میرنیوز

«مهسا» و «حسنا»؛ زنان جاسوس آمریکا در افغانستان/ خیانت واشنگتن به زنان افغانستانی که به ارتش این کشور کمک کردند

 «مهسا» و «حسنا»؛ زنان جاسوس آمریکا در افغانستان/ خیانت واشنگتن به زنان افغانستانی که به ارتش این کشور کمک کردند 2023-06-07T17:47:37+03:30

به گزارش تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، ساعت تقریباً 3 بامداد در نیویورک بود، اما نازدانا حسنی حاضر به خوابیدن نشد. او به تلفن خود خیره شد، واتس اپ را باز، به این امید که اینترنت مادرش در خانه اش در افغانستان وصل شده باشد. او سه بار دیگر تلاش کرد، اما تماس برقرار نشد. حسنی آخرین بار مادرش را در آگوست 2021، چند روز قبل از اینکه طالبان کنترل افغانستان را به دست بگیرد، دیده بود.

حسنی، 24 ساله، در جوخه تاکتیکی زنان ارتش ملی افغانستان، یک جوخه از تمام زنان که نیروهای عملیات ویژه آمریکا را در مأموریت هایی برای جستجوی اهداف بلندپایه طالبان، القاعده و دولت اسلامی همراهی می کردند، خدمت می کرد. در حالی که دو تابستان پیش طالبان قدرت را به دست گرفت، حسنی با تصمیمی روبرو شد: به عنوان زنی که در کنار ارتش ایالات متحده کار می کرد تحت یک حکومت سرکوبگر زندگی کند یا از کشور خود به آمریکا فرار کند. او می گوید: اگر من می ماندم، طالبان من و خانواده ام را می کشتند.

از 45 زن افغانی که در جوخه حسنی خدمت می کردند، 39 زن در بحبوحه خروج نیروهای آمریکایی نزدیک به دو سال پیش به آمریکا فرار کردند.

خیانت آمریکا به زنان

اکنون حسنی و بیشتر همرزمانش در میان ده ها هزار افغانستانی هستند که به عنوان آزادی مشروط بشردوستانه در ایالات متحده زندگی می کنند که یک وضعیت قانونی موقت است. در ماه جاری، دولت بایدن طرحی را اعلام کرد که به افغان‌ها اجازه می‌دهد برای تمدید آزادی مشروط درخواست دهند تا بتوانند پس از انقضای این وضعیت در ماه آگوست، به زندگی و کار در ایالات متحده ادامه دهند. مشخص نیست که آیا تمدیدها، در صورت اعطا، برای دو سال خواهد بود یا خیر.

برای کسانی که در جوخه بودند، هدف ماندن طولانی مدت در ایالات متحده و پیوستن خانواده هایشان که هنوز در افغانستان هستند، است. حسنی و تقریباً همه اعضای جوخه درخواست پناهندگی داده اند، اما سیستم به شدت کند است. تنها به سه تن از این زنان تاکنون پناهندگی داده شده که آنها را قادر می سازد گرین کارت دریافت کرده و خانواده های خود را به آنجا بیاورند.

سناتور امی کلوبوچار، نماینده دموکرات از قانون تعدیل افغانستان حمایت کرده است. لایحه ای که یک مسیر قانونی برای اقامت دائم برای افغان هایی ایجاد می کند که در طول جنگ افغانستان در کنار آمریکایی ها کار می کردند. او  گفت: بسیاری از متحدان افغان ما جان خود و جان عزیزانشان را به خطر انداختند تا از سربازان ما محافظت کنند.

این قانون در کنگره گذشته در میان نگرانی های جمهوری خواهان در مورد بررسی متقاضیان متوقف شد، اما کلوبوچار گفت که با جمهوری خواهان همکاری خواهد کرد تا از تلاش دیگری در اواخر سال جاری حمایت کند.

خدمت به دشمنان افغانستان

حسنی که در یک مغازه هدیه فروشی در حومه ای آرام در شهرستان وستچستر، نیویورک کار می کند، با دو زن افغان که در سال 2021 در یک پناهگاه برای تخلیه شدگان ملاقات کرد، آپارتمان مشترکی دارد. تنها اثر هنری اتاق حسنی، تابلویی است که در پای تخت او قرار گرفته است. او گفت: این را زمانی که برای اولین بار به ایالات متحده آمدم ساختم. برخی از داوطلبان در اردوگاه ها به ما رنگ و بوم دادند.

رفتن به ارتش آرزوی دوران کودکی حسنی بود. او که جوانترین عضو جوخه است، تنها چند ماه قبل از آغاز جنگ دو دهه ای آمریکا در افغانستان به دنیا آمد. حسنی گفت: یادم می‌آید که مادرم به ما می‌گفت آمریکایی‌ها برای ما اینجا هستند، آنها مردم خوبی هستند.

ایده جوخه حسنی حدود یک دهه پس از جنگ زمانی که ارتش ایالات متحده تصمیم گرفت که به نیروهای زن برای کمک به گشت زنی در منطق روستایی نیاز دارد، مطرح شد. تفتیش یا صحبت با زنان افغان برای سربازان مرد از نظر فرهنگی غیر حساس تلقی می شد.

مری کولارز، کاپیتان ارتش که از نزدیک با این جوخه کار می کرد، گفت که داشتن آنها در ماموریت بسیار ارزشمند است. آنها اطلاعاتی در مورد وابستگی‌های قبیله‌ای داشتند، می‌توانستند به یک روستا نگاه کنند و به ما بگویند که چه چیزی مناسب نیست، آنها به ما کمک کردند تا اهداف عالی رتبه را جستجو کنیم.

امروزه، اکثر اعضای جوخه در سراسر ایالات متحده پراکنده هستند و در مشاغل خدماتی با حداقل دستمزد کار می کنند.

حسنی درباره بودنش در ارتش می گوید: من سعی می کنم برای زندگی ام در اینجا قدردان باشم. اما زندگی و شغل من، اکنون همه بسیار متفاوت است.

ماه گذشته، کولار، حسنی و تقریبا همه اعضای جوخه در ایالات متحده برای لابی کردن کنگره برای تصویب قانون تعدیل افغانستان به واشنگتن دی سی سفر کردند.

او و سایر اعضای جوخه گفتند که برای خدمت در کنار ارتش ایالات متحده تحت بررسی های گسترده سوابق قرار گرفته اند. این زنان همچنین گفتند که برای پیوستن به ارتش افغانستان باید از اقوام مرد اجازه کتبی بگیرند.

به گفته کولار، بسیاری از زنان می گویند که از آن زمان، اقوامشان توسط طالبان تهدید، شکنجه یا کشته شده اند. او و دیگر سربازان آمریکایی که با جوخه کار می کردند گفتند که فکر می کنند طالبان از این اسناد برای ردیابی اعضای خانواده استفاده کرده است.

سوءاستفاده ارتش از زنان برای جاسوسی

جاویدا افشاری، 34 ساله که نزدیک به یک دهه در این جوخه خدمت کرد و به آموزش نیروهای جذب شده از جمله حسنی کمک کرد، گفت: زندگی با این نگرانی دائمی در مورد خانواده ای که به خانه بازگشته، سخت است.

هر دو زن در ماه اکتبر برای پناهندگی مصاحبه کردند، افشاری پناهندگی دریافت کرد، در حالی که درخواست حسنی هنوز در حال بررسی است.

مهناز اکبری، فرمانده دسته نیز پناهندگی ندارد. او از مهارت های زبان انگلیسی خود برای کار در یک سازمان غیرانتفاعی در واشنگتن استفاده کرده است. او گفت که سعی می کند روحیه خود را حتی زمانی که زنان خسته هستند، بالا نگه دارد.

در هفته‌های پس از مصاحبه پناهندگی، حسنی نگران بود که چرا هیچ به‌روزرسانی در مورد پرونده او وجود ندارد. او مدام مصاحبه را در ذهنش تکرار می کرد و فکر می کرد که آیا به نوعی اشتباه کرده است. حسنی گفت حمایت اکبری به او کمک کرد آرام بماند.

به نقل از وبگاه Informed Comment، ارتش آمریکا در سال 2011 به طور گسترده به آموزش یگان‌هایی متشکل از زنان، جهت استفاده از آنها در ماموریت‌های جنگی در کنار مردان، اقدام کرده است. این مساله در شرایطی رخ داده که استفاده مستقیم از زنان در ماموریت‌های جنگی در آن زمان ممنوع اعلام شده بود. ارتش آمریکا در آموزش‌های خود از این زنان خواسته بود که با استفاده از ویژگی‌های ذاتی خود به اغوای مردان افغانی در راستای جمع‌آوری داده‌های جاسوسی و سرنوشت‌ساز از آنها تلاش کنند.

فرماندهان ارتش آمریکا متوجه شده بودند که نظامیان زن می‌توانند در عملیات‌ها به اطلاعات مفیدتر و عمیق‌تر از نظامیان مرد دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)