میرنیوز
به گزارش ایسنا، طبق گزارش آنکتاد، تجارت نفت در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر توافق کاهش تولید اوپک و تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال رشد صادرات آمریکا و برزیل به توسعه سفرهای طولانی از آتلانتیک به آسیا کمک کرد. مجموع تجارت نفتکش در سال ۲۰۱۹ به میزان یک درصد کاهش داشت.
پاناما، لیبریا و جزایر مارشال از نظر ظرفیت حمل و ارزش ناوگان ثبت شده، سه پرچم اول در ثبت پرچم کشتی بودند و تا اول ژانویه سال میلادی جاری ۴۲ درصد از ظرفیت حمل و ۳۳.۶ درصد از ارزش ناوگان را به خود اختصاص دادند اما پرچمهای ایران، تایوان و تایلند از نظر وزن قابل بارگیری، بالاترین افزایش را داشتند. کشتیهای تحت پرچم ایران در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از سه برابر رشد کردند. چند برابر شدن کشتیهای تحت پرچم ایران متاثر از تحریمهای آمریکا بود که باعث حذف رجیستر پرچمهای دیگر برای کشتیهای مرتبط با تجارت ایران شد.
طبق نمودار آنکتاد، ایران با ۲۳۸ کشتی تحت پرچم ایران و هشت کشتی تحت پرچم خارجی، از نظر ناوگان کشتیها بر اساس ظرفیت حمل وزن قابل بارگیری، در رتبه بیست و دوم جهان قرار دارد.
همچنین ایران در نمودار پرچمهای اصلی به ثبت رسیده از نظر وزن قابل بارگیری در سال ۲۰۲۰، در رتبه هفدهم قرار گرفته است.
آنکتاد در گزارش مرور حمل و نقل دریایی ۲۰۲۰ پیش بینی کرد تجارت دریایی جهانی در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴.۱ درصد کاهش پیدا می کند که تحت تاثیر اختلالات کم سابقه ناشی از شیوع کووید ۱۹ است.
در این گزارش هشدار داده شد موجهای جدید همه گیری ویروس کرونا که زنجیره تامین و اقتصادها را با اختلال بیشتری مواجه خواهد کرد ممکن است باعث افت شدیدتر تجارت دریایی شود. دورنمای کوتاه مدت تجارت دریایی تیره مانده و پیش بینی تاثیر بلندمدت پاندمی و همچنین زمان و ابعاد احیای صنعت مبهم مانده است. تجارت دریایی بین المللی در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر تنشهای تجاری و ابهامات بالای سیاستی که به رشد اقتصاد و تجارت جهانی آسیب زد، تنها ۰.۵ درصد توسعه پیدا کرده بود. با این حال آنکتاد انتظار دارد تجارت دریایی به رشد بازگردد و در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴.۸ درصد توسعه داشته باشد البته به شرط این که تولید اقتصاد جهان بهبود پیدا کند. اما صنعت حمل و نقل دریایی باید خود را برای تغییر آماده کند و برای جهان پساکرونایی تغییر یافته آماده شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
موجودی آب سدهای تهران در وضعیت قرمز
سرمایه گذاری سنگین آمریکاییها روی تولید برق خورشیدی
پیش بینی کاهش قیمت نفت برای سال آینده
اعلان جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا
آزادسازی واردات آیفون؛ ضرورت یا انحراف از اولویتهای ارزی؟
ممنوعیت واردات پارچههای تولید داخل برای حمایت از صنعت نساجی
نفوذ عناصری از فرقه بهائیت در صنعت خودروسازی کشور
اسامی برندگان قرعهکشی خودروهای وارداتی فردا اعلام میشود
هدررفت واقعی آب در تهران ۱۱ درصد است
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد
وزارت نفت: پاکنژاد به دلیل تلاش برای فروش حداکثری نفت تحریم شد
قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ اسفند؛ هر اونس طلا ۲۹۸۴ دلار و ۸۵ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ اسفند؛ برنت ۷۰ دلار و ۳۳ سنت شد
مدیر عامل توانیر: عراق به واردات برق ایران ادامه میدهد
هشدار هواشناسی؛ شب عید باران میبارد
کیفیت خودروها در کاهش تلفات جاده ای اثرگذار است
خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت
دستور پزشکیان برای ممنوعیت واردات پارچه مشابه تولید داخل
افزایش بیسابقه اخراج کارکنان در آمریکا در ماه فوریه
اختصاص فاینانس برای خرید کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی
خبرهای خوشی در حوزه تولید نفت در پیش است
پروازهای ایران - انگلستان مجددا برقرار میشود؟
اتصال نیروگاه «هنگام» به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی
پیشبینیهای هواشناسی برای ایام نوروز اعلام شد
ضرورت تعامل و هماهنگی حداکثری دستگاهها در ایمنی سفرهای نوروزی
رجیستری آیفونهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آغاز شد
رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳
ساخت لوکوموتیو جدید ایرانی با قدرت ۴۰۰۰ اسب بخار
وجوه بلوکهشده مشتریان خودروهای وارداتی آزاد شد
دستمزدهای واقعی در ژاپن کاهش یافت