میرنیوز
محمدرضا بیگدلی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در گفتوگو با خبرنگار علمی دانشگاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با ارزیابی شخصیت برای خبرنگار، اظهار داشت: لغتهای زیادی در زبان فارسی وجود دارد که مؤید شخصیت است. مثلاً این فرد خجالتی یا درونگرا است، اگر این لغتها را در کنار همدیگر جمع کنیم، تعداد خیلی زیادی از لغات نشان دهنده شخصیت هستند.
*اهمیت شخصیت در همه فرهنگها و آداب و رسوم
وی با بیان اینکه به شکل آماری ۱۷ هزار لغت برای نشان دادن شخصیت وجود دارد، ادامه داد: اگر ۲۰۰ هزار لغت انگلیسی وجود داشته باشد احتمالاً ۱۰ هزار تای آنها یعنی تقریباً یک پنجم این لغات نشاندهنده شخصیت هستند که این نشان میدهد که شخصیت در همه فرهنگها، زبانها و آداب و رسوم از اهمیت بالایی برخوردار است.
عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه با بیان اینکه در روابط شخصی هم شخصیت دارای اهمیت زیادی است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد زمانی که به یک پزشک مراجعه میکنند از تخصص او نمیگویند بلکه از شخصیت خوب او صحبت به میان میآورند و دلیل مراجعه خود به پزشک را شخصیت خوب پزشک بیان میکنند، برخی از افراد نیز وقتی به یک معلم که خدمات آموزشی میدهد، مراجعه میکنند دلیل مراجعه خود را شخصیت خوب معلم مطرح میکنند.
بیگدلی با بیان اینکه برخی از پزشکان میگویند مطبداری خوب آنها باعث شده است که بیمار زیادی داشته باشند، گفت: مطبداری به شخصیت آن پزشک برمیگردد، اینکه شخصیت او چقدر جذاب است و میتواند بیماران زیادی را نه از بابت تخصص بلکه به خاطر شیوه برخورد داشته باشد.
*خبرنگار باید امنیت در ارتباط را تقویت کند
این استاد دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه شخصیت در ایجاد رابطه، تقویت و ایجاد امنیت اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: برای یک خبرنگار خیلی اهمیت دارد که بتواند امنیت را در ارتباط تقویت کند یعنی شخصیتی داشته باشد که فرد مصاحبهشونده احساس امنیت کند و صحبتهای خبرساز خود را به راحتی مطرح کند.
* خبرنگار شخصیت جذابی نداشته باشد واقعیتها مطرح نمیشود
وی با تاکید بر اینکه خبرنگار وقتی خبر را مینویسد و منتشر میکند باید خبر واقعی باشد و زوایه دید مردم را نسبت به آن موضوع تغییر ندهد، اضافه کرد: اگر خبرنگار شخصیت جذابی نداشته باشد، واقعیتها مطرح نمیشود و بحث ریا و ظاهرسازی تقویت میشود، چون بحث رسانه هم مطرح است، این موضوع در بین مردم بیشتر تقویت میشود.
عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه یادآور شد: خبرنگار برای اینکه مخاطب بیشتری داشته باشد باید واقعیتر خبر بدهد و با شیوه واقعی خبر را ارائه کند و با این شیوه میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند چرا که اگر خبرنگار مخاطب بیشتری داشته باشد، سازمانی که خبرنگار در آن فعالیت میکند نیز مخاطب بیشتری خواهد داشت و این باعث امنیت در سازمان میشود.
وی در ادامه گفت: عدهای این موضوع را به BBC انتصاب میدهند که بیبیسی ۱۰۰ خبر راست میگوید برای یک دروغ اما به نظر میرسد که برای اینکه احساس امنیت را در شنونده ایجاد کند این کار را انجام میدهد.
*فردی که درونگرا باشد ذاتا نمیتواند خبرنگار خوبی باشد
بیگدلی با طرح این موضوع که شخصیت یک خبرنگار مثل شخصیت پزشک یا معلم میتواند در ارائه خدمتش اهمیت داشته باشد، یادآور شد: از آنجایی که یکسری ویژگیها وجود دارند که مبنای ژنتیکی دارند، بنابراین فردی که درونگرا باشد، ذاتاً نمیتواند خبرنگار خوبی باشد این افراد برونگرا هستند که میتوانند خبرنگارهای خوبی باشند، یک فرد نوروتیک میتواند تمام مخاطبان خود را نوروتیک کند خبرنگاری که نوروتیک است اگر رسانهای شود، همه را افسرده میکند چون دوربین زاویه دید و دریچه دید او به خبر نوروتیک است، همانطور که صادق هدایت همه مخاطبان خود را افسرده کرد چون وی شخصیت نوروتیکی داشت. بنابراین ویژگیها دارای اهمیت بسیار بالایی هستند.
بیگدلی در ادامه تصریح کرد: اگر یک خبرنگار «Agreeableness»( توافقپذیری یا دلپذیری یا همدلی، یک ویژگی شخصیتی است که در خصوصیتهایِ رفتاریِ فردی دیدهمیشود) بالایی داشته باشد، میتواند اعتقادات اجتماعی را نیز تغییر دهد همانطور که اگر«Agreeableness» پایینی داشته باشد نگاه سنتی را به جامعه انتقال میدهد در هر صورت این شیوه نگاه را عوض میکند، باید یک سری ویژگیهای ژنتیکی در خبرنگار وجود داشته باشد.
*خبرنگار با تقویت تنوع شخصیتی میتواند مخاطبان زیادی داشته باشد
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خبرنگار با کار کردن روی ویژگیهای شخصی خود میتواند مخاطب جذب کند، پاسخ داد: خبرنگار با تقویت نگاههای چندوجهی یا تنوع شخصیتی میتواند مخاطبان زیادی داشته باشد مثلاً خبرنگار در جامعه میتواند خبری را منتقل کند که این خبر به اعتقادات مردم آسیب وارد میکند ممکن است تنها مشتریان این خبر کسانی باشند که دوست دارند اعتقادات تغییر کند و بنابراین در مقابل این خبر جبههگیری افرادی میتواند وجود داشته باشد که دوست ندارند اعتقادات پایهای و کودکی و نیاکان خود را از دست بدهند و اعتقادات جدید جایگزین آنها شود.
بیگدلی ادامه داد: خبرنگار میتواند در شروع موضوع پیشبینی کند جامعه هدف من خاص این افراد است یا جامعه هدف من این است که این صحبتها را داشته باشم که جامعه غیر هدف من تحریک شود که اساساً این جامعه غیر هدف مورد نظر بوده است که تحریک شود و وادار به فکر کردن شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
چند توصیه غذایی به بیماران دیابتی
چند باور غلط درباره راه های انتقال ایدز
چالش های سازمان غذا و دارو بعد از پوست اندازی
هشدار درباره مصرف خودسرانه داروهای گیاهی/خطرات پنهان برای سلامت
پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی با پرتابگر سایوز در سال ۱۴۰۴
رایزنی برای انتشار بیستودومین فراخوان جذب هیئت علمی علوم پزشکی
مرکز تحقیقات دریایی در دانشگاه امیرکبیر راهاندازی میشود
بسیجیان امروزین نسل زد بسیج هستند
تبدیل فیلتر سیگار به نوعی کامپوزیت توسط پژوهشگران دانشگاه تهران
مادران دانشجو در رشته های علوم پزشکی چه خدماتی دریافت میکنند؟
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد
حمایت مجلس و دولت از طرحهای حوزه آب در سازمان جهاد دانشگاهی شریف
۶۰ دانشجوی دارای حکم انضباطی به دانشگاه برگشتند
توسعه زیرساختهای رهگیری تجهیزات پزشکی در مراکز دیالیز و ناباروری
دستاورد اقتصادی پذیرهنویسی سلولهای بنیادی خونساز در محک
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار مستند سازی تجارب رویان شد
قل هوش مصنوعی افراد ساخته شد
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار مستند سازی تجارب رویان شد
نشست معاونان دانشجویی مناطق دهگانه در دانشگاه تهران
شیوهنامه انضباطی دانشجویان مجددا بازنگری میشود
رفع مشکل تحریمی دانش بنیانهای دفاعی/ ایجاد تحرک در تامین مالی
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد/آغاز انتخاب رشته از ۶ آذر
جلوگیری از حمله صرع با کمک عینک نوین
۷ عامل خطر «زوال عقل» را بشناسید
بازدید طلاب مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ از موزه دین و دنیا
واکنش وزارت بهداشت به قطع برق در بیمارستانها
۶ بیمار کانادایی داوطلب کاشت تراشه ایلان ماسک می شوند
رئیس جمهور روز دانشجو به یکی از دانشگاههای تهران میرود
۶ بیمار کانادایی داوطلب کاشت تراشه ایلان ماسک شدند
همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم با حوزه هنری