میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا شیخ عطار در نشست ملی مطالبه گران صنعت خودرو در قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله العظم، اظهار داشت: خودروسازی صنعت کوچکی نیست ولی میتوان با همین توان داخلی و حمایت از ظرفیت نخبه رشد چشمگیری در صنعت خودرو داشته باشیم.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) افزود: خودرو تنها بنگاه صنعتی کشور نیست و کانونهای دیگری مانند پلیمر و فلزات و … دارد و این صنعت کمترین مواهب را از رانت دولتی دارد.
وی تصریح کرد: این یک ضعف است که ما نمیتوانیم ارز آوری داشته باشیم و بیشترین مشکلات ما همین نبودن در بازار جهانی است. دو خودروساز ایرانی به خاطر قیمت مناسب و شرایط موجود قابل عرضه در بازار بین الملل و در کشورهای همسایه است؛ خودری ایرانی ۵۰۰۰ دلار برای کشورهای همسایه تمام میشود و با توجه به قطعات بسیار ارزان گزینه مناسبی برای خرید این خودروها توسط کشورهای همسایه است.
ارزبری با خودروسازی عجین شده است
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی گفت: ظرفیت بالقوه تولید خودرو در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است، این مقدار تولید ۴۰۰ دستگاه در ساعت میشود؛ در کشورهای روان و با جابجایی کالا ۴۰۰ میلیون دلار تنها برای رنگ این خودروها هزینه میشود و سرمایه گذاری زیادی موجود است. ما از این ظرفیت ۲ میلیون دستگاهی تنها یک میلیون دستگاه تولید میکنیم و این مشکل موجب ارزبری شده است به شکلی که ارزبری با خودرو سازی عجین شده است.
شیخ عطار تصریح کرد: ارز در مورد خودرو در اولویتهای آخر قرار دارد؛ میزان ارز مصرفی برای خودروهای پایه در کف ۱۵۰۰ دلار است ولی در دنا تا ۳۵۰۰ دلار بالا میرود. این در حالی است که ارز آزاد خودرو نیز دارای مشکلاتی است. اگر این مشکلات برطرف شود، تقاضا بالا میرود و ۴۲ میلیون متقاضی خودرو در کشور ایجاد میشود.
این کارشناس خودرو افزود: مشکلات بازار خودرو بخاطر سیاستهای غلطی است که در این حوزه اتفاق افتاد. زمانی که دلار افزایش قیمت پیدا میکند قیمت همه کالا و خدمات افزایش مییابد و همه دستگاهها و ارگانها مجبور به تهیه کالا و خدمات با قیمت آزاد هستند. تنها مقیاسی که تفاوت دارد ارز نیمایی است که خودروساز از ارز آزاد نیز نمیتواند استفاده کند. اگر اتفاقی که در صنعت خودرو افتاد در صنعت غلات افتاده بود با قحطی مواجه بودیم.
ثبت نام خودرو راهی برای جلوگیری از بی ارزش شدن پول بود
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی گفت: خودرو یک فعالیت اقتصادی است و بنگاه باید برای تولید رغبت داشته باشد. ما برای برطرف کردن مشکل بی ارزشی پول اقدام به ثبت نام خودرو کردیم.
شیخ عطار افزود: سال ۹۹، ۳۰ هزار میلیارد تومان صنعت خودرو ضرر کرد. در همان تاریخ اگر حسابهای گروههای پتروشیمی، مس و فولادی را بررسی کنید میبینید که همه این گروههای صنعتی سود دهی بالا داشته اند. آنها جنس را به قیمت ارز نیمایی فروختند و سود کردند در صورتی که نمیتوان با خودرو تهاتر کند.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی گفت: باید سیاستی ایجاد کرد که ضرورت خرید خودرو را از بین برد. وقتی امکانات رفاهی فراهم باشد و سلیقه مشتری جهت دار باشد (در دسترس بودن امکانات مناسب حمل و نقل و استفاده از طرح و ترافیک و....)؛ خود مصرف کننده با توجه به شرایط موجود انتخاب میکند که از خودروهای عمومی یا شخصی استفاد کند.
شیخ عطار تصریح کرد: متاسفانه خودروسازها درگیر عدم ثبات مدیریت هستند؛ آقای رزم حسینی وزیر فعلی صمت تنها کسی بود که مدیران را جابجا نکرد. در پروژههای مدیریتی نیاز به یک دوره ۵ ساله داریم و ثبات مدیریت الزامی است. به دلیل اینکه مدیران در جریان این عدم ثبات مدیریت در بحث خودرو هستند سعی میکنند پروژههای کوتاه مدت را انجام دهند.
وی با اشاره به جذب نیروهای نخبه در شرکتهای خصوصی گفت: در حال حاضر ما از جذب نیروهای نخبه خودرو سازی استقبال میکنیم و در حال حاضر شرکتهای جوان زیادی با دو شرکت خودرو ساز کار میکنند.
شیخ عطار گفت: ما منکر مشکلات صنعت خودرو نیستیم و معتقدیم این مشکلات قابل اصلاح است. فراموش نکنیم باید از صنعت خودروسازی حمایت شود اگرنه نتیجهای جز عاقبت صنعت نساجی ندارد که گفتند تولید این صنعت ضعیف است و باید بسته شود و اکنون هیچ کدام از نساجیها نمیتوانند مانند نساجی هایی که بسته شده اند، عمل کنند.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی گفت: موتور و گیربکس جز ضعفهای صنعت خودروسازی ایران است و سرمایه گذاریهای خوبی در این حوزه انجام شده است و باید به سمت خودروهای برقی برویم. ۱۰ سال دیگر زمینههای تولید خودرو تغییر میکند.
وی افزود: از سویی دیگر نیز گاز سوز کردن خودرو یک زمانی اولویت کشورها بود و همه سرمایه گذاران وارد این حوزه شدند ولی الان این اولویت برداشته شده است و خیلی از کشورها زیان کردند. در ایران نیز ما اقدام به گاز سوز کردن خودروهای دست دوم کردیم اما با استقبال مواجه نشدیم بنگاههای بیرون این فرآیند را برعهده گرفتند و در نهایت با نظارت محصول به بازار عرضه شد و ما امیدواریم امسال سال خوبی باشد و پروسه با شدت بیشتری جلو برود.
منبع : خبرگزاری مهر
کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد
طراحی قطار سریعالسیر تهران-مشهد آغاز شد
ظرفیت ۲۰میلیارددلاری بازار جدید ارزی/ فروشِ کوتاژ شفاف میشود؟
صادرات قطعات ریلی به قلب اروپا
ویترین تسنیم شماره ۶۶۷/ «باجخواری»
چهار ضلعی رکود به نفع حداقل بگیران؛ بیکاری بیشتر میشود
دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید!
۵۰۰ میلیون دلار ارز اشخاص صرف واردات محصولات باغی شد
صندوق توسعه را توسعه دهیم تا توسعه پیدا کنیم
سد «قیزقلعهسی» نمادی از دوستی مردم ایران و آذربایجان است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
ریزش کم سابقه شاخص بورس/ معاملات پالایشیها ابطال شد
نقطهضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/ دولت کشاورزی را دریابد
فرصت ۲۰ روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران
دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه ۹۰ از دست رفت
نامه عشقی به وزیر نفت برای اصلاح قیمتگذاری خوراک پالایشیها
روایت بانک جهانی از کاهش ۳ سطح فقر در ایران + سند
ترخیص۹۶ درصدی اقلام وارداتی/ایستایی۸۰۰میلیون دلارکالای اساسی
واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد
فهرست اقلام کالاهای دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد