میرنیوز
میثم توکلی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برندهای ملی در صورتی میتوانند به بقای بلندمدت خود در رقابت فشرده و پرهیاهوی تجارت امروزی امیدوار باشند که جایگاه یابی برند را در اولویت و به عنوان استانداردی بر هسته فعالیتهای خود قرار دهند، درباره جایگاه یابی موثر و نیاز کالاهای ایرانی به آن، گفت: فرآیند جایگاه یابی یکی از مفاهیم بنیادین و مدرن مدیریت برند و به معنی خلق جایگاهی شفاف از برند در ذهن مخاطبان هدف است.به عبارتی ساده تر یعنی مخاطبان هدف، برند را درچه جایگاهی از ذهنشان تثبیت کرده اند، جایگاه امنیت، جایگاه لوکس بودن، جایگاه ارزان قیمت یا دیگر جایگاه ها.
وی ادامه داد: امروزه با توجه به بزرگراههای ذهن و هیاهوی دنیای تبلیغات، ذهن انسان دچار راهبندان شده است و برندهایی موفق هستند که بتوانند برای تسخیر ذهن مخاطب تلاش کنند. یکی از راهکارهای نفوذ برندها در ذهن مخاطبان پیدا کردن جایگاه خالی در بازار و سپس ورود به عنوان " اولین" در آن صنعت است، چراکه همواره اولین بودن نقش بسزایی در خلق جایگاه ذهنی موثر در مخاطبان ایجاد میکند. از طرف دیگر جایگاهیابی زمانی موثر عمل خواهد کرد که متمرکز بوده و روی چند مولفه تاکید نکند.
توکلی در ادامه درباره دلایل عدم موفقیت برنامه های بازاریابی یکپارچه برند با وجود تبلیغات گسترده آن تصریح کرد: تبلیغات گسترده و برندآگاهی بدون خلق جایگاه موثری از برند فقط به افزایش و توسعه بازار در کوتاه مدت کمک می کند و در بلند مدت نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت، بنابراین برندهای ملی باید برندینگ و جایگاهیابی را به عنوان برنامه ای با رویکرد بلند مدت در نظر بگیرند و از آن مراقبت کنند. به عنوان نمونه، نامهای تجاری زیادی در کشور داشتیم که روزگارانی بسیار آشنا بوده اند ولی بعد از تعطیلی آنها در حال حاضر دیگر نام و نشانی در خاطر ما نیست. اما اگر برندینگ و جایگاه یابی به طور موثر واقع و خلق شود حتی پس از نابودی برندها، همچنان شاهد حضور و جایگاه آنها در ذهن مخاطبان هستیم.
همچنین به گفته این عضوانجمن علمی استاندارد ایران نبود برنامه های بازاریابی منسجم و عدم یکپارچگی واحدهای داخلی شرکتها در تدوین برنامه های بازاریایی، وضعیت را به گونه ای کرده که بعضا شاهد آن هستیم که حتی مدیر فروش و مدیر تبلیغات برنامه جداگانه و اهداف مجزایی دارند و همین امر باعث شده تصویر برند از جایگاه واقعی خودش دچار چندگانگی شود و جایگاه واحدی به اذهان مخاطبان برند نرسد، چراکه جایگاه یابی اساس ارتباطات بازاریابی را تشکیل داده و کلیه فعالیت های بازاریابی نیز باید منعکس کننده جایگاه واحد برند باشد.
توکلی در ادامه درباره اهمیت برندسازی در راستای تقویت صادرات غیرنفتی و عدم خروج ارز از کشور، اظهار کرد: در حالی که ایران یکی از تولید کنندگان کالاهای باکیفیت و مرغوب در دنیا است، اما به دلیل ضعف و کم توجهی به هویت سازی و جایگاه یابی موثر برندهای ایرانی کماکان شاهد آن هستیم که برندهای خارجی در رقابت، گوی سبقت را از ما ربوده و باعث خروج ارز و از دست رفتن فرصت های شغلی بسیاری در داخل شده اند ، اما باتوجه به پتانسیلهای موجود در کشور و با حمایتهای دولت در این راستا میتوان بیش از پیش به تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیرنفتی در کشور کمک کرد.
وی افزود: اگرچه در کشور ما هنوز شاهد آن هستیم که بیشتر به حاشیه های برندینگ توجه میشود تا به ماهیت و استانداردهای آن، اما باید بپذیریم که برند تولید ثروت می کند و قسمت مهمی از دارایی های شرکت را شامل میشود. با توجه به فرصتهای پیش رو در راستای تقویت اقتصاد درونی، شایسته است که با جایگاهیابی موثر و حمایت های دولت، بتوان نرخ ورود برندهای خارجی به کشور را کاهش داد و فرصتهای شغلی از دست رفته را مجددا احیا کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
رشد ۲۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته
تأثیر قطعنامه شورای حکام بر نوسان دلار موقتی است
افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق برای تمامی مشترکان
تغییر کاربری اراضی کشاورزی با تصاویر ماهوارهای رصد و پایش میشود
افزایش ضمانت معاملات با قابلیت استعلام برخط قراردادهای استاندارد
اعلام جزئیات پذیرشهای جدید بورس کالا
رشد ۴۹۴۹ واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار
امروز در اغلب مناطق کشور جو آرام است
جاده چالوس برای تردد تهرانیها باز است
برنجهای وارداتی در حال ترخیص است
بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد
پرواز هواپیماهای ایرانایر به فرودگاه استانبول روزانه شد
همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود
بازنگری در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن
عدم ترخیص درصدی کالا از گمرکات منجر به رسوب کالاها شد
ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد
امروز در شرق، شمالشرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پراکنده است
وزیر صمت: گران شدن خودرو مصوبه دولت قبل بود، ما اجرا کردیم
قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول
همتی: بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی نیمه اول امسال مثبت بود
افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی به ۸۰ کیلومتر در ساعت
همتی: مدیرانعامل بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی ۸درصد حداقل به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه ثابت نیاز دارد
زمینخواری با پنجره واحد مدیریت زمین متوقف میشود؟
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز میشود
نرخ تورم سالانه آبان ماه خانوارهای کشور ۳۳.۱ درصد اعلام شد
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره