میرنیوز

دعوت جامعه کارگری برای بزرگداشت روز تصویب قانون کار

دعوت جامعه کارگری برای بزرگداشت روز تصویب قانون کار 2021-11-14T15:52:28+03:30

علیرضا محجوب در گفت وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت ۲۹ آبان روز تصویب قانون کار اظهار کرد: سالروز تصویب قانون کار روزی بوده که قانون کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ماهها مورد بررسی قرار گرفت و تصویب نهایی آن اعلام شد، به این جهت همه ساله از آن تاریخ تا امروز که حدود ۴۱ سال می گذرد همه ساله مراسم ها، گردهمایی ها و اجتماعاتی در حمایت از استمرار قانون، حمایت از اجرای صحیح و دقیق قانون و جلوگیری از لطماتی که حتی این روزها تحت عنوان قالبهایی مثل تفاوت بین دستمزد کارگر روستایی و شهری در جریان است، برگزار شده است.
وی ادامه داد: امسال هم در ۲۹ آبان، سالروز تصویب قانون کار را گرامی خواهیم داشت و مراسم خاص سالروز قانون کار در بیشتر مراکز استانها و شهرهای کارگرنشین و حدود پنجاه نقطه برگزار خواهد شد.
محجوب افزود: نگرانی ما راجع به کارگران و اجرای قانون کار که که حقوق آنها توسط قانون تضمین می شود و اجرای غیر دقیق قانون و عدم توجه به این نکته است که قانون کار یک قانون حمایتی برای حمایت از کارگر و نیروی کار است و قانون بین کارگر و کارفرما نیست، اگر در آن روابط کار هست غرض این است که روابط کار طوری نوشته شود که چگونه از کارگری که کار می‌کند حمایت شود، توجیهش هم مشخص است در همه قوانین و مقررات که جنبه حمایتی دارند چون یک‌ طرف ضعیف یک طرف قوی است قانون نوشته شده است لذا نباید انگاره ای به وجود بیاید که چرا قانون دوطرفه نوشته نشده و به یک طرف توجه داشته است.
دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: اگر ما به عبارت labour که قوانین کار ترجمه این عبارت است، توجه کنیم به دو معنا است: یکی کار و یکی کارگر. برخی حزب کار ترجمه می کنند ولی در انگلستان می گویند حزب کارگر نه حزب کار، چون کارگر صنعتی را با این عنوان صدا می کنند.
محجوب ادامه داد:حضرت امام خمینی (ره) وقتی در اواخر سال ۱۳۶۷ که مرحوم سرحدی‌زاده به ایشان نامه ای نوشتند و بن بست مجلس شورای نگهبان و عدم تصویب را یادآوری کردند، ایشان برای حل این بن بست مجمع تشخیص مصلحت نظام را توصیه کردند. در سال ۱۳۶۳ وقتی بحث پیش نویس های اولیه مطرح بود و از دستگاه ذیربط پیش‌نویسی متفاوت با مباحث و منافع کارگران بیرون آمد، شخص مقام معظم رهبری که آن زمان رییس جمهور بودند به هیات وزیران تشریف بردند و وزرا را مأمور رسیدگی به آن پیش نویس و تهیه یک پیش نویس جدید کردند که آن پیش نویس بعدها اساس مباحث مجلس و شورای نگهبان شد و حاصلش قانونی است که امروز به تصویب رسید.
دبیرکل خانه کارگر خاطرنشان کرد: در این سال ها صحبت در  مورد حمایت از قانون کار زیاد بوده است، بعضی تحت عنوان اصلاح قانون کار خود را حامی قانون جلوه دادند ولی تغییراتی که تاکنون صورت گرفته کمتر موردی است که بشود از آن حمایت احساس کرد و بیشتر حمایت از طرف مقابل کارگر بوده که به منافع و مصالح آن اهمیت داده شده است.
وی با بیان اینکه قانون کار بعد از قانون اساسی یک قانون مادر تلقی می‌شود و قانون اساسی دوم کشورها به شمار می آید، ادامه داد: تفاوت قانون کار با قانون اساسی در این است که در قانون اساسی کلیات دیده می شود ولی در قانون کار جزئیات روابط و حقوق دیده شده است و مراد از این جزئیات حمایت از طرف ضعیف و حمایت از طرفی است که کمتر قدرت دفاع و دستیابی و دسترسی به حقوقش را دارد.
محجوب با اشاره به برنامه های گسترده و متعدد پیش بینی شده در گرامیداشت ۲۹ آبان اظهار کرد: با توجه به شرایط پارسال و امسال بیشتر اجتماعات کوچک تعریف شده داشتیم و به شکل سمبلیک گرامیداشت این روز را برگزار کردیم؛ امسال نیز با رعایت فاصله معین و پروتکل ها و در فضای باز مراسماتی برگزار خواهد شد.

دبیرکل خانه کارگر در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر وی قانون کار نیاز به اصلاح دارد؟ اینطور بیان کرد: سوال ما این است که با چه نیتی می خواهند قانون را اصلاح کنند. تا امروز هر کسی که از اصلاح سخن گفته غرض و هدفش این بوده کجای حقوق کارگر را قیچی کند. اگر منظور از اصلاح، بهبود حقوق نیروی کار باشد همواره و هر روز نیاز به اصلاح داریم ولی اگر منظور کاهش و ضرر حقوق نیروی کار است ما اصلاح نیاز نداریم چون دربرگیرنده حقوق و منافع کارگر نیست.
وی ادامه داد: نمی توانیم به اسم اصلاح از حقوق کارگر کم کنیم چون قانون کار، قانون پایه و برای حمایت از کارگر است. اگر عده‌ای می‌خواهند حمایت بیشتری از کارگر کنند دست آنها را می فشاریم و اگر مخالف آن هستند با آن مقابله می کنیم. ‌
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون در مجلس طرحی مطرح است که حقوق کارگر شهری را از روستایی متمایز و مجزا می داند به این عنوان که اشتغال آنجا بیشتر شود اما اگر این اتفاق بیفتد، مختصر اشتغال و جمعیتی هم که در روستاها است، روانه شهرها می‌شوند و پرداخت حقوق کمتر موجب می شود که روستاییان برای کار خوب و پردرآمد راهی تهران، اصفهان، تبریز و شهرهای بزرگ شوند.
محجوب با اشاره به دغدغه معیشت کارگران تصریح کرد: کم کم به روزهای پایان سال نزدیک می شویم و به زودی مذاکرات و گفت و گوهای شورای عالی کار و مراجع دیگر را خواهیم داشت و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم. متاسفانه تورم در سال جاری نتوانست از تورم سال گذشته کوچکتر شود لذا امیدواریم دستگاه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اساس کار خود را از حالا بر مداری تنظیم کند که کارگران بتوانند به آنچه که حقوق حقه آنهاست، یعنی قدرت خرید مناسب، دسترسی پیدا کنند و این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه دستمزد مناسب و بالاتر از تورم برای آنها دیده شود.
دبیرکل خانه کارگر در پایان از همه کارگران و دلسوزان کارگر، تشکل‌های کارگری، شوراهای اسلامی کار، انجمن های صنفی، تعاونی های مصرف و مسکن، نمایندگان کارگری، تشکلات استانی و عالی و خانه های کارگر در اقصا نقاط کشور برای همراهی و مشارکت در گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار و طی طریقی که برای صیانت و حمایت از نیروی کار و دغدغه معیشت و حقوق و دستمزد کارگر برگزار می شود، دعوت کرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)