میرنیوز
به گزارش ایسنا، نوسازی ناوگان حمل و نقل در حوزههای مختلف جادهای، ریلی و هوایی از جمله برنامههای مهم وزیر راه و شهرسازی بوده که از ابتدای دریافت اخذ رای اعتماد در مجلس تا کنون در مناسبتهای مختلف بر آن تاکید کرده است.
البته رستم قاسمی به این نکته هم که چنین طرحهای جزو ابر پروژههای حوزه حملونقل به شمار رفته و از توان دولت خارج است نیز اشاره کرده اما این مقام مسئول در عوض معتقد است که بخش خصوصی داخلی و خارجی میتواند به این طرحهای کلان ورود کرده و در آن سرمایهگذاری کند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که احمد کریمی – دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران- میگوید: اجرای طرح نوسازی که همواره در سالها و دورههای اخیر در حد شعار باقی مانده و عملیاتی نشده است، نیازی به سرمایهگذار نداشته و ورود سرمایهگذار بخش خصوصی به آن نیز توجیه ندارد، چرا که به گفته او ۹۰ درصد ناوگان باری یعنی همان کامیون در ایران خود مالکی است و به همین سبب سرمایهگذاری نمیتواند در این زمینه برای نوسازی این ناوگان ورود پیدا کند و به عنوان مثال بخواهد این ناوگان را از اختیار و مالکیت رانندگان خارج کند.
کریمی البته با اشاره به این نکته که شرط اصلی تحقق این برنامه واقعی شدن قیمت کامیونهای داخلی و خارجی است که به چند برابر نرخ منطقی به رانندگان و کامیونداران فروخته میشود، افزود: دولت میتواند سرمایه و اعتباری را از محل صندوق توسعه ملی برای ناوگان فرسوده در نظر بگیرد و به عنوان مثال تسهیلات هشت ساله به کامیونداران پرداخت کند و سرمایهاش از طریق تفاوت مصرف سوخت ناوگان فرسوده با نو طی سه سال باز خواهد گشت.
با این حساب و کتاب و اینکه قیمت منطقی برای یک کامیون وارداتی اروپایی حدود سه میلیارد تومان است، اگر دولت بخواهد نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده فعال در بخش حملونقل را در دستور کار خود قرار دهد باید حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه کند که این عدد به نظر با توان مالی دولت همخوانی ندارد.
اما دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران معتقد است که اگر نوسازی این حجم از ناوگان فرسوده از توان دولت خارج است، میتواند آن را با اولویتبندی در قالب دو برنامه پنج ساله انجام دهد. که در این صورت این عدد به سالی حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان میرسد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
موجودی آب سدهای تهران در وضعیت قرمز
سرمایه گذاری سنگین آمریکاییها روی تولید برق خورشیدی
پیش بینی کاهش قیمت نفت برای سال آینده
اعلان جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا
آزادسازی واردات آیفون؛ ضرورت یا انحراف از اولویتهای ارزی؟
ممنوعیت واردات پارچههای تولید داخل برای حمایت از صنعت نساجی
نفوذ عناصری از فرقه بهائیت در صنعت خودروسازی کشور
اسامی برندگان قرعهکشی خودروهای وارداتی فردا اعلام میشود
هدررفت واقعی آب در تهران ۱۱ درصد است
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد
وزارت نفت: پاکنژاد به دلیل تلاش برای فروش حداکثری نفت تحریم شد
قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ اسفند؛ هر اونس طلا ۲۹۸۴ دلار و ۸۵ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ اسفند؛ برنت ۷۰ دلار و ۳۳ سنت شد
مدیر عامل توانیر: عراق به واردات برق ایران ادامه میدهد
هشدار هواشناسی؛ شب عید باران میبارد
کیفیت خودروها در کاهش تلفات جاده ای اثرگذار است
خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت
دستور پزشکیان برای ممنوعیت واردات پارچه مشابه تولید داخل
افزایش بیسابقه اخراج کارکنان در آمریکا در ماه فوریه
اختصاص فاینانس برای خرید کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی
خبرهای خوشی در حوزه تولید نفت در پیش است
پروازهای ایران - انگلستان مجددا برقرار میشود؟
اتصال نیروگاه «هنگام» به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی
پیشبینیهای هواشناسی برای ایام نوروز اعلام شد
ضرورت تعامل و هماهنگی حداکثری دستگاهها در ایمنی سفرهای نوروزی
رجیستری آیفونهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آغاز شد
رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳
ساخت لوکوموتیو جدید ایرانی با قدرت ۴۰۰۰ اسب بخار
وجوه بلوکهشده مشتریان خودروهای وارداتی آزاد شد
دستمزدهای واقعی در ژاپن کاهش یافت