میرنیوز
رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلوگیری از هدر رفت ال.پی.جی و استفاده از آن بعنوان سوخت خودروها گفت: در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ میلیون تن گاز مایع مازاد بر مصرف و صادرات در کشور تولید میشود که اگر ظرفیتهای اسمی تولید این سوخت را در نظر بگیریم، این عدد به ۹.۳ میلیون تن میرسد. در همین راستا طرح اصلی این است که چهار میلیون تن از این ماده را به صورت برنامه ریزی شده و خاص بعنوان سوخت خودروها در سامانه حمل و نقل استفاده کنیم.
وی ادامه داد: این طرح از این نظر باید «برنامه ریزی شده و خاص» باشد که میتوان ال.پی.جی را در شهرهایی که پالایشگاه دارند عرضه کنیم تا شهروندان به صورت اتوگاز از آن استفاده کنند. در این صورت مشکلات ناشی از حمل این سوخت به سایر شهرها پیش نخواهد آمد و مدیریت شده تر میتوان از آن استفاده کرد. همچنین خودورهای عمومی مثلاً تعداد زیادی از اتوبوسهای شهر تهران را میتوان ال.پی.جی سوز کرد. این موضوع در کلانشهرهایی که اتوبوسها عامل آلودگی هوا هستند، راهکار مناسبی به شمار میرود. ضمن اینکه چون پیمایش ال.پی.جی نسبت به گازوئیل و بنزین بیشتر است، تعداد جایگاههایی هم که باید برای آنها ایجاد کرد کمتر است پس نیازی نخواهد بود در همه جای شهر جایگاه تأسیس کرد. بنابراین میتوان در ابتدای ایستگاهها و در حاشیه شهرها جایگاه ال.پی.جی ساخته شود.
این تحلیلگر مسائل انرژی درباره آثار استفاده از ال.پی.جی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: در گام نخست این کار باعث خواهد شد تا جلو هدر رفت ال.پی.جی تولیدی در کشور گرفته شود. در حال حاضر مقداری از این ماده در فلرها سوزانده میشود و مقداری هم وارد خط لوله گاز طبیعی میشود. همچنین استفاده از LPG به عنوان سوخت موجب درآمدزایی برای دولت خواهد شد. دولت میتواند ال.پی.جی را به قیمت مصوبی مثلاً ۱,۲۰۰ تومان به مردم بفروشد که در نتیجه این کار ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه به دست دولت خواهد رسید.
رحیمی تاکید کرد: به دنبال استفاده از ال.پی.جی توسط شهروندان، مقداری گازوئیل و بنزین آزاد خواهد شد که دولت میتواند آنها را صادر کند. اگر ما فرض کنیم ۴ میلیون تن LPG به حمل و نقل اختصاص دهیم و سه میلیون تن آن جایگزین بنزین و یک میلیون تن هم جایگزین گازوئیل شود، (با توجه به ارزش حرارتی بنزین معمولی و گازوئیل) به طور میانگین ۳.۶ میلیون تن بنزین و ۱.۲ میلیون تن گازوئیل برای صادرات آزاد خواهد شد. در صورتی که میانگین قیمت صادراتی این دو نوع سوخت ۵۵۰ دلار باشد، دو میلیون و ۶۴۰ هزار دلار از این مسیر برای کشور درآمد به حاصل خواهد شد.
به گفته وی از این مبلغ میتوان مقداری را صرف راه اندازی زیرساخت خودورهای اتوگاز کرد که طبق محاسبات برای سه میلیون خودرو حدوداً ۶۰ میلیون دلار کافی است. این عدد، رقم زیادی به حساب نمیآید، مشروط به اینکه ایجاد جایگاههای سوخت به بخش خصوصی سپرده شود اما اگر دولت خودش متولی ساخت جایگاه شود، هزینه مذکور بیشتر میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
بازار خودرو در خواب زمستانی است؛ قیمت جدید خودرو در بازار
میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۰ تهران چقدر است؟
قیمت جهانی طلا ۹ آذر؛ هر اونس ۲۶۶۰ دلار و ۹۰ سنت
قیمت گوجهفرنگی کاهشی شد
دانلود جوکر ۲ فصل ۴ قسمت ۱ اول بانوان با حجم نیمه رایگان
دانلود جوکر ۲ فصل ۴ قسمت اول بانوان با حجم نیمه رایگان
قیمت طلا و سکه امروز ۷ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد
۲۹۴۱۸ خودرو از گمرک ترخیص شد
خودروبر شرکت پاسارگاد چه خدماتی ارائه می دهد؟
پوششهای بادوام برای کف؛ مناسب محیطهای ورزشی و خانگی
نکات مهمی که قبل از خرید پارتیشن شیشهای باید بدانید
معرفی انواع الکترود جوشکاری آما
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ چهارشنبه ۷ آذر
علت گرانی خودرو به روایت یک نماینده مجلس
قیمت جهانی طلا امروز ۷ آذر؛ هر اونس ۲۶۳۷ دلار و ۹۵ سنت
قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
تکنیکهایی برای ساختن کرم ترک پا خانگی؛ ۱۰ ماده موثر برای رفع ترک پا
دکوراسیون اتاقهای هتل لاله تهران
ارزان ترین قیمت گوشی بازار در ماه آذر
مسابقه عکاسی تهران دوستداشتنی ۱۴۰۳؛ فرصتی برای ثبت زیباییهای پایتخت
تجربهای آموزشی و حرفهای با دانشگاه های اروپا
استقبال گسترده از سفرکارت فلایتودی
ثبت نام برای عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله امروز ۶ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان
قیمت جهانی طلا امروز ۶ آذر ماه
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
نویان مقام اول مدیریت نوین رستورانداری کشور شد
شیراز، نگین گردشگری ایران و هتلهایی برای خاطرهسازی
راهنمای معاملات سامانه ارز تجاری منتشر شد
نرخ ارز در مرکز مبادله ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد