میرنیوز

پمپ دیافراگم پنوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ دیافراگم پنوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟ 2021-09-15T11:05:27+04:30

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیکا کورپ، در هر فضای صنعتی و یا جریان تولید هر پروسه مکانیکی که حاضر باشید، حضور پررنگی از سیالات را مشاهده می‌ کنید. تمام صنایع پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و داروسازی و... به‌ ترتیبی از حضور سیالات استفاده می ‌کنند. البته زمانی در کار با سیالات موفق هستند که بتوانند این ترکیبات را به‌ طور مؤثر با حجم بالا جابجا کنند. برای این منظور به انواع پمپ نیاز دارند. پمپ دیافراگم پنوماتیک یکی از نمونه ‌های فوق صنعتی است که در زمینه ‌های جابجایی سیالات خاص کاربرد گسترده ‌ای دارد.

از پمپ دیافراگم پنوماتیک در سطح بسیاری از صنایع بالادستی برای جابجایی مطمئن و پرفشار عموم سیالات استفاده می ‌شود. قاعده طراحی پمپ دیافراگم بادی اصولاً با پمپ ‌های معمولی متفاوت است. این پمپ‌ ها عملکردی با کمترین خرابی تحت تأمین دبی حداکثری دارند و می ‌توانند در ضریب ایمنی بالا برای جابجایی سیالات انفجاری استفاده شوند.
در این مطلب همراه با تجارت و مهارت متخصصان شرکت نیکاکورپ فعال در عرصه فروش تجهیزات صنعتی هستیم تا ببینیم که یک پمپ دیافراگم پنوماتیک دقیقاً چیست؟ چگونه کار می ‌کند؟ و چه زمینه‌ های کاربردی دارد؟

آشنایی با پمپ دیافراگم پنوماتیک

در جابجایی سیالات گاها با شرایط بسیار خاصی مواجه هستیم. مثلاً سیالی گازی با قابلیت انفجار را تجسم کنید. قطعا در مسیر جابجایی چنین سیالی باید تمامی تجهیزات از بالاترین ضریب اطمینان برخوردار باشند. حالا همین مثال ساده را برای سیالات خاص دیگر مانند سیالات اسیدی، بازی، سمی، خورنده و... در نظر بگیرید.
پمپ دیافراگم پنوماتیکی یک نوع پمپ با طراحی خاص برای جابجایی سیالات خاص است. این پمپ ‌ها قابلیت مکش بسیار بالایی دارند. لذا می‌ توانند در خطوط با دبی سنگین سیالات نصب شوند. از طرفی عملکرد آنها بدون نیاز به هواگیری می ‌باشد. لذا در کار هرگز دچار اختلال پمپاژی نمی‌ شوند. به ‌این ‌ترتیب عملکرد یکپارچه و کاملاً مطمئنی دارند. در عین ‌حال این پمپ ‌ها بدون نیاز به مکانیکال سیل طراحی می‌ شوند. در واقع برای طراحی آنها هیچ بخش مکانیکی متحرکی وجود ندارد. لذا در کار با کمترین خرابی همراه هستند و از طرفی به ‌علت نبود قطعات مکانیکی متحرک و مکانیکال سیل، عاری از هر گونه نشتی سیال می ‌باشند. حذف بخش های مکانیکی جدا از بحث طراحی برتر باعث شده تا قیمت پمپ دیافراگمی به نسبت رقبا از انواع پمپ هیدرولیکی کمتر باشد.
این ویژگی یعنی عدم نشتی سیال، باعث شده تا زمینه ‌های استفاده از پمپ دیافراگم پنوماتیکی برای جابجایی سیالات خاص و خطرناک فراهم باشد. لذا از این نوع پمپ برای انتقال سیالات اسیدی، انفجاری، سمی و... استفاده می‌ شود. 

قاعده طراحی پمپ دیافراگم پنوماتیکی

سبک طراحی تمامی پمپ های دیافراگمی یکسان است. در تمامی آنها از دو بخش دیافراگمی برای مکش و پمپاژ سیال استفاده ‌شده است. تفاوت انواع پمپ دیافراگمی در نحوه تامین قدرت برای به حرکت انداختن صفحات دیافراگمی است. برای عملکرد پمپ دیافراگم بادی از قدرت هوای فشرده در جابجایی دیافراگم ها استفاده‌ شده است. هر پمپ دیافراگم پنوماتیک از دو مجموعه صفحات دیافراگمی دارد. هر کدام از این دیافراگم ها به یک مدخل ورودی و یک مدخل خروجی متصل هستند. دیافراگم ها در داخل یک محفظه قرار می ‌گیرند. این دیافراگم ها فضای داخل محفظه را به دو بخش کاملاً مجزا از هم تقسیم می‌ کنند.
یک سمت دیافراگم ها در ارتباط با سیال است و سمت دیگر این دیافراگم ها تحت تاثیر قدرت هوای فشرده قرار دارد. عملکرد دو دیافراگم عکس یکدیگر است. یعنی مرحله مکش یک دیافراگم با مرحله پمپاژ دیافراگمی دیگر آغاز می ‌شود.

پمپ دیافراگم پنوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

در طراحی پمپ پنوماتیک هیچ بخش مکانیکی حضور ندارد. یعنی در این پمپ ‌ها به ‌مانند نمونه‌ های کلاسیک شاهد جابجایی سیلندرها و پیستون ‌ها نیستیم. کل ماجرا در یک شیر پنوماتیک خلاصه ‌شده است. این شیر وظیفه دارد تا جریان هوای فشرده در پشت صفحات دیافراگمی را تحت کنترل با یک بازه زمانی معین قطع و وصل کند. عملیات مکش و پمپاژ سیال از طریق جابجا شدن صفحات دیافراگمی توسط قطع و وصل شدن هوای فشرده برقرار می ‌شود. به ‌این ‌ترتیب هیچ قطعه مکانیکی در حال جابجا شدن نیست. لذا نیازی به مکانیکال سیل نداریم. در نتیجه خطر نشتی سیالات در عملکرد پمپ دیافراگم پنوماتیک بسیار کم است.

ویژگی ‌های فنی در طراحی پمپ دیافراگم پنوماتیک

عملکرد پمپ دیافراگم پنوماتیک به جابجایی صفحات دیافراگمی بستگی دارد. این صفحات از طریق یک میله رابط با یکدیگر در ارتباط هستند. طبعا عملکرد انقباضی یک صفحه به عملکرد انبساط صفحه دیگر می ‌انجامد و به ‌این ‌ترتیب در دو سیکل کاری صفحات دیافراگمی عملیات پمپاژ سیال انجام می‌ شود. این نوع کارکرد باعث می ‌شود که خروجی پمپ حرکت سیال یکنواخت و بدون ضربه باشد.
در طراحی هر پمپ دیافراگم پنوماتیک یک شیر توزیع هوا قرار دارد. هوای فشرده از طریق این شیر وارد محفظه پشت دیافراگم ها می ‌شود. در نتیجه عملکرد شیر توزیع هوا در نحوه هدایت هوا باعث عملکرد نهایی صفحات دیافراگمی می‌ شود. حالا با تزریق و تخلیه هوای فشرده، صفحات دیافراگمی نیز حرکتی رفت و برگشتی دارند که باعث ایجاد پمپاژ در سمت دیگر صفحات می ‌شود. با هر بار تخلیه هوای فشرده و حرکت رو به عقب دیافراگم ها مقداری از سیال مکیده شده که با حرکت رو به جلوی دیافراگم ها به سمت مدخل خروجی پمپ با فشار بالا پمپاژ می ‌شود. میزان قدرت هوای فشرده در دبی و فشار سیال خروجی پمپ دیافراگم پنوماتیک تاثیرگذار است.
انواع پمپ دیافراگم پنوماتیک در دسته مدل های متفاوت طراحی می شوند. هر تیپ طراحی مناسب یک سبک طراحی خاص با شرایط متنوع سیالات است. قطعا در استفاده از این پمپ ها به طیف کامل از اطلاعات نیاز دارید. برای این منظور می توانید از فضای آموزشی سایت نیکا کورپ استفاده کنید. در این فضا طیف کاملی از مقالات برای شناخت هر چه بهتر پمپ دیافراگمی ارائه شده است.

پمپ دیافراگم پنوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

خرید لوله پلیکا در شرایط بازار فعلی

خرید لوله پلیکا در شرایط بازار فعلی
2021-09-21T17:45:12+04:30
خرید لوله پلیکا برای سازندگان بسیار مهم است. قیمت لوله پلیکا می تواند در هزینه ساخت بنا تاثیرگذار باشد. انواع لوله پلیکا فاضلابی، ساختمانی و غیره را از مرکز ...

چطور قیمت آجر نما را از کارخانه تولید کننده آجر بگیریم؟

چطور قیمت آجر نما را از کارخانه تولید کننده آجر بگیریم؟
2021-09-21T17:45:10+04:30
پروسه استعلام قیمت انواع آجر نما همواره دارای مشکلاتی بوده است.

پارتیشن‌های اداری مدولار انعطاف‌پذیری زیادی برای تجارت شما به ارمغان می‌آورند

پارتیشن‌های اداری مدولار انعطاف‌پذیری زیادی برای تجارت شما به ارمغان می‌آورند
2021-09-21T17:45:09+04:30
برخی دفاتر معمولی امروزی با پلان باز، از ردیفی از میزهای اداری تشکیل شده‌اند که شاید فضای خصوصی کمتری به کارمندان بدهد.

ثبت برند خشکبار

ثبت برند خشکبار
2021-09-21T17:45:08+04:30
چنانچه قصد راه اندازی یک کارگاه یا مغازه خشکبار دارید بایستی بدانید که برای جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران از برند شما بایستی برای ثبت برندتان اقدام کنید...

چگونه از ترافیک ناخواسته بر روی وب سایت خود جلوگیری کنیم؟

چگونه از ترافیک ناخواسته بر روی وب سایت خود جلوگیری کنیم؟
2021-09-21T17:45:08+04:30
اگر شما هم جزء افرادی هستید که دارای تصاویر و ویدئوهای بی‌نظیر در زمینه کاری خود هستید که ساعت‌ها بر روی تهیه آنها وقت گذاشته‌اید و هم اکنون از بازدید بالایی...

قبل از خرید ابزارآلات و تجهیزات صنعتی نکات زیر را بدانید

قبل از خرید ابزارآلات و تجهیزات صنعتی نکات زیر را بدانید
2021-09-21T17:45:07+04:30
ابزارآلات و تجهیزات صنعتی نقش مهمی در روند تولید محصولات پرتیراژ دارند. استفاده از تجهیزات مدرن که فن‌آوری بالایی دارند، می‌تواند بر افزایش کیفیت محصولات تاث...

پوستر دیواری لوکس و ارزان قیمت

پوستر دیواری لوکس و ارزان قیمت
2021-09-21T17:45:07+04:30
پوستر دیواری از جمله دیوار پوش‌های قدیمی به شمار می رود، که با گذشت زمان بر تنوع و کیفیت این کالای شیک و زیبا افزوده شده است.

بالابر ویلچر چیست؟

بالابر ویلچر چیست؟
2021-09-21T17:45:06+04:30
از بالابر ویلچر برای جابجایی راحت‌تر معلولان و افراد مسن استفاده می شود.

اجاره خودرو راه حلی ساده برای سفری آسان

اجاره خودرو راه حلی ساده برای سفری آسان
2021-09-21T17:45:06+04:30
چه در یک سفر داخلی باشید و چه در یک کشور خارجی، اجاره خودرو راه حلی آسان برای دسترسی راحت به مکان‌های مختلف است. اگر در یک سفر کاری مهم هم باشید، در شهر شلوغ...

۸ نکته که همه فراموش می‌کنند در تلفن هوشمند خود رعایت کنند

۸ نکته که همه فراموش می‌کنند در تلفن هوشمند خود رعایت کنند
2021-09-21T17:45:05+04:30
استفاده مداوم از تلفن هوشمند، جمع‌آوری اطلاعات و فایل‌های بسیاری را به همراه دارد که از راه‌های ارتباطی مختلفی انجام می‌شود.

چرا پرده زبرا به پرفروش‌ترین پرده بازار تبدیل شده است؟

چرا پرده زبرا به پرفروش‌ترین پرده بازار تبدیل شده است؟
2021-09-21T15:08:27+04:30
پرده زبرا به دلیل ویژگی هایی که دارد از محبوب ترین انتخاب های مشتریان است. اما چرا این پرده در دکوراسیون منزل جزو انتخاب های اصلی افراد است؟ دلایلش را اینجا ...

ابهامات طرح آزادسازی واردات خودرو/ نظام قیمت گذاری باید اصلاح شود

ابهامات طرح آزادسازی واردات خودرو/ نظام قیمت گذاری باید اصلاح شود
2021-09-21T15:08:26+04:30
اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر در بیانیه ای ۶ ابهام طرح آزادسازی واردات خودرو را تشریح و تاکید کرد که پیش از هر اقدامی، اصلاح نظام قیمت گذاری خودرو باید در دس...

نکات مهم رزرو مسافرخانه در تهران

نکات مهم رزرو مسافرخانه در تهران
2021-09-21T14:28:26+04:30
برای آن که سفر شما به تهران خاطره‌ای خوش را در ذهنتان حک کند ما در این مطلب قصد داریم به بیان نکاتی مهم و کاربردی بپردازیم تا شما بتوانید مناسب‌ترین مسافرخان...

قیمت سکه ٣٠ شهریور ١۴٠٠ به ١١ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان رسید

قیمت سکه ٣٠ شهریور ١۴٠٠ به ١١ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان رسید
2021-09-21T14:01:50+04:30
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز سه شنبه ٣٠ شهریور ١۴٠٠ در بازار آزاد تهران به ١١ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان رسید .

چرا از آژانس تبلیغاتی ایران نوین برای خدمات تبلیغات و بازاریابی استفاده کنیم؟

چرا از آژانس تبلیغاتی ایران نوین برای خدمات تبلیغات و بازاریابی استفاده کنیم؟
2021-09-21T12:41:52+04:30
در این مطلب با مرکز تبلیغات در ایران بیشتر آشنا می شوید.

کار در اروپا و ویزای شنگن با راز آسمان پایتخت

کار در اروپا و ویزای شنگن با راز آسمان پایتخت
2021-09-21T12:18:28+04:30
پیدا کردن کار یکی از عمده دلایل مهاجرت از کشور است اما اینکه بتوانید کشورهای مناسب کار در اروپا را پیدا کنید مقداری سخت است.

مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید

مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید
2021-09-21T11:48:30+04:30
مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، با حضور دکتر اخلاقی، عضو هیات مدیره بانک سپه و اعضای هیات مدیره این هلدینگ بزرگ معدنی کشور ...

موقعیت ویژه برای تحصیل علاقمندان به رشته داروسازی کالج اویسینا

موقعیت ویژه برای تحصیل علاقمندان به رشته داروسازی کالج اویسینا
2021-09-21T11:48:29+04:30
کالج بین المللی اویسینا در بیست ‌و پنجمین سالگرد تاسیس خود شرایط ویژه ای را برای علاقمندان به تحصیل در رشته داروسازی فراهم آورده است.

بهترین ابزارهای پی ال سی کدام‌اند؟

بهترین ابزارهای پی ال سی کدام‌اند؟
2021-09-21T11:48:29+04:30
در ادامه به انواع plc و همچنین برندهای مختلف و مشهور آن آشنا خواهیم پرداخت.

ایرانسل جایزۀ نوآوری گروه MTN را دریافت کرد

ایرانسل جایزۀ نوآوری گروه MTN را دریافت کرد
2021-09-21T11:25:08+04:30
ایرانسل در گردهمایی سالانۀ گروه MTN با موضوع راهکارهای سازمانی، موفق شد جایزۀ ویژۀ نوآوری را دریافت کند.

شهر فافا، ۲۲ سال در کنار شما

شهر فافا، ۲۲ سال در کنار شما
2021-09-21T11:25:08+04:30
مطمئناً شما نیز مثل دیگر کاربرانی که خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، دوست دارید از سرگذشت برخی فروشگاه‌های اینترنتی بدانید اینکه چگونه شروع کرده...

تقدیر دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از همراه اول

تقدیر دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از همراه اول
2021-09-21T11:25:08+04:30
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اعطای لوح تقدیر از مدیرعامل همراه اول تقدیر کرد.

به میزبانی بانک سرمایه؛ اولین نشست هم‌اندیشی ادارات تطبیق مقررات بانک‌های خصوصی برگزار شد

به میزبانی بانک سرمایه؛ اولین نشست هم‌اندیشی ادارات تطبیق مقررات بانک‌های خصوصی برگزار شد
2021-09-21T11:25:07+04:30
اولین نشست هم‌اندیشی ادارات تطبیق مقررات بانک‌های خصوصی به پیشنهاد بانک سرمایه با حضور رؤسا ومسئولین ادارات تطبیق مقررات بانک‌های خصوصی کشور، روز دوشنبه 29 ش...

انتقال بیمه شخص ثالث را در پاییز ۱۴۰۰ چگونه انجام دهیم؟

انتقال بیمه شخص ثالث را در پاییز ۱۴۰۰ چگونه انجام دهیم؟
2021-09-21T11:25:07+04:30
تا به حال برایتان پیش آمده که قصد داشته باشید خودروی خود را به فروش برسانید؟ یا به علت رانندگی خوبی که داشتید، بخواهید تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی جدیدت...

هر آنچه باید درباره بخیه (Suture) بدانید

هر آنچه باید درباره بخیه (Suture) بدانید
2021-09-21T11:25:07+04:30
بخیه برای بستن زخم روی پوست یا سایر بافت‌ها توسط پزشک استفاده می‌شود.

رسیدن به نمره ایده آل در آزمون آیلتس

رسیدن به نمره ایده آل در آزمون آیلتس
2021-09-21T11:25:07+04:30
یکی از آزمون‌های بین المللی بسیار پر طرفدار و کاربردی در حال حاضر برای زبان انگلیسی ، آزمون آیلتس است. کسانی که قصد ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای دیگر را د...

رزین وینیل استر، بهترین پوشش محافظ مخازن بتنی و فولادی در برابر خوردگی

رزین وینیل استر، بهترین پوشش محافظ مخازن بتنی و فولادی در برابر خوردگی
2021-09-21T11:25:06+04:30
مخازن یکی از حساس‌ترین و استراتژیک‌ترین سازه های عصر حاضر هستند که بصورت فولادی و یا بتنی و یا ترکیبی از هر دو طراحی و ساخته می شوند. ...

شرایط کلی کار در اروپا

شرایط کلی کار در اروپا
2021-09-21T11:25:06+04:30
پیدا کردن کار یکی از عمده دلایل مهاجرت از کشور است اما اینکه بتوانید کشورهای مناسب کار در اروپا را پیدا کنید مقداری سخت است.

دیوار ماژولار و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز

دیوار ماژولار و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز
2021-09-21T11:25:06+04:30
دیوار ماژولار چیست؟ آیا می‌دانستید سال‌هاست چنین دیواری به حوزه ساخت و ساز وارد شده‌است؟

برگزاری دوره آموزشی عارضه یابی برای شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین توسط شتاب دهنده صدرفردا

برگزاری دوره آموزشی عارضه یابی برای شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین توسط شتاب دهنده صدرفردا
2021-09-21T11:25:05+04:30
شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا با هدف ارتقای سواد عارضه یابی کارکنان شرکت های تابعه صدرتامین یک دوره آموزشی سه روزه تحت عنوان دوره آموزشی عارضه یابی برگزار خو...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)