میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تعدادی از بانکها بی توجه به دستور بانک مرکزی طی روزهای اخیر، اقدام به کسر اقساط تسهیلات قرض الحسنه مشتریان خود به صورت یکجا کردند که این امر موجب شوک وام گیرندگان شده بود.
این بانک ها درحالی اقساط تسهیلات قرض الحسنه را از حساب مشتریان خود کسر کرده اند که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، مشتریان مجاز به تعویق در پرداخت اقساط ماه های اسفند 98، فروردین و اردیبهشت 99 بوده اند.
اما نکته اینجاست که برخی بانکها که به دستور بانک مرکزی عمل کرده و اقساط 3 ماه قبل را از حساب مشتریان کسر نکرده بودند، در روزهای اخیر همراه با قسط خردادماه، قسط 3 ماه قبل را نیز به صورت یکجا برداشت کرده اند.
این بانک ها در روزهای اخیر، اقساط قرض الحسنه اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد را به صورت یکجا از حساب مشتریان خود کسر کرده اند؛ مشتری یکی از این بانکها به خبرنگار تسنیم گفت: چند روز قبل پیامک بانک مبنی بر برداشت از حساب را دریافت کردم که معادل قسط 4 ماه وام ازدواجم بود.
وی با تأکید براینکه پول برداشتی توسط بانک از معادل دو سوم حقوقش بوده است، افزود: به تازگی حقوق دریافت کرده بودیم و پول در حسابم بود که این برداشت صورت گرفت؛ وقتی از بانک سوال کردم که چرا این برداشت انجام شده، پاسخ دادند که قسط وام ازدواج بود که عقب افتاده بود و برداشت شد!
بعد از انتشار گزارش تسنیم و واکنش های متعدد به آن، برخی مخاطبان خبرگزاری در تماس با خبرنگار ما اعلام کرده اند که طی ساعات پایانی روز قبل اقساطی که یکجا از حساب مشتریان کسر شده بود، به حسابها بازگشته است.
به گزارش تسنیم، یکی از نخستین تصمیمهای بانک مرکزی برای کمک به مردم در زمان شیوع ویروس کرونا، تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات قرضالحسنه و کسب و کارها، همچنین اشخاصی که در جریان شیوع کرونا کسب درآمد و اشتغال آنها آسیب دیدهاند، بود.
بانک مرکزی در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا از مدیران بانکی خواست تا از گرفتن اقساط اینگونه وامها تا اردیبهشت 99 خودداری کرده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به آنها بازگرداند.
بنابراین و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، اقساط تسهیلات قرضالحسنه تمام اشخاص از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 بدون هیچ قید و شرطی به مدت سه ماه باید به تعویق می افتاد؛ اما این بخشنامه از همان ابتدا با سرپیچی بانکها و برداشت اقساط از حساب مردم همراه شد.
در همین ایام هم البته معاون بانک مرکزی کسر اقساط وام قرضالحسنه از حساب مشتریان و ضامنها را غیرقانونی اعلام کرد و از مردم خواست تا تخلفات را به اداره رسیدگی به شکایات ابلاغ کنند.
ولی باوجود راهاندازی سامانه شکایت دارندگان وامهای قرضالحسنه در 13 فروردین سالجاری، بازهم برخی بانکهای عامل از اجرای این دستورالعمل خودداری و نسبت به دریافت اقساط وامها اقدام کرده یا از حساب اشخاص برداشت کردهاند یا با ارسال پیامک به مشتریان خواهان واریز قسط شدهاند که ابراز "بیاطلاعی یا عدم دریافت ابلاغیه" بهانه شعب شده است.
گفتنی است، بانک مرکزی بخشنامه این تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات قرضالحسنه را روزهای نخست فروردین 99 به بانکها ابلاغ کرد، اما آنطور که عبدالناصر همتی گفته، موضوع به صورت شفاهی در اسفند ماه به مدیران بانکها ابلاغ و بر ضرورت اجرای آن از سوی سیستم بانکی نیز تأکید شده است.
گزارشهای متعدد مردمی بیانگر از آن است که با وجود ابلاغ بانک مرکزی و تأکید مکرر این بانک مبنی بر کسر نکردن اقساط از سوی بانکها، اقساط اسفند و فروردین ماه را از حساب مشتریان کسر کردند و در حالی که بانک مرکزی به بانکها دستور داده بود اقساط کسر شده را به حساب مشتریان برگردانند، اما نه تنها قسطی برگردانده نشد بلکه قسطهای بعدی نیز در حال کسر از حساب است.
جالبتر اینجاست که تعدادی از بانکها باوجود پرداخت اقساط تسهیلات قرضالحسنه از سوی مشتری به آنها در پیامکی اعلام کردهاند که «مشتری گرامی: وضعیت قرارداد.... به دلیل عدم پرداخت بدهی به سررسید گذشته تبدیل شد.»
البته هستند بانکهایی که اقساط را کسر نکردهاند، اما جریمه دیرکرد را برای مشتریان خود لحاظ میکنند؛ در همین ارتباط برخی مردم که از ناهماهنگی بانکها با بانک مرکزی گله دارند و بیان کردند: قسط وام قرضالحسنه را در حساب ریخته بودیم که بانک برداشت کند، اما قسط برداشت نشده اما وقتی به سامانه بانکداری مراجعه میکنیم متوجه لحاظ جریمه دیرکرد میشویم!
هر چند بانک مرکزی اعلام کرده: "بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که در مقطع 15 اسفند 1398 به سیستم بانکی ابلاغ شد، بانک ها و موسسات اعتباری نباید از وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان تسهیلات قرض الحسنه در مقطع زمانی اسفند ماه 98 تا پایان اردیبهشت ماه 1399 بابت عدم پرداخت اقساط جریمه ای منظور کنند.
به عبارتی اخذ جریمه یا محاسبه جریمه بابت عدم پرداخت اقساط وام در این مقطع 3 ماهه تخلف است و اگر بانکی این کار را انجام داد مشتریان میتوانند با استفاده از سامانه شکایت های مربوط به وام قرض الحسنه که در پایگاه بانک مرکزی «Cbi.ir» شکایت خود را ارسال کنند یا به صورت تلفنی با تماس با اداره رسیدگی به شکایات بانک مرکزی موضوع را پیگیری کنند و ما با بررسی موارد، شکایات را تا حل مساله دنبال خواهیم کرد."
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
موجودی آب سدهای تهران در وضعیت قرمز
سرمایه گذاری سنگین آمریکاییها روی تولید برق خورشیدی
پیش بینی کاهش قیمت نفت برای سال آینده
اعلان جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا
آزادسازی واردات آیفون؛ ضرورت یا انحراف از اولویتهای ارزی؟
ممنوعیت واردات پارچههای تولید داخل برای حمایت از صنعت نساجی
نفوذ عناصری از فرقه بهائیت در صنعت خودروسازی کشور
اسامی برندگان قرعهکشی خودروهای وارداتی فردا اعلام میشود
هدررفت واقعی آب در تهران ۱۱ درصد است
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد
وزارت نفت: پاکنژاد به دلیل تلاش برای فروش حداکثری نفت تحریم شد
قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ اسفند؛ هر اونس طلا ۲۹۸۴ دلار و ۸۵ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ اسفند؛ برنت ۷۰ دلار و ۳۳ سنت شد
مدیر عامل توانیر: عراق به واردات برق ایران ادامه میدهد
هشدار هواشناسی؛ شب عید باران میبارد
کیفیت خودروها در کاهش تلفات جاده ای اثرگذار است
خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت
دستور پزشکیان برای ممنوعیت واردات پارچه مشابه تولید داخل
افزایش بیسابقه اخراج کارکنان در آمریکا در ماه فوریه
اختصاص فاینانس برای خرید کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی
خبرهای خوشی در حوزه تولید نفت در پیش است
پروازهای ایران - انگلستان مجددا برقرار میشود؟
اتصال نیروگاه «هنگام» به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی
پیشبینیهای هواشناسی برای ایام نوروز اعلام شد
ضرورت تعامل و هماهنگی حداکثری دستگاهها در ایمنی سفرهای نوروزی
رجیستری آیفونهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آغاز شد
رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳
ساخت لوکوموتیو جدید ایرانی با قدرت ۴۰۰۰ اسب بخار
وجوه بلوکهشده مشتریان خودروهای وارداتی آزاد شد
دستمزدهای واقعی در ژاپن کاهش یافت