میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، اقدام رسانه ملی در هدایت بینندگان و مخاطبان برنامههای تلویزیونی به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان، مسئولان و اعضای مرکز ملی فضای مجازی همراه شده است.
هم اکنون شاهد هستیم که اغلب برنامههای مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت دارند و از زمان شروع برنامه از مخاطب میخواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام، نظرات و یا درخواست خود را با عوامل تولید این برنامه در میان بگذارند.
از این رو روز گذشته امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با مهر از ارسال ابلاغیهای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و خواستار فراهم شدن زمینه تبلیغ پیام رسان های بومی در رسانه ملی شد.
محمد حسین صوفی دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهر، به این سوال که سازمان صدا و سیما با چه توجیه و استدلال منطقی در حال تبلیغ پیام رسان های خارجی در برنامههای تلویزیونی است؟ و نقش شورای نظارت بر رسانه ملی چیست پاسخ داد.
وی گفت: همانطور که مرکز ملی فضای مجازی نیز به تازگی رسماً اعلام کرده است، از منظر ما نیز تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر پیام رسان های غیربومی و غیر ایرانی در برنامههای رسانه ملی، مصلحت نیست و نباید انجام شود اما اینکه چرا این اقدام در رسانه ملی انجام میشود، باید از مدیران این سازمان پرسید.
صوفی افزود: وظیفه شورای نظارت، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ضوابط در سازمان صدا و سیما است و یکی از مواردی که ما نظارت میکنیم همین است که آیا مقررات در حوزه معرفی و تبلیغ پیام رسان ها انجام میشود یا خیر.
وی ادامه داد: ضمن اینکه ما قبلاً هم توصیه کردیم که برای تقویت پیام رسان های داخلی و برطرف کردن مجموع اشکالاتی که از معرفی پیام رسان های خارجی وجود دارد، رسانه ملی نباید پیام رسان های خارجی را معرفی کند و ثانیاً برای تقویت پیام رسان های داخلی باید آنها را معرفی کند. البته در عین حال حتماً باید نهادهای مسئول نسبت به تقویت زیرساختها و برطرف کردن اشکالات دسترسی آحاد مردم به پیام رسان های داخلی اقدام کنند.
دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چرا این توصیه تاکنون اجرایی نشده است؟ تاکید کرد: این را باید از مدیران صدا و سیما سوال کنید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مقرراتی برای نظارت بر عملکرد برنامههای رسانه ملی وجود ندارد؟ گفت: حتماً وجود دارد. برای مثال گرانفروشی و کم فروشی تخلف است و برای آن هم قانون و مقررات هم وجود دارد اما با این حال شاهد انجام تخلف از سوی برخی هستیم. سازوکار در شورای نظارت نیز وجود دارد. البته تفاوت شورای نظارت با دستگاههای دیگر این است که خیلی از اقدامات این شورا براساس دستورالعملهای داخلی رسانهای نمیشود و بیشتر در حد شورای نظارت و رسانه ملی و نهادهای بالادستی است.
صوفی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد این عملکرد به رسانه ملی تذکر دادهاید؟ گفت: حتماً تذکر داده شده است. البته ضرورتی به تذکر نیست. چرا که همه چیز روشن است. یعنی خود مدیران و مقامات سازمان صدا و سیما هم میدانند که تبلیغ پیام رسان های خارجی خلاف است و اساساً به مصلحت و در شأن رسانه ملی نیست.
وی گفت: یکی از رسالتها و وظایف و مسئولیتهای رسانه ملی تبلیغ و معرفی پیام رسان های داخلی و معرفی شبکه ملی اطلاعات است و مهمتر اینکه یکی از نقشها و وظایف رسانه ملی مطالبه گری از نهادهای مسئول برای تقویت پیام رسان های داخلی و شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین زمانی که یکی از وظایف و نقش رسانه ملی، مطالبه گری است، دیگر پذیرفته نخواهد بود که خودش پیام رسان های خارجی را تبلیغ کند.
دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما افزود: اینکه چه باید کرد را باید از مسئولان امر و مدیران رسانه ملی بپرسید. ما از سال گذشته مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردیم و همچنان هم نظر ما تغییر نکرده و شفاف و روشن است.
منبع : خبرگزاری مهر
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا