوره های برگزار شده نیز در گروههای فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر، کشاورزی و دامپروری و علوم پایه است. همچنین میانگین تعداد شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی در هر دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور نیز سه هزار و ۲۵۶ نفر بوده است. اکثر شرکت کنندگان دورههای مهارتآموزی در مقطع کارشناسی و پس از آن کاردانی بودهاند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری
هر ایرانی صاحب شناسنامه سبک زندگی میشود
رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری/ کاهش ۱۴ درصدی فوتیها
برخی داروهای دیابت می توانند آسم را مهار کنند
ایران میتواند الگوی ادغام طب سنتی و مکمل در منطقه باشد
گسترش همکاری علمی بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف
حمایت بنیاد ملی علم از طرحهای پژوهشی و رسالههای مرتبط با فلسطین
ابلاغ هرگونه آییننامه و بخشنامه منوط به تأیید حقوقی وزارت علوم شد
دانشگاه علامه تقویت وفاق با همسایگان را بررسی می کند
پیشنهاد افزایش ۵۴ درصدی تعرفه پزشکی
پیام تبریک سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت هفته بسیج
کلید مدیریت بهتر بیماریهای کلیوی
گاز رادُن دومین عامل ابتلا به سرطان ریه است
کاهش چشمگیر مصرف آب، برق و گاز در وزارت علوم
نتایج آزمون EPT دانشگاه آزاد اعلام و ثبتنام آذرماه آغاز شد
تجلیل از دستیاران برتر آزمون تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی ایران
مشکل پرداخت وام شهریه دانشجویان حل شد