میرنیوز

یادداشت| ترکیه؛ سه راهی دموکراسی، توسعه و ملی گرایی

 یادداشت| ترکیه؛ سه راهی دموکراسی، توسعه و ملی گرایی 2020-09-24T14:38:59+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، این روزها در ترکیه، صدای اعتراض و انتقاد احزاب مخالف، از هر زمانی بلندتر شده است.

اعتراض به رانت محوری و نادیده گرفتن عدالت و حقوق و انتقاد از ناتوانی مدیران، تورم، بیکاری و بی مسئولیتی دولت در قبال مردم و آینده کشور.

اگر چه دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه و به عبارتی روشن تر، دولت مبتنی بر ائتلاف اردوغان و باغچلی، به شکل قدرتمندانه و با ثبات، اداره امور را در دست دارد و ثبات اجتماعی و سیاسی نیز در حد بالایی است، اما میزان مخالفت ها و نارضایتی ها، ملموس تر و عیان تر از آن است که بتوان با بی اعتنایی از کنار آن گذشت. اما واقعیت امر چیست؟

آیا واقعاً آن گونه که مخالفین می گویند، رجب طیب اردوغان و رفقای او، گلوی دموکراسی و آزادی را فشرده و آن را خفه کرده و یک رژیم تک نفره توتالیتر و تمامیت خواه را بر مردم تحمیل کرده اند؟

یا آن گونه که حزب حاکم ادعا می کند، مشکلی در کشور وجود ندارد و مخالفین نیز عده ای مزدور نان به روز خور هستند که با تحریک و توطئه بیگانگان، از سر سیری و به ناحق غر می زنند؟

شاید واقع بینانه ترین و منصفانه ترین پاسخ ممکن چنین باشد: دولت ترکیه در چند سال گذشته، تا حد قابل توجهی اقتدار طلب و استبدادی شده و همچون گذشته، به مفاهیم بنیادینی نظیر عدالت، حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی، بها نمی دهد.

در حوزه عملکرد دولت و کارنامه حزب حاکم نیز، از کم کاری و ناتوانی در حوزه اقتصاد گرفته تا رویکردهای رانت محور و فساد پرور، نقاط محل انتقاد فراوانند.

اما آش، به این شوری نیست که مخالفین ادعا می کنند و بخشی از این انتقادات، ریشه در تمایل احزاب مخالف، به پایین کشیدن اردوغان از اریکه قدرت دارد.

در همین حال، در مورد رویکرد دولت و حزب حاکم نسبت به احزاب مخالف نیز باید گفت: بخش قابل توجهی از ادعاها  و اتهامات، در مورد وابستگی مخالفین به قدرت های بیگانه، ساخته و پرداخته قرارگاه جنگ تبلیغاتی و دور از واقعیت است.

بنابراین، در یک تحلیل واقع بینانه و دور از سوگیری، باید هم انگیزه های سیاسی حزب حاکم و مخالفین و ماهیت بازی های سیاسی آنان را به درستی دید، هم این که اصلی ترین فاکتور، یعنی واقعیت عینی زندگی مردم ترکیه و سطح رضایت آنان را به عنوان یک معیار مهم، مورد ارزیابی قرار داد.

تمام شواهد ملموس و عینی، نشان دهنده این واقعیت است که دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، در چند سال اخیر و پس از دو واقعه مهم و بنیادین یعنی کودتای نافرجام 2016 و تاسیس نظام ریاستی به جای پارلمانی، در حوزه اقتصاد و خدمت، ضعیف شده و در عین حال، در مقابل مردم، مخالفین، رسانه ها و افکار عمومی، نه تنها «پاسخگو» نیست، بلکه به خودش اجازه می دهد که هر منتقدی را با برچسب خائن، بیگانه پرست، مشکوک و ضد منافع ملی، به حاشیه براند. (کمالیست ها و چپ ها هم قبلاً همین بلا را بر سر محافظه کاران می آوردند!)

حالا تیم اردوغان و دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، کشور را در یک فضای حماسی و انقلاب مانند رهبری می کند و بر اساس یک گفتمان تند، پرشور و تاریخ محور، تلاش می کند، هر مخالفی را همچون دشمن جلوه دهد.

در همین حال، بر اساس قرائتی که از نظام ریاستی وجود دارد، عملاً موضوع مهم تفکیک قوا، استقلال دستگاه قضا، بها دادن به آزادی بیان و «نظام چک بالانس»، نادیده گرفته شده و به عنوان مثال، وزیر کشور به عنوان یک شخصیت پلیسی – امنیتی، با ادبیاتی تند و تحقیرآمیز، رئیس بالاترین دیوان قضایی یعنی رئیس دادگاه قانون اساسی را مورد خطاب قرار می دهد. در همین حال، ماشین تبلیغاتی عظیم وابسته به حزب عدالت و توسعه، قلمروگشایی های نظامی و اقدامات برونمرزی دولت، ارتش و نهادهای امنیتی را همچون حماسه ای تاریخی جلوه می دهد و چنین تلقی می کند که این اقدامات، سرنوشت صد سال آینده ترکیه را تعیین می کند، فلذا نباید ذهن مقامات دولتی را مشغول کرد!

در این فضای احساسی و پروپاگاند محور، حزب عدالت و توسعه در مشی سیاسی و اجرایی خود به گونه ای عمل می کند که گویی توجه به اصولی همچون دموکراسی، آزادی و محوریت حقوق، همچون خرید کالای لوکس و تجملی است و می توان چنین اموری را به زمانی دیگر موکول کرد.

برآیند نهایی چنین منطق و نگرشی این است: «ما فعلاً در حال خلق حماسه ملی هستیم، توسعه عمرانی هم در جریان است. الان زمان مناسبی برای اندیشیدن به دموکراسی و این چیزها نیست!»

روزی موضوع مبارزه با گولن به اولویت نخست تبدیل شده و هر موضوع دیگری در حاشیه قرار می گیرد، روزی دیگر چنین وانمود می شود که بقای ملی ترکیه و جامعه این کشور فقط و فقط در گرو حمله به شمال سوریه است، روزی دیگر اروپا و غرب را با مفاهیمی همچون غرب صلیبی به عنوان دشمن استقلال ترکیه معرفی می کنند، زمانی تقصیر افزایش نرخ دلار را بر گردن دست های پنهان لندن می اندازند و روزی دیگر بر این موضوع اصرار می کنند که توجه به مفهوم «وطن آبی» و قدرت نمایی در شرق مدیترانه از نان شب واجب تر است و نباید به هیچ حرف و حدیث دیگری گوش داد.

سهم مخالفین در رسیدن به ایستگاه فعلی

خطاست اگر تصور شود که حزب عدالت و توسعه تنها جریان مقصر در تضعیف دموکراسی ترکیه و رجب طیب اردوغان، یگانه مسئول این وضعیت است. چرا که در دو دهه اخیر و به موازات آن که آکپارتی یا حزب عدالت و توسعه، قدرت را در اختیار داشته، چندین حزب مخالف نیز در حال کار و فعالیت سیاسی و اجتماعی بوده اند و آنان نیز به سهم خود و به نوبه خود، در پدید آوردن وضعیت ممکن، نقش دارند.

به عنوان مثال حزب جمهوری خلق، طی چندین دهه متمادی، نتوانسته خود را با واقعیت های دنیای جدید وفق دهد و چیزی بر اندیشه و رویکرد کمالیسم بیفزاید و واقعیت عینی مطالبات سیاسی و اجتماعی محافظه کاران جامعه را به درستی ببیند.

حزب دموکراتیک خلق ها به عنوان حزبی که آرای میلیون ها شهروند کُرد را در اختیار دارد، ذره ای از مواضع و دیدگاه های سوسیالیستی و مه آلود پ.ک.ک فاصله نگرفته و هرگز نتوانست به عنوان یک نهاد سیاسی و حزبی مستقل و قابل اعتماد، عمل کند.

حزب اسلامگرای سعادت، به عنوان مهم ترین میراث دار مستقیم مرحوم نجم الدین اربکان، هیچگاه نتوانست به دوران اوج بازگردد و رهبری در قد و قامت اربکان به جامعه ترکیه معرفی کند.

حزب حرکت ملی، بر اندیشه ارتجاعی ملی گرای راست افراطی تاکید ورزیده و هیچگاه با واقعیت های مرتبط با تنوع قومی و فرهنگی ترکیه کنار نیامده و حاضر نشده قرائت نوینی از گفتمان ملی گرایی ترکی، ارائه دهد.

در این میان، دیگر احزاب کوچک ترکیه نیز به جای آن که تلاش کنند تا آرمان ها و برنامه های خود را زیر چتر یکی از احزاب بزرگ دنبال کنند، واحدهای کوچکی تشکیل دادند که در میادین حساس و کارزارهای رقابت انتخاباتی و اجتماعی، صدایشان به جایی نمی رسد و خیلی وقت ها، بود و نبود آنها، علی السویه تلقی می شود.

بنابراین در پدید آمدن وضعیت سیاسی فعلی ترکیه و فاصله گرفتن این کشور از دموکراسی و همزیستی مسالمت آمیز جریانات سیاسی، همه احزاب کوچک و بزرگ، هر کدام در حد و اندازه ای خاص، سهم دارند.

اما با استناد به دو نکته مهم و دو استدلال روشن، باید پذیرفت که بیشترین سهم و بیشترین میزان نقش اثرگذار در عقب گرد دموکراسی ترکیه، از آنِ حزب عدالت و توسعه است. چرا که اولاً بیشترین میزان قدرت، اختیارات، سرمایه و امکانات، در اختیار این حزب بوده است.

دوم این که، از منظر تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ترکیه، بیشترین شانس و مجال تحول آفرینی، حرکت رو به جلو و توسعه سیاسی و فکری، در اختیار این حزب بود و مجموعه عظیمی از میراث و سرمایه فکری، سیاسی، فرهنگی و انسانی، بر روی هم تلنبار و متمرکز شد که آکپارتی را باید سنتز و ماحصل همه آن سرمایه ها دانست و هنوز هم بیشترین امکان و فرصت پیش راندن ترکیه در مسیر توسعه همزمان سیاسی و اقتصادی در اختیار این حزب است و نمی توان از دیگر احزاب و جریانات سیاسی ترکیه انتظار داشت که در این حوزه، به اندازه آکپارتی، دارای ظرفیت و پتانسیل تاریخی و فکری باشند.

محمد علی دستمالی کارشناس مسائل سیاسی منطقه

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)