میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر بر اساس بند ۷ ماده ۱ آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، سن فرسودگی کشنده، کامیون و کامیونت ۲۲ سال است، و دستگاههای اجرایی موظفند خودروهای فرسوده خود را در زمان مقرر از رده خارج کنند.
متن ماده ۱ آئین نامه اجرایی قانون هوای پاک به شرح زیر است:
ردیف | نوع وسیله نقلیه، سوخت و مشخصات فنی | سن فرسودگی (سال) | |
۱ | خودروی شخصی شامل سواری، استیشن (ون)، سواری کار | ۲۰ | |
۱-۲ | خودروی عمومی شامل سواری تاکسی، استیشن (ون)، سواری کار | بنزینی و دوگانهسوز | ۱۰ |
۲-۲ | پایه گازسوز | ۱۲ | |
۳-۲ | برقی، هیبریدی و تاکسیهایی که حسب پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان ملی استاندارد ایران کماکان کیفیت ارائه خدمات مناسب را دارند | ۱۵ | |
۱-۳ | وانت | پایه گازسوز | ۱۵ |
۲-۳ | بنزینی، دوگانهسوز و دیزلی | ۱۴ | |
۱-۴ | اتوبوس درونشهری | دیزلی | ۱۰ |
۲-۴ | پایه گازسوز | ۱۲ | |
۳-۴ | برقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ | ۲۰ | |
۱-۵ | مینیبوس و میدلباس درون و برونشهری | دیزلی | ۱۰ |
۲-۵ | پایه گازسوز | ۱۲ | |
۳-۵ | برقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ | ۲۰ | |
۶ | اتوبوس برون شهری | ۱۵ | |
۷ | کشنده کامیون و کامیونت | ۲۲ | |
۱-۸ | موتورسیکلت | بنزینی کاربراتوری | ۶ |
۲-۸ | بنزینی انژکتوری | ۸ | |
۳-۸ | برقی | ۱۲ | |
۹ | سواری دولتی | ۱۵ |
این در حالی است که سازمان راهداری پیشنهادی به هیئت دولت ارائه کرده و خواستار افزایش سقف سنی ناوگان باری مندرج در آئین نامه اجرایی قانون هوای پاک شده است.
در این پیشنهاد آمده:
«در حال حاضر تعدادی از کامیونهای مورد استفاده در ناوگان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به دلیل قرار گرفتن در سن فرسودگی، میبایست از رده خارج شوند ولی با توجه به برخی محدودیتهای موجود، نوسازی این تعداد کامیون مقدور نیست و به تبع آن نگهداری مطلوب راهها با مشکل مواجه خواهد شد.»
به همین منظور وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت پیشنهاد کرده تا با بازسازی کامیونهای مذکور با مشارکت خودروسازان داخلی، سن آنها معادل کامیون نو لحاظ شود.
گفتنی است وزیر راه و شهرسازی همزمان ریاست کمیسیون امور زیرینایی هیئت دولت را نیز بر عهده دارد.
منبع : خبرگزاری مهر
کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد
طراحی قطار سریعالسیر تهران-مشهد آغاز شد
ظرفیت ۲۰میلیارددلاری بازار جدید ارزی/ فروشِ کوتاژ شفاف میشود؟
صادرات قطعات ریلی به قلب اروپا
ویترین تسنیم شماره ۶۶۷/ «باجخواری»
چهار ضلعی رکود به نفع حداقل بگیران؛ بیکاری بیشتر میشود
دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید!
۵۰۰ میلیون دلار ارز اشخاص صرف واردات محصولات باغی شد
صندوق توسعه را توسعه دهیم تا توسعه پیدا کنیم
سد «قیزقلعهسی» نمادی از دوستی مردم ایران و آذربایجان است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
ریزش کم سابقه شاخص بورس/ معاملات پالایشیها ابطال شد
نقطهضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/ دولت کشاورزی را دریابد
فرصت ۲۰ روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران
دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه ۹۰ از دست رفت
نامه عشقی به وزیر نفت برای اصلاح قیمتگذاری خوراک پالایشیها
روایت بانک جهانی از کاهش ۳ سطح فقر در ایران + سند
ترخیص۹۶ درصدی اقلام وارداتی/ایستایی۸۰۰میلیون دلارکالای اساسی
واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد
فهرست اقلام کالاهای دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد