میرنیوز
به گزارش ایسنا، با این حال هیدروژن سبز چیزی را از دست نداده است نه به این خاطر که اتحادیه اروپا قرار است ۴۰ گیگاوات ظرفیت تولید این منبع انرژی پاک را ایجاد کند بلکه به دلیل قطارهای هیدروژنی که در راه خواهند بود.
شرکت آلستوم فرانسه در سال ۲۰۱۶ قطار هیدروژنی کوردیا آی لینت خود را رونمایی کرد و دو سال بعد اولین قطار آی لینت در آلمان فعالیتش را آغاز کرد. آلستوم سال گذشته اعلام کرد که از سال آینده ۱۴ قطار آی لینت راه اندازی میکند تا جایگزین قطارهای دیزلی شوند.
در حال حاضر آلستوم نمی گوید هیدروژنی که در سلولهای سوختی قطارهای آی لینت استفاده می شود سبز است. اما این حقیقت که قطارهای هیدروژنی در حال فعالیت هستند بارقه امیدی را به وجود می آورد که تولید هیدروژن سبز روزی خارج از پیش بینی های خوش بینانه شرکتهای مشاوره انرژی مختلف، از نظر تجاری اقتصادی خواهد بود.
به نظر می رسد حمل و نقل ریلی عرصه آزمایش مناسبی برای فناوری هیدروژن باشد. طبق گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال، هزینه نگهداری قطارهای هیدروژنی برای آلستوم در حال حاضر قابل مقایسه با قطارهای دیزلی یا برقی است. در این گزارش به سبز بودن هیدروژن مورد استفاده اشاره نشده اما با این حال این یک شروع است.
هیدروژن برای این که به جریان سوخت رایج بپیوندد، با موانع قابل توجهی روبروست که یکی از آنها هزینه و دیگری عدم وجود زیرساخت است. این مسئله در صنعت خودروی هیدروژنی به وضوح دیده می شود.
مدلهای خودروی سواری هیدروژنی معدودی وجود دارند و با وجود ویژگیهای جذابی که دارند، غیرمحبوب مانده اند که نخستین دلیل قیمت بالاتر و سپس عدم وجود شبکه سوخت رسانی توسعه یافته است. حتی خودروهای برقی هم مشکل مشابهی دارند. اگرچه دولت بایدن در آمریکا و اتحادیه اروپا برنامه هایی را برای ساخت چنین شبکه های سوخت رسانی دنبال میکنند اما هیدروژن کم و بیش به حال خود رها شده است.
ضرورت جایگاههای سوخت دلیل دیگری است که حمل و نقل ریلی را عرصه آزمایشی ایده آلی برای استفاده از هیدروژن می سازد. قطارها نیاز ندارند هر دو ایستگاه سوخت گیری کنند و به چند مرکز سوخت گیری استراتژیک نیاز دارند.
قطارهای برقی برای محیط زیست فوق العاده هستند اما ارزانترین شکل حمل و نقل نیستند. بدون کمک دولتها، قطارهای برقی احتمالا تحت فشار عوامل بازار به فراموشی سپرده می شدند. اما قطارهای هیدروژنی ارزانتر از قطارهای برقی هستند. در این بخش فناوری سلول سوختی هیدروژنی به نظر می رسد آماده درخشش است و احتمالا در مقطعی علاقه سرمایه گذاران را به استفاده از هیدروژن در بخشهای دیگر بخش حمل و نقل برخواهد انگیخت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، پیش بینی این که چه مدتی طول خواهد کشید تا هیدروژن سبز برای قطارها اقتصادی شود، دشوار است. اگرچه هیدروژن سبز نقطه نهایی در انقلاب هیدروژن است اما گام نخست نیست. گام نخست پیدا کردن بخشی است که هیدروژن بتواند در آنجا بدرخشد و به نظر می رسد حمل و نقل ریلی چنین جایگاهی را پیدا کرده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
صادرات سوخت از مرز باشماق تکذیب شد
چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟
کاهش ۱۱.۳ درصدی بارش ها در کشور
فروش طلای آنلاین بدون ذخیره سازی در بانک مرکزی ممنوع شد
مطالبات تولیدکنندگان تجدیدپذیر پرداخت میشود
صدور ضمانتهای بانکی برای پروژههای خارج از کشور کلید خورد
قیمت جهانی طلا ۹ آذر؛ هر اونس ۲۶۶۰ دلار و ۹۰ سنت
میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۰ تهران چقدر است؟
قیمت گوجهفرنگی کاهشی شد
بارش برف در ارتفاعات شمال شرق کشور و البرز شرقی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نقش ایران در رنجیره ارزش جهانی
۱۸۲ همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد
قیمت جهانی کامودیتی ها در بخش نفت و انرژی؛ پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳
وزیر نیرو: مشکل ناترازی سوخت بهبود یافت
نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
بازار خودرو در خواب زمستانی است؛ قیمت جدید خودرو در بازار
تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه شرکت ملی گاز ایران
برون رفت از چالش ناترازی انرژی با استفاده از ظرفیت های دیجیتال
گازرسانی بدون افت فشار
زریباف: نوسانات بازار ارز موقتی است
نوسازی ۷۵ واحد صنعتی در نیمه نخست امسال
واردات ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور
شرایط جدید وام فرزندآوری ابلاغ شد
دبیرخانه بزرگترین رویداد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد
مصوبه ترخیص درصدی کالاها تمدید شد
۷۰ درصد بازار خودروی روسیه دست برندهای چینی
نمایندگان کنگره آمریکا: بانک های هنگ کنگ تحریم های ایران و روسیه را دور می زنند
تهدید جدید ترامپ علیه مکزیک و کانادا
مالیات اصلی ترین ابزار تنظیم گری
نوسانات بازار ارز موقتی است