میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، شرکت "هس انریی سیستمز"(HES Energy Systems) مستقر در سنگاپور در حال ساخت هواپیمایی است که آن را اولین هواپیمای مسافربری هیدروژنی-برقی جهان لقب داده است.
این شرکت برای اولین بار برنامه خود را در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. اخیراً نیز شرکت مادر آن موسوم به "ISAE-SUPAERO" اعلام کرده است که در حال کار بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین با سوخت هیدروژن برای عبور از فراز اقیانوس اطلس جنوبی است.
اگرچه بحثهای زیاد در مورد الکتریسیته در برابر هیدروژن ادامه دارد، اما در گزارش سال ۲۰۲۱ پایگاه "MarketsandMarkets" که در ماه آوریل منتشر شد، آمده است که ارزش بازار هواپیماهای هیدروژنی تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۷.۵ میلیون دلار خواهد رسید.
این شرکت سنگاپوری اظهار داشت که هدف آن استفاده از پتانسیل هواپیماهای هیدروژنی با ساخت هواپیمایی است که نوع جدیدی از حمل و نقل هوایی را که بیصدا، غیرمتمرکز، شخصی و با انتشار صفر کربن است، دنبال میکند.
این شرکت از سلولهای سوخت هیدروژنی فوق سبک استفاده میکند که قادر به تأمین بیش از ۵۰۰ واتساعت بر کیلوگرم و یک طراحی پیشرانه هواپیمای الکتریکی است. این هواپیما از طراحی ماژولار استفاده میکند که باعث افزایش ایمنی از طریق تعدیل نیرو در کل این سیستم میشود.
اگرچه این شرکت اطلاعات کمی در مورد مشخصات این هواپیمای مفهومی موسوم به "المنت وان"(Element One) ارائه داده است، اما تصویری که با اعلامیه اصلی منتشر شد، هواپیمایی با ۱۴ پروانه را نشان میدهد که هر کدام به یک سلول سوختی هیدروژن متصل هستند.
این هواپیما به گونهای طراحی شده است که میتواند چهار مسافر را بسته به اینکه سوخت هیدروژن به صورت گاز یا مایع ذخیره شده باشد، تا ۵۰۰۰ کیلومتری جابجا کند.
اگرچه ظرفیت حمل مسافر این هواپیما کم به نظر میرسد، اما شرکت سازنده میگوید که این بدان معنی است که این هواپیما به صورت سفارشی ساخته میشود و برای جوامع روستایی قابل دسترستر است و به این پروژه احساس یک پروژه تاکسی هوایی میدهد.
به همان روش بسیاری از پروژههای هواپیماهای عمودپرواز برقی(eVTOL)، هواپیمای "المنت وان" نیز میتواند ظرف ۱۰ دقیقه سوختگیری کند. در حالی که اغلب تاکسیهای هوایی به باتریهای قابل تعویض روی میآورند، "المنت وان" برای خاموش کردن مخازن هیدروژن خود از سیستم تعویض خودکار استفاده خواهد کرد.
"تاراس وانکویچ" بنیانگذار شرکت "هس" توضیح داد: اکنون میتوان با استفاده از ذخیره انرژی هیدروژن فوق سبک از محدوده استقامت پرواز برقی عبور کرد. طراحی "المنت وان" راه را برای هیدروژن تجدیدپذیر به عنوان یک سوخت دوربرد برای هواپیماهای برقی هموار میکند.
این شرکت در حال مذاکره با تولیدکنندگان صنعتی هیدروژن برای آزمایش سیستمهای سوخت رسانی خود در فرودگاهها است.
شرکت مادر "هس" نیز به تازگی اعلام کرده است که میخواهد با عبور از اقیانوس اطلس جنوبی از سنگال به برزیل در مسیری تقریبا ۳۰۰۰ کیلومتری با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین که از یک سلول سوختی هیدروژنی نیرو میگیرد، ، تاریخ ساز شود.
از دیگر شرکتهایی که در حال تولید هواپیماهای هیدروژنی هستند میتوان به "ایرباس" و "یونیورسال هیدروژن" اشاره کرد که هدف آنها بهینهسازی هواپیماهای موجود با سلولهای سوختی هیدروژن است.
"هس" اعلام کرد که امیدوار است اولین نمونه اولیه "المنت وان" را قبل از سال ۲۰۲۵ بسازد و به زودی اطلاعات بیشتری در مورد هواپیمای هیدروژنی-برقی خود به اشتراک خواهد گذاشت.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ۱۲ آذر برگزار میشود
حضور ۳۰ شرکت صنعتی فعال در حوزه پارچه و لباس در دانشگاه آزاد
چای سبز تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد
پاسخ وزارت بهداشت به عدم افزایش مجدد تعرفه مراکز ترک اعتیاد
آزمایشگاه میکروفیلوئیدیک دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد
اقدامات ستاد فناوریهای اتصالپذیری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
سومین کشور پرجمعیت دنیا متعلق به دیابتیها است
عدم تخصیص ردیف استخدامی جذب به نخبگان در سنوات اخیر
طرحی برای فیلترینگ آماده و از طریق رئیس جمهور به شورای سران رساندیم
آغاز ثبت نام سهام برای متولدان ۱۴۰۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی
۸۰ درصد کشاورزی ایران از فناوریهای نوین بیبهره است
دانشجویان پیام نور تا ۱۴ آذر برای ثبت نام وام شهریه فرصت دارند
دانشگاه الزهرا بدون کنکور دانشجو میپذیرد
طرح شناسایی نیازمندیهای داراییهای فکری دانشبنیانها تمدید شد
فراخوان حضور در پاویون پارک فناوری پردیس در دومین نمایشگاه ایران پتروکم
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی منصوب شد
سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی منصوب شد
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین!
مهلت مجدد شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
دیابت چه بلایی سر مغز ما میآورد
پای تب دنگی به مجلس باز شد
هماهنگی معاونان فرهنگی وزارت علوم برای برگزاری ۱۶ آذر در دانشگاهها
میرمحمدی: حمایت بیشتر از حوزویان مورد تأکید است
نشست «اعطای کرسی پژوهشی و خوشههای چندتخصصی» برگزار میشود
افزایش آمادگی برابر سیل با تصاویر ماهوارهای هوش مصنوعی
نخستین نشریه ریاضیات مالی کشور در پایگاه اسکوپوس نمایه شد
بهبود تولیدات زراعی، باغی و دامی با فناوری هستهای
استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران گردهم میآیند