میرنیوز

ضرورت تدوین نقشه راه ملی برای بهره برداری از ظرفیت های ترانزیتی کشور + نمودار

 ضرورت تدوین نقشه راه ملی برای بهره برداری از ظرفیت های ترانزیتی کشور + نمودار 2021-11-08T09:35:45+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدتی است که با شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بحث توسعه تجارت با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به طور نمونه سال 1398 بود که ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمد و توافقنامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه اجرایی شد که شامل 500 قلم کالا می‌شود.

در روزهای اخیر نیز خبر توافق ایران و پاکستان برای ایجاد زمینه تجارت آزاد میان دو کشور رسانه‌ای شد. از این موارد می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از تغییر رویکرد به سوی همسایگان و اولویت یافتن دیپلماسی اقتصادی در کشور یاد کرد.

جغرافیای ایران و موقعیت ژئوپلیتیکی آن، اهمیت ویژه ای به کشور به لحاظ ترانزیت بار در اقتصاد جهانی بخشیده است. شبکه های ارتباطی ریلی، جاده ای و هوایی ایران، پتانسیل های ارزشمند و یک فرصت استثنایی و بی نظیر اقتصادی و تجاری برای کشور محسوب می شوند.

به رغم قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب (NOSTRAC)، کریدور اقتصادی چین-آسیای میانه-آسیای غربی ، کریدورهای حمل ونقلی تعریف شده میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مانند کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI)، و کریدور ایران-عراق-سوریه، توجه لازم و کافی به این ظرفیت فوق العاده نشده است.

عدم توجه لازم به ظرفیت ترانزیتی ایران در حالی است که این موضوع علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، می تواند ارزش راهبردی برای کشور داشته باشد چراکه موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران خواهد شد و کاهش تحریم پذیری اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت.

به موازات عدم برنامه ریزی برای فعال سازی این ظرفیت فوق العاده در کشور، شاهد فعالیت و سرمایه گذاری سنگین رقبای منطقه ای و فعال شدن کریدورهای موازی ایران (مانند: 1. ایجاد مسیر ترانزیتی با اتصال بندر ترکمن باشی در ترکمنستان به بندر باکو در آذربایجان از طریق ایجاد خط کشتیرانی در عرض دریای خزر؛ 2. توافقنامه لاجورد و اتصال کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه ؛ 3. اتصال ریلی باکو-تفلیس-قارص ؛ 4. سرمایه گذاری گسترده چین ذیل ابتکار کمربند و راه در کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC)، 5. برنامه ریزی ترکیه برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی و نقش کمرنگ ایران در آن) هستیم که تهدیدی جدی برای مزیت های نسبی ایران به حساب می آید.

با این توصیف، اگر کریدورهای ترانزیتی منطقه ای و جهانی را به مثابه یک میدان نفتی مشترک میان کشورها بدانیم، می توان گفت که کشورهای همسایه و منطقه با ایجاد و فعال سازی کریدورهای دیگر، در حال بهره برداری از این فرصت و ربودن سهم ایران از این میدان نفتی مشترک هستند.

خوشبختانه مسئولان کشور به دلایلی مانند تشدید تحریم های نفتی و وقوع بحران ارزی در این سال ها، ضرورت بهره گیری از ظرفیت های ربوده شده ترانزیتی کشور به عنوان راهبردی برای ایجاد درآمدهای کلان ارزی و خنثی سازی تحریم های ظالمانه را بیش از پیش درک کرده اند و پیش بینی می شود که میزان توجه به این موضوع در آینده و بخصوص در دولت سیزدهم نیز افزایش یابد.

در این شرایط، سؤال بسیار مهمی که پیش می آید این است که ایران با سرمایه گذاری در توسعه کدام بخش از کریدورهای ترانزیتی خود و در کدام زمینه (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری)، می تواند در رقابت با کریدورهای رقیب، سهم بیشتری از بازار ترانزیت منطقه را به خود اختصاص دهد و درآمد بیشتری به دست آورد؟

عملکرد ترانزیتی کشور از 1392 تا 1399

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، عملکرد ترانزیتی کشور در بخش های ریلی و جاده ای طی8  سال اخیر در بهترین حالت، تنها یکبار به مرز 13 میلیون تن رسیده است که با ظرفیتهای بالقوه کشور فاصله ای چشمگیر دارد .تقریباً عمده این میزان بار نیز سهم بخش جادهای کشور بوده و بخش ریلی تقریباً سهم چندانی در عملکرد ترانزیتی نداشته است.

کشور در چند سال گذشته، با روند نزولی میزان ترانزیت روبرو بوده بطوریکه میزان کاهش در دو سال گذشته شدیدتر شده و بیش از 50 درصد کاهش یافته است. روند موجود اگرچه متأثر از تحریم ها و وقوع بحران کرونا بوده، لکن ارتباط مستقیم و معناداری نیز با نظام برنامهریزی و مدیریتی کشور دارد.

فاصله اساسی وضع موجود با وضع مطلوب ترانزیت در طول دهه های گذشته نیز نشان می‌دهد که ناکارآمدی در استفاده از استعدادهای ترانزیتی کشور ریشه در عوامل دیگری غیر از تحریم ها و همه‌گیری کرونا دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ,


یکی از اولین سؤال هایی که برای سرمایه‌گذاری بهینه و مطمئن در حوزه ترانزیت مطرح می‌شود این است که ظرفیت (پتانسیل) ترانزیتی ایران در شرایط ایدهآل چقدر است؟ اهمیت پاسخ به این سؤال از آن جهت است که معمولاً برای جابه‌جایی بار و کالای بین‌المللی، دو یا چند مسیر موازی وجود دارد و صاحبان بار و کالا مسیری را انتخاب می‌کنند که بیشترین مزیت رقابتی را داشته باشد.

کما اینکه یکی از اهداف ابرپروژه کمربند و راه چین، کاهش وابستگی این کشور به یک یا چند کشور محدود برای انتقال بار وارداتی و صادراتی خود (از طریق ایجاد چند کریدور موازی) ذکر شده است.

بنابراین، قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری کلان زیرساختی در کریدورهای ترانزیتی، باید با استفاده از مطالعات دقیق و اصولی، اطمینان حاصل کرد که سرمایهگذاری مورد نظر، حتماً در بلندمدت می‌تواند برای کریدور ترانزیتی مورد نظر مزیت رقابتی ایجاد کند و سهم پیشبینی شده از بازار را به خود اختصاص دهد.

تأکید بر انجام مطالعات دقیق و اصولی از این جهت است که سایر کشورهای رقیب نیز بیکار ننشسته‌اند و در حال سرمایه‌گذاری برای بالا بردن جذابیت مسیرهای ترانزیتی خود هستند و بدون محاسبه مزیت هریک از این کریدورهای رقیب، عملاً نمی‌توان سرمایه‌گذاری های مورد نظر را ارزیابی کرد.

درآمدها 8 تا 30 میلیارد دلاری از طریق ترانزیت کالا ممکن است؟

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، در صورت تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی و پیوستن به ابتکار کمربند و راه چین، روان‌سازی رویه ها در تبادلات مرزی و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دیپلماسی حمل‌ونقل، ظرفیت ترانزیتی کشور سالیانه به 80 میلیون تن خواهد رسید.

بر این اساس، با در نظر گرفتن درآمد حداقل 100 دلاری به‌ازای هر تن بار ترانزیتی، ایران می‌تواند سالیانه بیش از8  میلیارد دلار درآمد ارزی از ترانزیت داشته باشد. در این حالت، درآمد سالانه ایران از ترانزیت، به تنهایی بیشتر از یک چهارم کل صادرات غیر نفتی خواهد بود.

همچنین، بدون اضافه کردن زیرساخت جدید به شبکه حمل‌ونقل کشور و صرفاً از طریق برخی اقدامهای مدیریتی مانند تسهیلگری و روان‌سازی رویه‌ها در تشریفات گمرکی و تبادلات مرزی و بهرهگیری از دیپلماسی حملونقل، می‌توان ظرفیت ترانزیت کشور را به 20 میلیون تن با درآمد ارزی بیش از 2  میلیارد دلاری رساند.

گفتنی است، در مورد ظرفیت ترانزیتی ایران، پاسخ های متفاوت دیگری -از 30 میلیون تن تا 300 میلیون تن- نیز در مطالعات و اظهارنظرهای سایر دستگاه های ذیربط و کارشناسان یافت می‌شود که در حالت بیشینه، درآمد سالیانه30 میلیارد دلاری را برای کشور ایجاد می‌کند.
نکتهبسیار مهمآن است که تاکنون مطالعه ای کلاننگر (حتی در اسناد مطالعات آمایش سرزمین) در این خصوص انجام نشده است که در آنبرآوردظرفیت ترانزیتی ایران براساس مزیت رقابتی کریدورهای داخلی به‌ازای برخی سناریوهای محتمل در آینده منطقه محاسبه شده باشد.

بر این اساس می‌توان گفت آنچه در بین عمده اظهارنظرهای انجام شده در خصوص ظرفیت ترانزیتی ایران مشترک است، این است که این اظهارات مبتنیبر ارزیابی های دقیق و کامل از مزیت کریدورهای عبوری از ایران نسبت به کریدورهای رقیب نیستند.

بنابراین، در راستای پاسخ به پرسش اصلی این گزارش، یکی از اولینموضوعاتی که باید بهآنپرداختهشود، تهیهیک نقشه راه یابرنامه ملیبرایتوسعه کریدورهایترانزیتیاستکه در آن از طریق مطالعات کلاننگربااستفاده از ابزارهای ارزیابی به‌روز و کارآمد،ظرفیت ها و مزیت های ترانزیتی کشوربر اساس سناریوهای محتمل از تحولات آینده برآورد شده باشد.

عملکرد ترانزیتی  ناموفق در سال های اخیر (به رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته در بنادر، فرودگاه‌ها و خطوط ریلی و جاده‌ای) این ظن را تقویت می‌کند که در نبود یک نقشه راه یا برنامه ملی کلاننگر برای جهت‌بخشی و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی، همچنان بر مسیر فرصت‌سوزی ده‌ها میلیارد دلاری سال‌های گذشته حرکت خواهیم کرد.

بدیهی است که تهیه برنامه‌ای کلان به‌دلیل ابعاد گسترده و پیچیدگی‌های بسیار زیاد آن و با توجه به ضرورت کسب حمایت نهادهای مختلف حاکمیتی برای پیاده‌سازی آن، نمی‌تواند در یک حلقه بسته کارشناسی صورت پذیرد؛ بلکه لازمه تهیه چنین برنامه‌ای، انجام مطالعاتی متراکم با بهره‌گیری از حداکثر توان و ظرفیت علمی کشور و رسیدن به سطح کافی از اجماع و حمایت نخبگانی است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد

 کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد
2024-05-19T20:58:35+03:30
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به موفقیت بانک مرکزی در تحقق هدف‌گذاری کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در سال گذشته، گفت: این دستاورد در کاهش نرخ ت...

طراحی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد آغاز شد

 طراحی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد آغاز شد
2024-05-19T20:58:34+03:30
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت رجا ۷ سال است بابت لکوموتیو در اختیار پولی پرداخت نکرده است، گفت:پیشرفت فیزیک قطار برقی تهران-مشهد صفر درصد است.

ظرفیت ۲۰میلیارددلاری بازار جدید ارزی/ فروشِ کوتاژ شفاف می‌شود؟

 ظرفیت ۲۰میلیارددلاری بازار جدید ارزی/ فروشِ کوتاژ شفاف می‌شود؟
2024-05-19T20:58:33+03:30
بازار ارز اشخاص که وعده آن از سوی بانک مرکزی مطرح شده است، ظرفیت عرضه ارز حداقل به‌میزان ۲۰میلیارد دلار را خواهد داشت.

صادرات قطعات ریلی به قلب اروپا

 صادرات قطعات ریلی به قلب اروپا
2024-05-19T20:58:33+03:30
مدیرعامل شرکت تولیدکننده تجهیزات ریلی از صادرات قطعات ریلی به اروپا خبر داد و گفت:با وجود ظرفیت داخلی، اما عده ای برای خرید لکوموتیو دست دوم به چین و برزیل ...

ویترین تسنیم شماره ۶۶۷/ «باج‌خواری»

 ویترین تسنیم شماره ۶۶۷/ «باج‌خواری»
2024-05-19T20:58:32+03:30
هرساله همزمان با آغاز فصل پرداخت مالیات اصناف سروصداها علیه مالیات زیاد می‌شود، آن‌هم از جانب برخی صنوف و مشاغلی که علی‌رغم درآمدهای ده‌هامیلیاردی، به‌جای م...

چهار ضلعی رکود به نفع حداقل بگیران؛ بیکاری بیشتر می‌شود

 چهار ضلعی رکود به نفع حداقل بگیران؛ بیکاری بیشتر می‌شود
2024-05-19T20:58:32+03:30
۴ ضلعی رکود متشکل از نرخ بهره مثبت، حذف شوک گونه ارز ترجیحی، مدیریت بازار ارز غیررسمی و وضع مالیات های جدید، اگر چه تبعاتی از جمله افزایش بیکاری را به دنبال...

دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید!

 دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید!
2024-05-19T20:58:31+03:30
۲۶ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست کردند مقابل طلافروشان ایستادگی کنند.

۵۰۰ میلیون دلار ارز اشخاص صرف واردات محصولات باغی شد

 ۵۰۰ میلیون دلار ارز اشخاص صرف واردات محصولات باغی شد
2024-05-19T20:58:30+03:30
با توجه به گزارش بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۴۳ میلیون دلار ارز اشخاص به حوزه مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کرده است که ۷۵ درصد آن سهم واردات...

صندوق توسعه را توسعه دهیم تا توسعه پیدا کنیم

 صندوق توسعه را توسعه دهیم تا توسعه پیدا کنیم
2024-05-19T20:58:30+03:30
مگر قرار نبود "صندوق توسعه ملی" کشورمان روز به روز بزرگتر و منابعش بیشتر و اهمیت آن در رشد و توسعه اقتصاد به چشم بیاید و حافظ منافع آیندگان باشد؟ ...

سد «قیزقلعه‌سی» نمادی از دوستی مردم ایران و آذربایجان است

 سد «قیزقلعه‌سی» نمادی از دوستی مردم ایران و آذربایجان است
2024-05-19T20:58:29+03:30
وزیر نیرو گفت: سد «قیزقلعه‌سی» که به دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی ساخته شده است نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است که...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
2024-05-19T20:58:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

ریزش کم سابقه شاخص بورس/ معاملات پالایشی‌ها ابطال شد

 ریزش کم سابقه شاخص بورس/ معاملات پالایشی‌ها ابطال شد
2024-05-19T20:58:28+03:30
شاخص کل بورس در معاملات امروز، ریزشی ۶۲ هزار واحدی را تجربه کرد.

نقطه‌‌ضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/ دولت کشاورزی را دریابد

 نقطه‌‌ضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/ دولت کشاورزی را دریابد
2024-05-19T20:58:27+03:30
در حالی که افزایش نرخ رشد اقتصادی به یک نقطه قوت دولت آقای رئیسی در یکی دو سال اخیر تبدیل شده، نرخ رشد در حوزه کشاورزی منفی یا زیر ۱ درصد بوده است که نشان ا...

فرصت ۲۰ روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

 فرصت ۲۰ روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران
2024-05-19T20:58:27+03:30
براساس ابلاغ سازمان امور مالیاتی کشور، مودیانی که تا پایان روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۲۰ نسبت به ارسال فهرست حقوق بگیران خود و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات آن...

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه ۹۰ از دست رفت

 دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه ۹۰ از دست رفت
2024-05-19T20:58:27+03:30
افزایش فقر و کاهش سطح رفاه یکی از شاخص‌ترین نتایج سوءمدیریت اقتصادی در دهه ۹۰ بوده است. یک سوم درآمد سرانه مردم در طول این دهه محو شد.

نامه عشقی به وزیر نفت برای اصلاح قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها

 نامه عشقی به وزیر نفت برای اصلاح قیمت‌گذاری خوراک پالایشی‌ها
2024-05-19T20:58:26+03:30
رئیس سازمان بورس در نامه ای به وزیر نفت خواستار اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی شد.

روایت بانک جهانی از کاهش ۳ سطح فقر در ایران + سند

 روایت بانک جهانی از کاهش ۳ سطح فقر در ایران + سند
2024-05-19T20:58:26+03:30
آمارهای بانک جهانی نشان می دهد فقر در ایران پس از شیب تند صعودی طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از سال ۲۰۲۱ روند معکوس به خود گرفته و طی دو سال متوالی کاهشی شده است.

ترخیص۹۶ درصدی اقلام وارداتی/ایستایی۸۰۰میلیون دلارکالای اساسی

 ترخیص۹۶ درصدی اقلام وارداتی/ایستایی۸۰۰میلیون دلارکالای اساسی
2024-05-19T20:58:25+03:30
طی ۱۴ ماه گذشته در حالی که ۹۶ درصد کالاهای وارداتی بدون معطلی ترخیص شده اند در مورد دلایل ایستایی ۴ درصد اقلام اظهار شده موضوعاتی از جمله عدم تخصیص به موقع ...

واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد

 واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد
2024-05-19T20:58:24+03:30
بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد، در سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است. همچنین نزدیک به یک میلی...

فهرست اقلام کالاهای دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ + جزئیات

 فهرست اقلام کالاهای دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
2024-05-19T20:58:24+03:30
بانک مرکزی فهرست اقلام کالایی دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)