میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، اقدام رسانه ملی در هدایت بینندگان و مخاطبان برنامههای تلویزیونی به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان، مسئولان و اعضای مرکز ملی فضای مجازی همراه شده است.
هم اکنون شاهد هستیم که اغلب برنامههای مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت دارند و از زمان شروع برنامه از مخاطب میخواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام، نظرات و یا درخواست خود را با عوامل تولید این برنامه در میان بگذارند.
از این رو روز گذشته امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با مهر از ارسال ابلاغیهای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و خواستار فراهم شدن زمینه تبلیغ پیام رسان های بومی در رسانه ملی شد.
محمد حسین صوفی دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهر، به این سوال که سازمان صدا و سیما با چه توجیه و استدلال منطقی در حال تبلیغ پیام رسان های خارجی در برنامههای تلویزیونی است؟ و نقش شورای نظارت بر رسانه ملی چیست پاسخ داد.
وی گفت: همانطور که مرکز ملی فضای مجازی نیز به تازگی رسماً اعلام کرده است، از منظر ما نیز تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر پیام رسان های غیربومی و غیر ایرانی در برنامههای رسانه ملی، مصلحت نیست و نباید انجام شود اما اینکه چرا این اقدام در رسانه ملی انجام میشود، باید از مدیران این سازمان پرسید.
صوفی افزود: وظیفه شورای نظارت، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ضوابط در سازمان صدا و سیما است و یکی از مواردی که ما نظارت میکنیم همین است که آیا مقررات در حوزه معرفی و تبلیغ پیام رسان ها انجام میشود یا خیر.
وی ادامه داد: ضمن اینکه ما قبلاً هم توصیه کردیم که برای تقویت پیام رسان های داخلی و برطرف کردن مجموع اشکالاتی که از معرفی پیام رسان های خارجی وجود دارد، رسانه ملی نباید پیام رسان های خارجی را معرفی کند و ثانیاً برای تقویت پیام رسان های داخلی باید آنها را معرفی کند. البته در عین حال حتماً باید نهادهای مسئول نسبت به تقویت زیرساختها و برطرف کردن اشکالات دسترسی آحاد مردم به پیام رسان های داخلی اقدام کنند.
دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چرا این توصیه تاکنون اجرایی نشده است؟ تاکید کرد: این را باید از مدیران صدا و سیما سوال کنید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مقرراتی برای نظارت بر عملکرد برنامههای رسانه ملی وجود ندارد؟ گفت: حتماً وجود دارد. برای مثال گرانفروشی و کم فروشی تخلف است و برای آن هم قانون و مقررات هم وجود دارد اما با این حال شاهد انجام تخلف از سوی برخی هستیم. سازوکار در شورای نظارت نیز وجود دارد. البته تفاوت شورای نظارت با دستگاههای دیگر این است که خیلی از اقدامات این شورا براساس دستورالعملهای داخلی رسانهای نمیشود و بیشتر در حد شورای نظارت و رسانه ملی و نهادهای بالادستی است.
صوفی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد این عملکرد به رسانه ملی تذکر دادهاید؟ گفت: حتماً تذکر داده شده است. البته ضرورتی به تذکر نیست. چرا که همه چیز روشن است. یعنی خود مدیران و مقامات سازمان صدا و سیما هم میدانند که تبلیغ پیام رسان های خارجی خلاف است و اساساً به مصلحت و در شأن رسانه ملی نیست.
وی گفت: یکی از رسالتها و وظایف و مسئولیتهای رسانه ملی تبلیغ و معرفی پیام رسان های داخلی و معرفی شبکه ملی اطلاعات است و مهمتر اینکه یکی از نقشها و وظایف رسانه ملی مطالبه گری از نهادهای مسئول برای تقویت پیام رسان های داخلی و شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین زمانی که یکی از وظایف و نقش رسانه ملی، مطالبه گری است، دیگر پذیرفته نخواهد بود که خودش پیام رسان های خارجی را تبلیغ کند.
دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما افزود: اینکه چه باید کرد را باید از مسئولان امر و مدیران رسانه ملی بپرسید. ما از سال گذشته مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردیم و همچنان هم نظر ما تغییر نکرده و شفاف و روشن است.
منبع : خبرگزاری مهر
نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
مهلت درخواست رشتههای تحصیلی در حوزههای استانی تمدید شد
این مُسکنها خطر خونریزی داخلی را افزایش میدهند
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت میشناسد
باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه میدارد
عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری
هر ایرانی صاحب شناسنامه سبک زندگی میشود
رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویان از امروز
افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با مونوکسید کربن در سال جاری/ کاهش ۱۴ درصدی فوتیها
برخی داروهای دیابت می توانند آسم را مهار کنند
ایران میتواند الگوی ادغام طب سنتی و مکمل در منطقه باشد
گسترش همکاری علمی بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شریف