میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا چنگانی مدیرکل سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اینکه گفته می شود سرعت حمل بار در شبکه ریلی بسیار پایین بوده و سرعت قطارهای باری کمتر از 5 کیلومتر است، درست نیست و قطارهای باری در راه آهن مطابق با استانداردهای روز سیر میکنند.
وی توضیح داد: سرعت بازرگانی فاصله زمانی دو بارنامه متوالی است از زمانی که بارنامه باردار به مقصد برسد و تخلیه شود و بارنامه خالی واگن تحویل شرکت راه آهن شود. اما اتفاقی که در عمل می افتد این است که زمانی که بار را به مقصد می رسانیم اکثر صاحبان کالا دچار مشکلاتی در حوزه تخلیه و بارگیری هستند و بعضی واگن ها چندین ماه توقف دارند.
وی در اینباره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه نفت کوره به ماهشهر حمل می شود و به علت پرشدن مخازن، فرآیند تخلیه متوقف شده و واگن ها در مقصد متوقف می ماند و اینها در سرعت بازرگانی لحاظ می شود.
مدیرکل سیر و حرکت راهآهن یادآور شد:به غیر از مشکل پر شدن مخازن، یکی دیگر از مشکلات صاحبان کالا انتظار در صف تخلیه بار است. به طور نمونه، گندم از بندر امام به مقاصد مختلف از جمله کرج، کردان و رباط کریم حمل می شود اما از آنجا که توان تخلیه سیلو یک تعداد خاص است این واگن ها در صف تخلیه می مانند و عملیات تخلیه با مشکل مواجه می شود و اینها جز زمان سرعت بازرگانی محسوب می شود در صورتی که شرکت راه آهن هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارد.
چنگانی گفت: سرعت سفر و سیر واگن ها در محورهای مختلف با توجه به شیب و فراز خط، متفاوت است اما سرعت سیر متداول و میانگین چهار سال گذشته، 30 کیلومتر بوده است.
وی همچنین درباره کاهش بهره وری واگن های باری در شبکه ریلی گفت: طی چند سال گذشته چندهزار واگن باری به شبکه ریلی اضافه شده در حالی که توان کشش ما همان تعداد محدود است. صاحبان کالا با توجه به رقابتی که با هم دارند بارها را تحویل گرفته اند اما بار در مبدا و مقصد دچار رسوب شده است. یعنی در چرخه حمل بار، نسبت تعداد واگن بیشتر از تعداد لکوموتیو است و تناسبی وجود ندارد. اما در بعضی مسیرها تعداد واگن از میزان ظرفیت بار بیشتر است و این موضوع بهره وری واگن ها را پایین می آورد.
وی تاکید کرد: برای حل مشکل بهره وری پایین واگن های باری، بایستی هم تعداد لکوموتیوها بیشتر شود و هم شرکت ها بر اساس میزان حمل بار خود، واگن به شبکه تزریق کنند تا تعداد واگن بیشتری در چرخه وجود نداشته باشد.
مدیرکل سیر و حرکت در پاسخ به سوالی درباره اینکه رکوردهای مسافری که مطرح می شود نسبت به سال 1399 قابل توجه نیست گفت: در سالهای 1399 و 1400 که که اوج همه گیری ویروس کرونا بود سفرهای بین شهری به شدت کاهش یافت. حذف قطارهای مسافری موجب استفاده از لکوموتیوهای مسافری در بخش باری و در نتیجه، سیر روان تر و سریع تر قطارهای باری و حمل بار بیشتر شد. اما در زمان حاضر نیز شاخص عملکرد حمل و نقلی در بخش بار و مسافر روند رو به رشد دارد. ترانزیت نیز ظرف دو ماه گذشته با شروع ترانزیت از مرز ریلی سرخس، افزایش یافته و امیدواریم تا پایان سال به رکوردهای قبل دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
موجودی آب سدهای تهران در وضعیت قرمز
سرمایه گذاری سنگین آمریکاییها روی تولید برق خورشیدی
پیش بینی کاهش قیمت نفت برای سال آینده
اعلان جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا
آزادسازی واردات آیفون؛ ضرورت یا انحراف از اولویتهای ارزی؟
ممنوعیت واردات پارچههای تولید داخل برای حمایت از صنعت نساجی
نفوذ عناصری از فرقه بهائیت در صنعت خودروسازی کشور
اسامی برندگان قرعهکشی خودروهای وارداتی فردا اعلام میشود
هدررفت واقعی آب در تهران ۱۱ درصد است
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد
وزارت نفت: پاکنژاد به دلیل تلاش برای فروش حداکثری نفت تحریم شد
قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ اسفند؛ هر اونس طلا ۲۹۸۴ دلار و ۸۵ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ اسفند؛ برنت ۷۰ دلار و ۳۳ سنت شد
مدیر عامل توانیر: عراق به واردات برق ایران ادامه میدهد
هشدار هواشناسی؛ شب عید باران میبارد
کیفیت خودروها در کاهش تلفات جاده ای اثرگذار است
خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت
دستور پزشکیان برای ممنوعیت واردات پارچه مشابه تولید داخل
افزایش بیسابقه اخراج کارکنان در آمریکا در ماه فوریه
اختصاص فاینانس برای خرید کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی
خبرهای خوشی در حوزه تولید نفت در پیش است
پروازهای ایران - انگلستان مجددا برقرار میشود؟
اتصال نیروگاه «هنگام» به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی
پیشبینیهای هواشناسی برای ایام نوروز اعلام شد
ضرورت تعامل و هماهنگی حداکثری دستگاهها در ایمنی سفرهای نوروزی
رجیستری آیفونهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آغاز شد
رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳
ساخت لوکوموتیو جدید ایرانی با قدرت ۴۰۰۰ اسب بخار
وجوه بلوکهشده مشتریان خودروهای وارداتی آزاد شد
دستمزدهای واقعی در ژاپن کاهش یافت