میرنیوز
به گزارش ایسنا، کریدور شمال-جنوب میتواند خلیج فارس را به دریای خزر و همسایگان جنوبی ایران را به روسیه و اروپا متصل کند و از این حیث میتواند ایران را برای گسترش مبادلات و افزایش ترانزیت کالا تقویت کند و از سوی دیگر حلقه اتصال خوبی برای ایران به مقاصد مختلف اروپایی است.
طی سالهای گذشته همواره خطوط ریلی متعددی راهاندازی شده و در حال تکمیل و ساخت است و کشورهای مختلفی از چین، روسیه، ارمنستان و ... ابراز تمایل برای تکمیل این کریدور مهم و استراتژیک کردهاند و در حال حاضر حلقه مفقوده آن خط ریلی رشت-کاسپین-انزلی است که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال جاری این خطوط ریلی به بهرهبرداری خواهد رسید.
البته در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی –یکی از نامزدهای این دوره از انتخابات- درباره تکمیل زیرساختهای ریلی به عنوان یکی از پیشرانهای توسعه اقتصادی کشور گفت: اگر تنها در کریدور شمال –جنوب سرمایهگذاری شود و آن را راهاندازی کنیم ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است.
روز گذشته نیز حمید زادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت – که در روزهای گذشته به روسیه سفر کرده درباره تمایل روسها برای سرمایهگذاری در این پروژه اینگونه توضیح داد: یکی از موضوعات مهم سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل همسایگان است که به نظر میرسد گزینه جذاب برای روسها، راه آهن ایران و به طور خاص کریدور شمال به جنوب است. چرا که این خط ریلی که میتواند راه آهن ایران را از خزر تا خلیج فارس اتصال دهد، از نظر تجاری و ترانزیتی اهمیت فراوانی برای کشورهای همسایه دارد و از این رو روسها اعلام آمادگی کردهاند تا به فعالیت این کریدور خدمات رسانی کنند.
ورونیکا نیکیشینا - مدیر کل مرکز صادرات روسیه RCE- در این نشست اعلام کرد که دفترهمکاری منطقه ای اوراسیا و مرکز صادرات روسیه آماده ارائه خدمات شرکت های روسی برای ساخت بخشی از کریدور راه آهن شمال-جنوب در ایران است.
وی افزود: مرکز صادرات روسیه آماده ارائه خدمات شرکت های نمایه روسی از نظر تأمین خطوط ریلی، سوئیچ ها و سایر تجهیزات تولید داخلی است که برای ساخت بخشی از کریدور راه آهن شمال-جنوب در ایران لازم است. زیرساخت های تدارکات در منطقه اوراسیا در حال حاضر به طور کامل اجرا نشده است تا تمام مزایای رژیم جدید تجارت میان این کشورها، راحت را فراهم کند. نظر رویه های اداری، مرکز صادرات روسیه از نظر اقدامات خاص همچنین به عنوان دستیار صادر کنندگان عمل می کند. ما همچنین محیطی را ایجاد می کنیم که در آن صادر کنندگان می توانند بدون کمک دولت به راحتی به تجارت خود ادامه دهند.
با توجه به استقبال کشورهای مختلف و طرح از سوی نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری و تاکید مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید دید حلقه مفقوده این کریدور استراتژیک کی تکمیل شده و مردم از مزایای آن بهرهکند خواهند شد؟
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
موجودی آب سدهای تهران در وضعیت قرمز
سرمایه گذاری سنگین آمریکاییها روی تولید برق خورشیدی
پیش بینی کاهش قیمت نفت برای سال آینده
اعلان جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا
آزادسازی واردات آیفون؛ ضرورت یا انحراف از اولویتهای ارزی؟
ممنوعیت واردات پارچههای تولید داخل برای حمایت از صنعت نساجی
نفوذ عناصری از فرقه بهائیت در صنعت خودروسازی کشور
اسامی برندگان قرعهکشی خودروهای وارداتی فردا اعلام میشود
هدررفت واقعی آب در تهران ۱۱ درصد است
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد
وزارت نفت: پاکنژاد به دلیل تلاش برای فروش حداکثری نفت تحریم شد
قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ اسفند؛ هر اونس طلا ۲۹۸۴ دلار و ۸۵ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ اسفند؛ برنت ۷۰ دلار و ۳۳ سنت شد
مدیر عامل توانیر: عراق به واردات برق ایران ادامه میدهد
هشدار هواشناسی؛ شب عید باران میبارد
کیفیت خودروها در کاهش تلفات جاده ای اثرگذار است
خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت
دستور پزشکیان برای ممنوعیت واردات پارچه مشابه تولید داخل
افزایش بیسابقه اخراج کارکنان در آمریکا در ماه فوریه
اختصاص فاینانس برای خرید کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی
خبرهای خوشی در حوزه تولید نفت در پیش است
پروازهای ایران - انگلستان مجددا برقرار میشود؟
اتصال نیروگاه «هنگام» به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی
پیشبینیهای هواشناسی برای ایام نوروز اعلام شد
ضرورت تعامل و هماهنگی حداکثری دستگاهها در ایمنی سفرهای نوروزی
رجیستری آیفونهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آغاز شد
رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳
ساخت لوکوموتیو جدید ایرانی با قدرت ۴۰۰۰ اسب بخار
وجوه بلوکهشده مشتریان خودروهای وارداتی آزاد شد
دستمزدهای واقعی در ژاپن کاهش یافت