میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه در سال ۹۴ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست در دوره پسابرجام قرارداد خرید دویست فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند ATR را به امضا برساند، با خروج دولت ترامپ از برجام، این قراردادها کنسل شد و در سال ۹۴ صرفاً سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند ATR وارد ناوگان ایران ایر شد.
این ایرباسها شامل دو فروند ایرباس ۳۳۱و یک فروند ایرباس پهن پیکر ۳۳۰ است که مدل ۳۳۰ به بهانه نداشتن سیستم navigation (سامانه نرم افزاری هواپیما)اجازه پرواز به فرودگاههای اروپایی از سوی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را ندارد.
یک منبع آگاه به خبرنگار مهر گفت: هواپیماهای «نو» ی هما تاییدیه ایمنی پرواز از اروپا را دارند و بر اساس قوانین این قاره هر سه سال یکبار میبایست این تاییدیه بازبینی شود تا سیستم navigation به روز رسانی شود.
این منبع آگاه افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم سیستم نرم افزاری هواپیماهای برجامی به روز رسانی نشده و اجازه پرواز به خارج از کشور را ندارند و احتمال دارد حتی در فرودگاههای کشورهای همسایه نیز به دلیل نداشتن تاییدیه های ایمنی پرواز، توقیف شود.
وی یادآور شد: لذا با توجه به اینکه هواپیماهای پهن پیکر صرفه پرواز کوتاه برد ندارند با این حال صرفاً در فرودگاههای داخلی عملیاتی میشوند.
همچنین در این زمینه، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر با رد ادعای ممنوعیت پروازهای بین المللی هواپیماهای برجامی ایران ایر گفت: بهانه اروپاییها برای ممانعت از پروازهای ایرباس ۳۳۰ به دلیل نداشتن سیستم navigation است که شرکت هما در حال تهیه نرم افزار مربوطه برای به روز رسانی این سیستم است.
وی افزود: استفاده از این هواپیما در پروازهای داخلی به صرفه نیست و صرفاً در پروازهای بین المللی مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر مقاصد پاکستان، هند، جنوب خلیج فارس، مالزی و تایلند نیز پرواز دارد و ممانعتی از این نظر نیست.
به گفته اسعدی سامانی، پروازهای خانواده ایرباس ۳۳۰ صرفاً محدودیت پرواز به اروپا دارند که پس از به روز رسانی سیستم navigation این پروازها انجام خواهد شد.
منبع : خبرگزاری مهر
هدفگذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵
مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع میشود
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکتهای لیزینگ
بالا بودن هزینههای سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
رئیس مرکز تنظیمگری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
ضمانت های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
توافق گمرک و شرکت راهآهن جهت راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراهبانک صادرات ایران