میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر حسین خنیفر ضمن بیان این مطلب در نشست هم اندیشی هفته معلم و روز قدس با تاکید بر اینکه معلم به زندگی فرد نور می بخشد و کسی که به طور مداوم به زندگی دیگران نور هدیه کند، روزی صاحب خورشید خواهد بود، گفت: شهید مطهری معلمی کامل بود، خوی معلمی و رفتار معلمی در وجود این شهید موج می زد. چرا که سیره عملی این شهید بزرگوار در معلمی کردن بود.
وی شهید مطهری را معلمی خودساخته و به دور از خودباختگی در برابر دانش غرب معرفی کرد و ادامه داد: بنا به فرمایش آیت الله جوادی آملی، باید در سیاست نه شرقی باشیم و نه غربی، اما در علم نمی توانیم بگوئیم نه شرقی و نه غربی، چرا که ما علم غیر دینی نداریم.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر اینکه ما هیچ گونه حد و مرزی از نظر دانش و کسب آن برای ساختن کشور با معلمی کردن نداریم، گفت: در قرن دوم هجری، تعداد مسائل فلسفی توسط مسلمانان از رقم هشتاد به یکصد و نود افزایش یافت. این اقدام فعالیتی مهم به منظور گشایش درها به سمت دانش، بومی کردن، تقویت و غنی سازی علم و تضمین کننده خودکفایی کشور است.
دکتر خنیفر از تعلیم و تربیت به عنوان یکی از بنیادهای مهم و موثر زندگی اجتماعی انسان یاد کرد و افزود: از دیدگاه کانت در کتاب تعلیم و تربیت وی، هنر تعلیم و تربیت و اداره مملکت دو هنر پیچیده و دشوار در بین هنرهای بشر است.
رییس دانشگاه فرهنگیان در ادامه از قیاس ملائکه، انسان و حیوان در روایتی غنی از حضرت علی (ع) سخن گفت و اظهارکرد: ملائکه، سراسر وجودش عقل است و حیوان سراسر وجودش شهوت، انسان نیز آمیخته ای از عقل و شهوت است، امّا انسانی که فقط در فکر خواهش های نفسانی خود باشد در ردیف حیوان است. در مقابل انسانی که دنبال عبادت و اطاعت پروردگار است و از هیچ کوششی هم فروگذار نمی کند نه تنها از ملائکه بهتر و والاتر است، بلکه ملائکه خادم او هستند.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر معدن بودن معلم به عنوان راهنمای مسیر انسان، نظریه جان لاک را در فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان لوح سفید مردود اعلام کرد و افزود: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) ذهن انسان نه تنها لوح سفید نیست، بلکه همچون زمینی است که پذیرای بذر است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان سعادت انسان را در گرو تربیت صحیح با رعایت معیارها و ارزش های اصیل اسلامی به منظور دستیابی به حیات طیبه دانست و گفت: تاکید حضرت علی (ع) در امر تعلیم و تربیت فرزندان، آشنا کردن آن ها با مهارت ها و سبک صحیح زندگی است.
دکتر خیفر، تصریح کرد: فرزندان ما برای زمانی دیگر آفریده شده اند، پس باید با نشان دادن مسیر درست زندگی و به منظور تحقق آرمان های متعالی تعلیم و تربیت اسلامی، برای سازندگی شخصیت کودکان که آینده سازان و سرمایه های عظیم و آینده ساز کشور اسلامی هستند، گام هایی مهم و اساسی برداشت.
این مقام مسئول، تربیت منابع انسانی شایسته را از وظایف خطیر و برجسته مراکز دانشگاهی برشمرد و گفت: شایسته سالاری باید در مراکز دانشگاهی اتفاق بیفتد. در عصرحاضر نیز تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است.
وی، منابع انسانی کارآمد، بهداشت، آموزش، زیرساخت فناوری اطلاعات، مهارت و خودکفایی، فرهنگ و سیاست، کارآفرینی و سبک زندگی را از جمله محورهای مهم و اساسی هر کشور اعلام و اظهار کرد: برای بهبود شاخص های ذکر شده برخی کشورها در ابتدای راه بوده و برخی دیگر نیز در مسیر توسعه قرار دارند.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، گروه سوم را کشورهای در حال بهبود سرعت خواند و گفت: گروه چهارم هم کشورهایی هستند که در راستای شاخص های ذکر شده گام هایی بلند بر می دارند. همچنین پنجمین گروه کشورها را از نظر جایگاه حائز رتبه نخست دارند و این کشورها در مسیر رشد حرکتی سریع دارند.
دکتر خنیفر، آموزش صحیح در مدارس و مراکز دانشگاهی را ضرورتی اجتناب ناپذیر به منظور پیشرفت کشور در شاخص های اعلام شده عنوان و تاکید کرد: آموزش درست، در دستان معلم و استادان دانشگاه رقم می خورد.
این مقام مسئول، برخورداری از تجربه کارگاه های مهارتی مجازی، شنود موثر برای دانشجو، تقویت پنجه ها و ایده های کارآمد با استفاده از آموزش های مجازی، استقبال از خلاقیت ها، خلق نوآوری های روزآمد، قبول ریسک، خط مشی حرفه ای و توجه به تفاوت های فردی و خلاق را از جمله ویژگی های مهم مدارس و دانشگاه های کشور ذکر کرد و افزود: پژوهش محوری، انتقادپذیری، دوراندیشی، زندگی برای آینده، شجاعت در اتخاذ تصمیم، عبور از عادت ها و محتواهای تکراری، به روز بودن دانش، پاسخگویی به نیازها، ترغیب مطالعه، آینده پژوهی و هدف گذاری نیز از دیگر ویژگی های نظام آموزشی کارآمد به شمار می رود.
وی در تاکید فرمایشات رهبری خاطر نشان کرد: ما به موازات علم و دانش نیازمند پنجه های کارآمد هستیم، افرادی که بدون در اختیار داشتن مدارج عالی آمادگی کار و فعالیت در جامعه را داشته و با تخصص و مهارت تجربی خود می توانند منجر به تحولات اساسی در کشور شوند.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان کسب مهارت و اخلاق حرفه ای را لازمه بهبود عملکرد منابع انسانی برشمرد و تصریح کرد: با ایجاد بسترهای مناسب می توان حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل را در افراد افزایش داد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ۱۲ آذر برگزار میشود
حضور ۳۰ شرکت صنعتی فعال در حوزه پارچه و لباس در دانشگاه آزاد
چای سبز تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد
پاسخ وزارت بهداشت به عدم افزایش مجدد تعرفه مراکز ترک اعتیاد
آزمایشگاه میکروفیلوئیدیک دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد
اقدامات ستاد فناوریهای اتصالپذیری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
سومین کشور پرجمعیت دنیا متعلق به دیابتیها است
عدم تخصیص ردیف استخدامی جذب به نخبگان در سنوات اخیر
طرحی برای فیلترینگ آماده و از طریق رئیس جمهور به شورای سران رساندیم
آغاز ثبت نام سهام برای متولدان ۱۴۰۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی
۸۰ درصد کشاورزی ایران از فناوریهای نوین بیبهره است
دانشجویان پیام نور تا ۱۴ آذر برای ثبت نام وام شهریه فرصت دارند
دانشگاه الزهرا بدون کنکور دانشجو میپذیرد
طرح شناسایی نیازمندیهای داراییهای فکری دانشبنیانها تمدید شد
فراخوان حضور در پاویون پارک فناوری پردیس در دومین نمایشگاه ایران پتروکم
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی منصوب شد
سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی منصوب شد
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین!
مهلت مجدد شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
دیابت چه بلایی سر مغز ما میآورد
پای تب دنگی به مجلس باز شد
هماهنگی معاونان فرهنگی وزارت علوم برای برگزاری ۱۶ آذر در دانشگاهها
میرمحمدی: حمایت بیشتر از حوزویان مورد تأکید است
نشست «اعطای کرسی پژوهشی و خوشههای چندتخصصی» برگزار میشود
افزایش آمادگی برابر سیل با تصاویر ماهوارهای هوش مصنوعی
نخستین نشریه ریاضیات مالی کشور در پایگاه اسکوپوس نمایه شد
بهبود تولیدات زراعی، باغی و دامی با فناوری هستهای
استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران گردهم میآیند