میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، امین ترفع رپرست مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش عمده حملونقل در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز بر مبنای ریل است، گفت: بسیاری از این کشورها، که سابقاً عضو اتحاد جماهیر شوروی بودند، حملونقل ریلی را بهعنوان زیربنای اصلی حملونقل خود انتخاب کردهاند، از این رو لازم است ایران نیز از ظرفیتهای ترکیبی در حوزه حملونقل بهره ببرد.
وی افزود: ایران از نظر اتصال ریلی به کشورهای آسیای مرکزی از توانمندی بالایی برخوردار است. برای نمونه، روزانه امکان انتقال ۴۰۰ واگن در مرز سرخس فراهم است. در عین حال، سهم قابل توجهی از حملونقل داخل ایران، یعنی حدود ۹۰ درصد، از طریق جادهای صورت میگیرد که حجم سالانه کل جابهجایی کالا در کشور به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن کالا میرسد. این حجم وسیع نشاندهنده وابستگی بالای حملونقل داخلی به بخش جادهای است. از این رو باید حملونقل ترکیبی را برای دستیابی به اهداف موجود در دستور کار قرار دهیم.
سرپرست مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر نیاز به ایجاد شبکه حملونقل ترکیبی با آسیای مرکزی، اظهار کرد: ظرفیت تبادلات ریلی در مرزهای سرخس و اینچهبرون در حال حاضر حدود ۶ تا ۷ میلیون تن در سال است و با توافقاتی که بهتازگی با ترکمنستان صورت گرفته، ظرفیت کلی جابهجایی کالا از شقوق مختلف حملونقلی تا سه سال آینده به ۱۶ میلیون تن و سپس به ۲۰ میلیون تن قابل افزایش است. در این زمینه، باید برنامهریزی دقیقی برای استفاده از حملونقل ترکیبی انجام شود، به گونهای که بارهای آسیای مرکزی از طریق قزاقستان و ترکمنستان به مرزهای دریایی ایران منتقل شده و پس از ورود به کشور با استفاده از ریل و جاده جابهجا شوند.
ترفع درباره اهمیت ایجاد مراکز لجستیک مرزی در نقاط کلیدی اتصال با ترکمنستان، از جمله سرخس، اینچهبرون و لطفآباد، گفت: لازم است با ایجاد این مراکز لجستیک، امکان تسهیل ورود قطارها به کشور و حملونقل بارهایی که نیاز به سرعت دارند، مانند بارهای کانتینری و کالاهای با ارزش، فراهم شود تا بتوانیم نقش مؤثری در ترانزیت منطقهای ایفا کنیم. همچنین برای کارآمدی این طرح، برقراری تبادل الکترونیکی اسناد با کشورهای آسیای مرکزی ضروری است تا بارنامههای الکترونیک بین ایران و این کشورها به رسمیت شناخته شوند.
وی همچنین بر اهمیت پیوستن ایران به سیستم بارنامه الکترونیکی "CIM/SMGS" و استانداردسازی اسناد برای تبادل روانتر اسناد حملونقل تاکید کرد و گفت: ایران باید در هماهنگی با کشورهای منطقه این سیستمها را اجرا کند تا حملونقل ریلی و جادهای تسهیل شود. ترکیه نیز که به این سیستمها پیوسته، تجربه موفقی در بهکارگیری بارنامه الکترونیکی دارد و ایران میتواند با استفاده از این زیرساختها، کریدور شرق به غرب و سایر کریدورهای بینالمللی را تقویت کند.
ترفع با اشاره به اجرای سیستم TIR و TIR الکترونیک برای تسهیل در حملونقل جادهای بیان کرد: این سازوکار، امکان عبور کامیونهای خارجی از ایران به اروپا را فراهم میکند و این کامیونها میتوانند از کشورهای مبدا مانند چین بارگیری کرده و از ایران به مقصد خود ادامه دهند که چنین فرایندی باعث سرعت بیشتر در ترانزیت کالا خواهد شد.
سرپرست مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تسهیل صدور مجوز برای شرکتهای حملونقل چندوجهی تأکید کرد و گفت: برای ایفای نقش مؤثر در کریدورها و مسیرهای ترانزیتی، نیاز است که شرکتهای فورواردر و چندوجهی به رسمیت شناخته شوند و این امکان را داشته باشند که با دریافت مجوزهای مناسب، بتوانند خدمات ترکیبی در تمام بخشهای جادهای، ریلی، دریایی و هوایی ارائه دهند. در حال حاضر، شرکتهای حملونقل در بخشهای مختلف مجوزهای متفاوتی دارند و باید این امکان فراهم شود که با یک مجوز بتوانند در همه بخشها فعالیت کنند.
وی در پایان با اشاره به برنامههای آتی برای افزایش ظرفیتهای حملونقل ریلی اظهار کرد: با افزایش کشندههای ریلی و ارتقای ظرفیتهای موجود، این امکان فراهم میشود که ایران در آینده بتواند با آسیای مرکزی و کشورهای دیگر به میزان بیشتری کالا جابهجا کند و نقش مؤثری در تقویت کریدورهای بینالمللی ایفا کند.
سرپرست مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تحقق این پیشزمینهها میتواند به دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص جابهجایی کالا بین ایران و آسیای مرکزی کمک کند، گفت: در صورت تحقق برنامههای موجود طی ۳ سال آینده میزان جابهجایی بار از طریق حملونقل ترکیبی بین ایران و ترکمنستان به ۲.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید. در کنار آن ۵۰۰ هزار تن کالا از طریق حملونقل دریایی، ۶ میلیون تن از طریق حملونقل ریلی و ۷ میلیون تن از طریق حملونقل جادهای بین ۲ کشور جابهجا خواهد شد.
منبع : خبرگزاری مهر
همتی: پیگیر تعلیق اقدام تقابلی «اف.ای.تی.اف» براساس منافع ملی هستیم
قیمت گذاری کالاهای یارانه بگیر مطابق قانون است
ربع سکههای ۱۴۰۳ به بازار میآید
اقتصاد کشور باید پیشبینیپذیر شود
پذیرش بیش از ۲۰ میلیون مسافر در فرودگاههای کشور در نیمه نخست سال
باید در حوزه آمار عملکرد مسکن با مردم صادق باشیم
نگهداری از زیرساختهای ملی یک چالش بزرگ است
صادرات خدمات فنی مهندسی در دو دهه اخیر عقبگرد جدی داشت
آخرین وضعیت واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بررسی شد
رقابت شانه به شانه هریس و ترامپ ارزش دلار را کاهش داد
دوران خدمت نظام وظیفه عمومی به زنجیره اشتغال تبدیل میشود
دولت سهم سرمایهگذاری در بخش کشاورزی را افزایش دهد
هشدار هواشناسی به کشاورزان در پی کاهش دما و تخریب محصولات
حداکثر نرخ تابلوی سبز بورس انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر اعلام شد
نمیتوان با حرفدرمانی به مصاف ناترازی انرژی رفت
دعوت چین از ایران برای شرکت در نمایشگاه واردات
عضویت اتاق تعاون و بازرگانی ایران در ستاد تنظیم بازار مصوب شد
تجهیزات اطفای حریق به زودی تامین میشود
قیمت طلا و سکه امروز ۱۴ آبان؛ ریزش ۲ میلیون تومانی سکه
تقویت مرجعیت علمی کشاورزی با معرفی و ترویج ارقام جدید
توافق کاهش عرضه اوپک پلاس تا آخر سال تمدید شد
طرح جهش تولید در دیمزارها تمدید شد
نمی توان با حرفدرمانی به مصاف ناترازی انرژی رفت
صندوق بینالمللی پول نسبت به خطرات اقتصادی آسیا هشدار داد
نمیشود با حرفدرمانی به مصاف ناترازی انرژی رفت
انتقاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نسبت به عملکرد دولت
تأمین ارز واردات به ۴۲ میلیارد دلار رسید
جدیدترین گزارش رسمی از وضعیت ایمنی خودروهای ایرانی
۱۸۰ دشت کشور مشمول تعدیل پروانه بهرهبرداری چاههای کشاورزی شدند
دولت در بودجه ۱۴۰۴ به دنبال کاهش رانت و فساد مالی است