میرنیوز
دکتر محمدمهدی فرقانی در گفتوگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح مزایا و معایب آموزش مجازی دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: هر بحرانی میتواند هم تهدید بالقوه و هم فرصتهایی را در برداشته باشد. یکی از فرصتهایی که به نظر من کرونا برای دانشگاهها ایجاد کرد، راهاندازی سیستم آموزش مجازی بود که تحت شرایط اضطرار و اجبار ایجاد شد. علیرغم فرصت بسیار کم و فشردگی زمان، اکثر دانشگاهها نسبت به تهیه زیرساخت برای راهاندازی این سیستم اقدام کردند و در مجموع نتایج کار فراتر از حد پیشبینی و انتظار شد.
وی تصریح کرد: درست است که به دلیل فقر پارهای از زیرساختها یا فقر بودجهای، امکانات نرمافزاری و سختافزاری برخی دانشگاهها، ممکن است سیستم آموزش مجازی کارآمدی صددرصدی نداشته باشد، اما در مجموع یک طرح موفق بود و این سطح آمادگی و کارآمدی، دانشگاهها را به شدت ارتقا داد و یک افق رو به آینده را برای دانشجویان، اساتید و جامعه دانشگاهی باز کرد.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آماری که در اختیار داریم، بیش از ۹۴ درصد کلاسهای دانشگاه علامه با موفقیت به صورت آنلاین برگزار شده است و اگر در ابتدای کار پارهای از اختلالات هم وجود داشت، به مرور این مشکلات کاهش پیدا کرده است و معدودی از اساتید به دلایل مختلف ممکن است هنوز موفق نشده باشند که با این سیستم همراهی کنند که ما امیدواریم این وفق ایجاد شود تا بتوانیم از ظرفیت سامانههای آموزشی به خوبی استفاده کنیم.
فرقانی خاطر نشان کرد: در مجموع هم اکثریت قریب به اتفاق اساتید در دانشگاه علامه از راهاندازی سیستم آموزش مجازی و برگزاری کلاسها اظهار رضایت دارند، البته تأکید میشد به هر حال اختلالات محدودی که وجود دارد، رفع شود.
به گفته وی، اغلب این اختلالات آموزشهای مجازی ساختاری است و اساتید با مواردی نظیر قطع صدا، قطع و وصل تصویر (که به دلیل تراکم و ترافیک سامانه در ساعاتی که پیک برگزاری کلاسها است، پیش میآید) مواجه شدهاند که این مشکل نیز با هماهنگی بین اساتید و دانشجویان و ساعات کلاسها اغلب برطرف میشود. بنابراین مجددا تأکید میکنم راهاندازی آموزش مجازی اتفاق مبارکی برای دانشگاهها است که ظرفیت علمی و لجستیکی این مراکز را ارتقا بخشیده است و شاید پیش درآمدی باشد که بتوانیم بخشی از نارساییهای نظام آموزشی را از این طریق حل و فصل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: آموزش مجازی به عنوان یک فرصت از دل بحران فعلی بیرون آمد و بسیار هم مغتنم است؛ البته به این معنا نیست که آموزش مجازی میتواند به طور کلی جای آموزش حضوری را بگیرد، چون اصولا ساختار آموزش آکادمیک حتی در مدارس نیز فقط به انتقال محتوا و مطالب درسی از طریق اساتید به دانشجو و طرح سوال از دانشجویان و حتی پارهای بحث و گفتوگوها محدود نمیشود.
فرقانی تاکید کرد: ما در نظام حضوری یک محیط و فضای ارتباطی و علمی و تربیتی را داریم، به این معنا که در فضای دانشگاه مواردی نظیر انواع تعاملها، رفت و آمدها، بازخورد اساتید در کلاسهای حضوری حتی بدون رد و بدل شدن کلامها، منش و روش استاد مابین مباحث آموزشی که بر اساس مشاهدات و ... شکل میگیرد، مطرح است. در آموزش مجازی بخشی از محیط تعاملی خواه یا ناخواه غایب است؛ بنابراین نمیتوانیم بگوییم آموزش مجازی میتواند جایگزین آموزش حضوری شود.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: ما با تجربه کوتاهی که از آموزش مجازی پشت سر گذاشتیم، اگرچه تجربه مفیدی هست و باید در آینده توسعه پیدا کند، اما در عین حال بیشتر به ارزش آموزش حضوری و کلاسهای حضوری پی میبریم؛ چرا که محیط ارتباطی که در آموزش حضوری شکل میگیرد، در آموزش مجازی وجود ندارد. بنابراین کماکان سیستم آموزش حضوری، قوتها و ظرفیتهای بالای خود را دارد و باید به عنوان محور آموزش ارج نهاده شود، منتها از سیستم آموزش مجازی میتوان به عنوان جایگزین در مواردی که ضرورت پیدا میکند و به عنوان روشهای مکمل و موازی نیز استفاده کرد.
فرقانی همچنین در خصوص میزان مشارکت دانشجویان برای حضور در کلاسهای مجازی نیز گفت: این میزان فراتر از حد انتظار بود. ما حتی در کلاسهای حضوری نیز معمولا تعدادی غایب داریم و دانشجویان به دلایلی امکان حضور نداشتند؛ اما میزان حضور در کلاسهای مجازی عملا از کلاسهای حضوری نیز بیشتر بوده است و طبیعی است به دلیل پارهای از ضعفهای ساختاری و زیرساختی برخی دانشجویان با توجه به بُعد مسافت و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت بعضا با مشکلات و یا گلایههایی مواجه شدند یا برخی از دانشجویان خارجی دانشگاه که در این فرصت به کشور خود بازگشتند، ممکن است با مشکلات ارتباطی و زیرساختی روبرو باشند؛ اما در مجموع آنچه که تجربه ما نشان داده است، کلاسهای مجازی با حداکثر ظرفیت و با بیشترین تعداد مشارکتکننده همراه بوده است.
رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی همچنین به نحوه ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان در آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: ما هفته گذشته در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه موارد و مباحثی را در خصوص آزمونها مطرح کردیم که بهزودی آییننامه شیوه ارزیابی دانشجویان منتشر میشود. با توجه به اینکه سه هفته به طول آموزش ترم جاری اضافه شده است تا وقفه آموزش اسفندماه را جبران کند، امتحانات ما نیز به همین نسبت به تعویق افتاده است؛ اما سامانه خاصی طراحی شده است که در آن حدود ۱۱ گزینه برای شیوه برگزاری امتحانات طراحی شده است تا اساتید با توجه به ماهیت و شرایط کلاس خود یک یا دو گزینه را برای ارزیابی دانشجویان و ثبت نمره پایان ترم آنها پیاده کنند که ارزیابی تفسیری، آزمون تستی، تشریحی، واگذاری کار مطالعاتی، پژوهشی برای دانشجویان و برخی موارد دیگر از جمله روشهای ارزیابی دانشجویان ذکر شده است.
وی افزود: مطمئنا امتحانات دانشجویان نیز متناسب با شرایط فعلی تغییر خواهد کرد و توصیه ما به همه دانشجویان این است که اصلا نگران نباشند؛ چرا که هم مدیریت دانشگاهها و هم اساتید ملاحظات پیش آمده را در نظر خواهند داشت و متناسب با آن آزمونهای پایان ترم را به گونهای برگزار خواهند کرد که دانشجویان با مشکل مواجه نشوند.
وی در پایان تأکید کرد: پیشنهاد من این است که دولت، وزارت ارتباطات و وزارت علوم کاری کنند که امکانات ارتباطی دانشجویان که در سراسر کشور پراکنده هستند و زیرساختهای ارتباطی دانشگاهها توسعه پیدا کند و اختلالات محدودی که در حال حاضر برای آموزش مجازی وجود دارد، برطرف شود؛ چرا که احتمال داده میشود با توجه به اعلام مراجع پزشکی و ذیصلاح ما در مهر آینده نیز با شیوع کرونا ویروس مواجه شویم؛ بنابراین امکانات برگزاری آموزشهای حضوری وجود ندارد و تابستان باید فرصتی باشد تا زیرساختهای دانشگاهها در این زمینه تکمیل شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ۱۲ آذر برگزار میشود
حضور ۳۰ شرکت صنعتی فعال در حوزه پارچه و لباس در دانشگاه آزاد
چای سبز تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد
پاسخ وزارت بهداشت به عدم افزایش مجدد تعرفه مراکز ترک اعتیاد
آزمایشگاه میکروفیلوئیدیک دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد
اقدامات ستاد فناوریهای اتصالپذیری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
سومین کشور پرجمعیت دنیا متعلق به دیابتیها است
عدم تخصیص ردیف استخدامی جذب به نخبگان در سنوات اخیر
طرحی برای فیلترینگ آماده و از طریق رئیس جمهور به شورای سران رساندیم
آغاز ثبت نام سهام برای متولدان ۱۴۰۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی
۸۰ درصد کشاورزی ایران از فناوریهای نوین بیبهره است
دانشجویان پیام نور تا ۱۴ آذر برای ثبت نام وام شهریه فرصت دارند
دانشگاه الزهرا بدون کنکور دانشجو میپذیرد
طرح شناسایی نیازمندیهای داراییهای فکری دانشبنیانها تمدید شد
فراخوان حضور در پاویون پارک فناوری پردیس در دومین نمایشگاه ایران پتروکم
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی منصوب شد
سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی منصوب شد
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین!
مهلت مجدد شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
دیابت چه بلایی سر مغز ما میآورد
پای تب دنگی به مجلس باز شد
هماهنگی معاونان فرهنگی وزارت علوم برای برگزاری ۱۶ آذر در دانشگاهها
میرمحمدی: حمایت بیشتر از حوزویان مورد تأکید است
نشست «اعطای کرسی پژوهشی و خوشههای چندتخصصی» برگزار میشود
افزایش آمادگی برابر سیل با تصاویر ماهوارهای هوش مصنوعی
نخستین نشریه ریاضیات مالی کشور در پایگاه اسکوپوس نمایه شد
بهبود تولیدات زراعی، باغی و دامی با فناوری هستهای
استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران گردهم میآیند