میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، یازدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف با موضوع «بررسی الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی کشور» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای شورا تشکیل شد.
منصور غلامی، در این جلسه ضمن تشکر از تدوین الگوی ارائه شده اظهار داشت: برخی از شاخصها مانند تجربه، حسن شهرت و تخصص در زمان انتخاب رؤسای نهادهای علمی مورد توجه قرار میگیرد ولی این الگو میتواند سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی را به صورت علمی اجرایی کند.
وزیر علوم علاوه بر سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی در هنگام انتصاب، بر پیادهسازی فرایند شایستهگزینی در مدیریتهای سطوح پایینتر نهادهای علمی تأکید کرد و گفت: رؤسای نهادهای علمی پیش از تصدی ریاست نهاد، لازم است چندین مرحله از مدیریتهای درون نهاد را طی کرده باشند.
همچنین در ابتدای این جلسه، سعدان زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تدوین الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی اعم از دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فنّاوری، هدف اصلی از سنجش شایستگی را تحقق نخبهگماری و شایستهسالاری در نظام مدیریت کشور و تدوین برنامه توسعه و رشد فردی مدیران معرفی کرد.
در پایان نشست، اصول سنجش شایستگیهای مدیران نهادهای علمی به تصویب «شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فنّاوری» رسید که به شرح زیر میباشد:
۱. در سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی پنج مؤلفه «شخصیت فردی و ویژگیهای حرفهای»، «تواناییهای مدیریتی»، «شایستگی رهبری»، «مهارتهای ارتباطی» و «دانش مدیریتی» مورد سنجش قرار میگیرند.
۲. شاخصهای سنجش هریک از مؤلفه های شایستگی، براساس نتایج حاصل از مطالعات بینالمللی، تجربیات ملّی و بومیسازی آنها برای انواع نهادهای علمی (آموزشی، پژوهشی و فنّاوری) تعریف و با توجه به تفاوت مأموریت نهادهای مختلف علمی و نقش مدیر در هر نهاد، وزن هر یک از شاخصها تعیین میشود.
۳. با توجه به هدف شایستهسالاری و نخبهگماری در نظام مدیریت علمی، حاصل سنجش شایستگیها با رعایت «شرایط اولیه تصدّی سِمَتهای مدیریتی»، مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۰ اسفند ۸۹ در انتخاب از میان نامزدهای مناسب در نهادهای علمی مورد استفاده قرار میگیرد.
۴. برای سنجش شایستگی از روشهای علمی و عملیاتی شامل: پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، بررسی اسناد و سایر روشهای مناسب استفاده میشود و حاصل این سنجش، علاوه برکمک در نخبهگزینی، راهنمایی لازم را برای تدوین دورههای آموزش فردی و حرفهای مستعدان مدیریت فراهم میآورد.
۵. سنجش شایستگی در سطوح مختلف مدیریتی درنهادهای علمی امکانپذیر است و نهادها میتوانند براساس الگوی مصوّب در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت و انطباق آن برای حوزههای مدیریتی خود، ازآن برای انتخاب اصلح مدیران در سایر سطوح مدیریتی استفاده کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
رایزنی برای انتشار بیستودومین فراخوان جذب هیئت علمی علوم پزشکی
مرکز تحقیقات دریایی در دانشگاه امیرکبیر راهاندازی میشود
بسیجیان امروزین نسل زد بسیج هستند
تبدیل فیلتر سیگار به نوعی کامپوزیت توسط پژوهشگران دانشگاه تهران
مادران دانشجو در رشته های علوم پزشکی چه خدماتی دریافت میکنند؟
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد
حمایت مجلس و دولت از طرحهای حوزه آب در سازمان جهاد دانشگاهی شریف
۶۰ دانشجوی دارای حکم انضباطی به دانشگاه برگشتند
توسعه زیرساختهای رهگیری تجهیزات پزشکی در مراکز دیالیز و ناباروری
دستاورد اقتصادی پذیرهنویسی سلولهای بنیادی خونساز در محک
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار مستند سازی تجارب رویان شد
قل هوش مصنوعی افراد ساخته شد
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار مستند سازی تجارب رویان شد
نشست معاونان دانشجویی مناطق دهگانه در دانشگاه تهران
شیوهنامه انضباطی دانشجویان مجددا بازنگری میشود
رفع مشکل تحریمی دانش بنیانهای دفاعی/ ایجاد تحرک در تامین مالی
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد/آغاز انتخاب رشته از ۶ آذر
جلوگیری از حمله صرع با کمک عینک نوین
۷ عامل خطر «زوال عقل» را بشناسید
بازدید طلاب مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ از موزه دین و دنیا
واکنش وزارت بهداشت به قطع برق در بیمارستانها
۶ بیمار کانادایی داوطلب کاشت تراشه ایلان ماسک می شوند
رئیس جمهور روز دانشجو به یکی از دانشگاههای تهران میرود
۶ بیمار کانادایی داوطلب کاشت تراشه ایلان ماسک شدند
همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم با حوزه هنری
مرگ و میر الکلیهای آمریکایی در ۲۰ سال دو برابر شد
چین موتور مخصوص تسلیحات مافوق صوت را آزمایش کرد
«اقتصاد دانشبنیان» محور همکاریهای مشترک ایران و ونزوئلا
قابلیت بیرون کشیدن متن از عکس مایکروسافت حذف شد
رونق تولید تبلتهای بریل با ۴ سال حضور در نمایشگاه ایران ساخت