میرنیوز

یکی از انتقادات وارده به ایران در خصوص رشد کمی انتشار مقالات بود

یکی از انتقادات وارده به ایران در خصوص رشد کمی انتشار مقالات بود 2020-10-05T12:42:17+03:30

به گزارش ایسنا دکتر غلامحسین رحیمی در نشست خبری امروز که به صورت آنلاین برگزار شد مهمترین دستاوردهای کشور در بخش تحقیقات را مقالاتی دانست که در سطح بین‌المللی از سوی محققان و دانشمندان منتشر شده است و افزود: چند سالی است که رتبه انتشار مقالات علمی ما از نظر کمی در رتبه‌های ایران در وب اوساینس و اسکوپوس ۱۵ و ۱۶ است در نتیجه رتبه کمی انتشار مقالات علمی در سطح بین‌المللی را توانسته‎‌ایم حفظ کنیم.

وی تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) را ۶۲ هزار عنوان مقاله و تعداد مقالات نمایه سازی شده در اسکوپوس را ۶۵ هزار مقاله ذکر کرد و یادآور شد: توجه داشته باشیم که دنیا در این زمینه بیکار ننشسته و به ویژه کشورهای در حال رشد نیز تعدد مقالات منتشر شده در بستر بین‌المللی را افزایش داده‌اند از این رو حفظ رتبه کمی انتشار مقاله برای ما مهم است.

رحیمی با تاکید بر اینکه تعداد مقالات منتشر شده ایران در سطح بین المللی هر سال رو به رشد است، ادامه داد: یکی از انتقاداتی که به ایران وارد بود این است که ایران تنها به رشد کمی انتشار مقالات توجه دارد و به رشد کیفی توجهی نداشته است ولی در ۴ تا ۵ سال اخیر ایران از رشد چشمگیر کیفی مقالات برخوردار بوده به گونه‌ای که در ۲ تا ۳ سال اخیر تقریبا بالاترین نرخ رشد کیفی مقالات را در سطح جهان داشتیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه کرد: هم اکنون رتبه ایران از نظر کیفیت مقالات که مهمترین ملاک و نشانه میزان استنادی است که دیگران به مقالات ایرانیان در ژورنال‌های بین المللی دارند، ۱۵ و ۱۶ در پایگاه استناد ISI و اسکوپوس است.

به گفته وی برای اولین بار رتبه کمی و کیفی مقالات محققان ایرانی در سطح بین المللی همسان شده است و خوشبختانه این پیام خوبی است که نظام علمی جهانی برای دنیا دارد.

سهم ایران از کل مقالات دنیا

رحیمی با تاکید بر اینکه ۳ سال پیاپی ایران در میان کشورهای اسلامی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رتبه اول را دارد، گفت: علاوه بر آن سهم ایران از کل مقالات برتر دنیا ۳ درصد است.

وی سهم ایران از کل مقالات برتر دنیا را ۳ درصد عنوان کرد و ادامه داد: ما به نسبت جمعیت کشور، ۲ برابر مقاله در ژورنال‌های بین المللی به چاپ می‎رسانیم و سهم ایران از استنادات جهانی به مقالات که شاخصی برای ارزیابی کیفی مقالات است، ۳ درصد را شامل می‌شود.

دبیر شورای عالی عتف تولید علم را مبتنی بر ۶ مقوله تولید مقاله، انتشار کتاب، تعداد محققان و عالمان و دانشمندان بومی و مقیم، تعداد گزارش‌های علمی، تعداد اختراعات و ثبت پتنت و تدوین استانداردها دانست و یادآور شد: اگر کشوری همزمان در این ۶ مقوله فعال باشد یعنی تولید علم را به صورت کامل داشته است.

تولید فناور از دستاوردهای تحقیقاتی

معاون پژوهش  و فناوری وزارت علوم با طرح این سوال که چه میزان از دستاوردهای تحقیقاتی به فناوری تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: تولید مقاله نشان‌دهنده حرکت ما در مرزهای دانش است و جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد علم جهانی حرکت می‌کند فارغ از اینکه این تحقیقات کاربردی هستند یا خیر.

وی اضافه کرد: برای تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی به فناوری، نیاز به بستر سازی داریم که در ۱۰ سال اخیر نهادهای مرتبط با حوزه فناوری در این زمینه اقدام کرده‌اند به گونه‌ای که هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور شکل گرفته است که ۴۰ پارک وابسته به وزارت علوم و ۳ پارک وابسته به دستگاه‌ها هستند که تقریبا در یک سال اخیر مجوزها را دریافت کرده‌اند.

رحیمی ادامه داد: علاوه بر آن ۱۹۵ مرکز رشد راه اندازی شده است که در این مراکز ۷  هزار شرکت فعالیت دارند که از تعداد ۷ هزار شرکت بیش از ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان شدند و در این شرکت‌ها ۵۴ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲۰۰۰ ایده تبدیل به محصول فناورانه شده است، یادآور شد: میزان صادرات شرکت‌های مستقر در پارک در یک سال اخیر حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

معاون وزیر علوم با اشاره به چالش‌های کشور در دسترسی به ملزومات بهداشتی پس از اپیدمی کرونا، یادآور شد: در مدت ۳ ماه شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۸۰ درصد نیازهای کشور در زمینه‌هایی چون ماسک، مواد ضد عفونی کننده و ونتیلاتور از سوی پارک‌های علم و فناوری کشور تولید شده. چون اینها واحدهای فناور بودند و توانستند خیلی سریع خود را مطابق با نیازهای جامعه سازگار کنند و خط تولید هود را گسترش دهند و یا در مدت زمان کوتاهی خط تولید جدیدی را احداث کنند.

وی تاکید کرد: این موفقیت به دلیل آن است که دانش فنی آنها بومی بود و اگر فعالیت آنها در حوزه صنعت وارداتی بود امکان نداشت که در این مدت کوتاه به نیازهای کشو پاسخ ‌دهند.

ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

رحیمی  این فناوری‌ با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در زمینه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه، اظهار کرد: تعداد دوره‌های کارورزی و مهارت آموزی که در دانشگاه‌ها برگزار شده است با ۴ تا ۵ سال اخیر قابل مقایسه نیست به گونه‌ای که تعداد میزان قرار داد در یک سال اخیر دانشگاه‌ها با صنایع داشتند به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مجلس قانونی را مصوب کرد مبنی بر اینکه ۴۰ درصد بودجه و اعتبارات تمامی شرکت‌های دولتی و غیر دولتی باید از طریق دانشگاه‌ها و با عقد قرار داد هزینه شود که خوشبختانه این اعتبارات که در سال جاری بالغ بر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است، در خزانه دولتی محفوظ است از این رو اعتبارات آن برقرار است.

رحیمی با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای برای درج عرضه و تقاضای فناوری، افزود: در این سامانه، دستگاه‌ها و شرکت‌ها، نیازهای خود را ثبت می‌کنند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‎های علم و فناوری، توانمندی خود را برای برطرف کردن آن نیازها اعلام خواهند کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: در صورتی که طرف عرضه و تقاضای فناوری یکدیگر را پیدا و قرار داد منعقد کنند و از طریق دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به خزانه دولتی اعلام و اعتبارت مورد نیاز پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اعتباراتی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، اعتبارات نقدی است، اضافه کرد: این قانون بستر خوبی را فراهم کرده که بتوانیم زمینه ارتباط و پیوند قوی‎‌ترین را میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای علمی و فناورانه با دستگاه‌ها و شرکت‌ها و نهادهای اجتماعی را ایجاد کنیم.

اعتبارت ۴۰ میلیون یورویی برای دانشگاه‌ها

رحیمی اضافه کرد: در زمینه توسعه زیر ساخت‌های علمی، دولت در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد خوبی را به مجلس ارائه کرد و مصوب شد و بر اساس آن سال قبل ۴۰ میلیون یورو به تجهیز دانشگاه‌های کشور اختصاص یافت که کمک بسیار خوبی برای دانشگاه‌ها برای تجهیز آزمایشگاه‌ها بود.

وی اظهار کرد: تا پایان سال ۹۷، این اعتبارات بر حسب نیاز و با توجه به شرایطی که دانشگاه‌ها داشتند، توزیع و موجب شد که تعداد زیادی از دانشگاه‌ها بتوانند آزمایشگاه‌های خود را مجهز کنند و یا دستگاه‌های آزمایشگاهی که از کار افتاده بود، مجددا به کار اندختند.

رحیمی یادآور شد: علاوه بر آن ما سیاستی را در وزارت علوم ابلاغ کردیم که دانشگاه‎ها باید به دنبال احداث آزمایشگاه‌های مرکزی باشند و یا اگر آزمایشگاه مرکزی دارند، نسبت به تقویت آن اقدام کنند.

دبیر شورای عالی عتف، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ این اعتبارات در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: ولی با توجه به شرایط کشور این مبلغ به ۳۰ میلیون یورو کاهش یافته است که از این میزان ۱۰ میلیون یورو به وزارت بهداشت و ۲۰ میلیون یورو به وزارت علوم اختصاص یافته است و ما با توجه به شرایط و ضوابطی که داریم در حال توزیع میان دانشگاه برای تجهیز بیشتر آنها هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های وزارت علوم در دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا، خاطر نشان کرد: در این زمینه اعتبارات خوبی پیش بینی شده ولی کمبودهایی در این زمینه وجود دارد و تمام تلاش ما این است که به صورت رسمی بتوانیم دسترسی خود را به پایگاه‌های اطللاعات بین المللی که در حال حاضر به آنها متصل هستیم، تقویت کنیم.

برنامه وزارت علوم برای اعتلای ۳ حوزه علمی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به برنامه‌های جدید وزارت علوم در حوزه علمی و فناوری، گفت: برنامه ویژه ما اعتلا و ارتقا علوم پایه، علوم انسانی و علوم اسلامی مرتبط با نهادهای پژوهشی وابسته به وزارت علوم و یا با مجوز وزارت علوم تشکیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه در سال ۱۳۹۹ ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: علاوه بر آن دو برنامه جدی برای گسترش و ملی کردن پذیرش دستیاران پژوهشی و جذب پژوهشگران پسا دکتری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور را در دستور کار داریم.

ادامه دارد...

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)