میرنیوز
اسماعیل خاتمی مقدم در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چرا بعضا بر روی برخی از محصولات لبنی قیمت، تاریخ تولید و انقضا ناخوانا و نامشخص درج می شود یا به طور کل درج نمی شود، در حالی که آگاهی از این موارد حقوق اولیه مصرف کننده به هنگام خرید کالای مورد نظر است، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت کارخانه ها موظف به درج اطلاعاتی چون تاریخ تولید و انقضا و قیمت محصول تولید شده هستند و اگر این اقدام صورت نگیرد، تخلف است.
وی ادامه داد: معمولا برندهای معتبر این اطلاعات را به شکلی درج نمی کنند که خوانا نباشد. اما گاهی محدودیتهایی وجود دارد که ممکن است در نحوه درج اطلاعات تغییراتی ایجاد کند. برای مثال براساس قانون برچسب گذاری مجموعه اطلاعاتی که باید بر روی برچسب کالا درج شود، زیاد است. این اطلاعات شامل آدرس، محتویات، ارزش غذایی و ...است و در چاپخانه بر روی بسته بندی درج می شود. ممکن است که تاریخ تولید و انقضا و قیمت هنگام درج برروی کالا با این اطلاعات و طراحی های انجام شده تداخل پیدا کنند و به صورت واضح دیده نشوند.
این کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اینکه گاهی در طراحی بسته بندی محصولات، فضایی برای درج این اطلاعات در نظر گرفته نمی شود زیرا به زیبایی شناسی آسیب می زند، اضافه کرد: تاریخ تولید، انقضا و قیمت اطلاعات چاپی نیست و بر روی محصولات نهایی پرینت می شود. ممکن است سرعت ریلی که محصولات بر روی آن قرار می گیرد تا اطلاعات بر روی آنها درج شود، کم و زیاد شده یا طراحی ظرف به نوعی باشد که این اطلاعات در جای مناسبی قرار نگیرد.
به گفته وی البته ممکن است برخی افراد با عدم درج این اطلاعات یا مخدوش سازی آن قصد در پنهان کاری داشته باشند ولی آنها در دنیای رقابتی امروز جایی نخواهند داشت.
خاتمی مقدم تصریح کرد: تاریخ تولید و انقضا و قیمت پارامترهای متغیر هستند. یعنی تاریخ باید در همان روز تولید درج شود و قیمت نیز دائما در حال تغییر است. بنابراین نمی توان آنها را مانند سایر اطلاعات چاپی در چاپخانه درج کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات پرینت شده بر روی محصول قابلیت دستکاری ندارند، گفت: ممکن است فروشنده ای سعی کند با حلّال نوشته را پاک یا مخدوش کند ولی به هنگام پاک کردن این اطلاعات بخشی از اطلاعات چاپی هم پاک می شود. از طرفی اگر واحد تولیدی نیز متوجه این موضوع شود قطعا با آن برخورد خواهد کرد.
بازرس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی ایران درادامه با بیان اینکه در هیچ یک از برندهای خارجی در دنیا قیمت و تاریخ تولید درج نمی شود، اظهار کرد: اصولا در دنیا قیمت ها به شکل لیبل بر روی محصولات اضافه می شوند، زیرا تولیدکننده بر روی محصولاتش قیمت نمی گذارد و این برعهده عرضه کننده است. از طرفی تنها بر روی محصول تاریخ انقضا درج می شود. یعنی تولیدکننده به مصرف کننده اطلاع می دهد تا تاریخ مشخصی مسئولیت مصرف این محصول با من است و بعد از آن هیچ تعهدی نسبت به آن وجود ندارد. این فرآیند به دلیل وجود نظام توزیع سالم شکل گرفته است. نظام توزیع سالم از سلامت محصول در چرخه توزیع حمایت می کند.
وی افزود: در کشور ما نظام توزیع ساختارمند نیست. بسیاری از کالاها در دمای مناسب خود نگهداری نمی شوند. حتی اگر کارخانه نیز تاریخ انقضا و تولید را بزند تا زمانی که فروشگاه ها لبنیات خصوصا شیر و دوغ را خارج از یخچال و بعضا بیرون از مغازه نگه می دارند، این چرخه کامل نمی شود. از طرفی براساس آماری که به دست آورده ایم، ۸۵ درصد از یخچال های موجود در فروشگاه ها دمای بیش از ۱۰ درجه سانتی گراد دارند در حالی که دما باید کمتر از آن باشد.
خاتمی در پایان گفت: نظام توزیع هزینه های کیفی و اقتصادی بالایی دارد و از منافع تولیدکننده وجیب مصرف کننده به نفع خود استفاده می کند و این نظام باید اصلاح شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هدفگذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵
مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع میشود
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکتهای لیزینگ
بالا بودن هزینههای سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
رئیس مرکز تنظیمگری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
ضمانت های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
توافق گمرک و شرکت راهآهن جهت راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراهبانک صادرات ایران