میرنیوز

لاوروف: امکان نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین درباره احیای برجام بسیار زیاد است

 لاوروف: امکان نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین درباره احیای برجام بسیار زیاد است 2021-12-23T10:24:27+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات وین درباره احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران رو به پیشرفت جلو رفته و نتیجه بخش باشد.

لاوروف در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی "راشا تودی" درباره دستورکار فعلی در عرصه روابط بین لملل، در این باره گفت: «من شخصاً روند اوضاع پیرامون مذاکرات وین را بیش از اندازه نگران کننده نمی‌بینم. واضح است که تیم مذاکره کننده ایرانی در این دور از رایزنی‌ها جدید است، ولی با این وجود، آنها با سرعت و به عقیده من، حرفه‌ای، خود را با جو حاکم وقف کرده و پیشنهاداتی را نیز آماده کردند که در ابتدا با مخالفت برخی شرکت کنندگان غربی در مذاکرات مواجه شد، ولی در نهایت آنها نیز پذیرفتند که این پیشنهادات حق مسلم طرف ایرانی است و شرکای غربی قبول کردند تا آنها را بررسی کنند و این کاری است که در حال حاضر در وین انجام می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «شانس بسیار بالایی وجود دارد که مذاکرات وین به نتیجه مثبت دست یابد، البته مسلماً موضوع با اهمیت آن است که اصولی در نظر گرفته شود و بر اساس آن کار شود و همه طرفین با این مسئله موافق هستند که هیچ چیز تا زمانی که در خصوص آن توافق نشده، قطعی نیست. لازم است تا روی یک بسته اقدامات درست و به خوبی تهیه شده کار شود و رسیدن به نتیجه مورد قبول همه طرفین دور از واقعیت نیست.»  

لاوروف یادآور شد: «در جریان مذاکرات مشکلاتی با توجه به مواضع تند دو طرف آمریکایی و ایرانی در این رابطه که چه کسی باید نخستین گام را بردارد، بوجود آمد. مقامات تهران معتقدند که آمریکایی‌ها باید اولین قدم را بردارند، برای اینکه آنها بطور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شدند. در عین حال طرف آمریکایی نیز می‌گویند که ایرانی‌ها شروع به نقض تعهدات خویش درچارچوب برجام کرده و به رغم اینکه واشنگتن بطور کلی هیچیک از تعهداتش را عملی نکرده، ایران باید نخستین گام را بردارد. ما (روسیه) به همراه دوستان چینی خود معتقدیم و بطور کلی این درک مشترک در بین شرکت کنندگان اروپایی در مذاکرات وین هم وجود دارد که با توجه به این اختلاف نظر، دو طرف بصورت هماهنگ و همزمان دست به اقدام زده و بسته گام‌های متقابلی را تحقق بخشند و این کاری است که اکنون در جریان مذاکرات وین در حال انجام است.»

آمریکایی‌ها می‌دانند که بالاخره مجبور به ترک خاک سوریه هستند

 رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سئوال دیگری در این مصاحبه تأکید کرد که ایالات متحده این واقعیت را درک می‌کند که حضور نظامیان این کشور در خاک سوریه راحت و مورد تقاضا نیست و آنها در نهایت باید خاک جمهوری عربی سوریه را ترک کنند. وی گفت: «تا زمانی که نظامیان آمریکایی در سوریه حضور دارند، ما مذاکرات موثری بین نظامیان دو کشور داریم که از لحاظ جلوگیری از بروز حوادث نظامی ناخواسته اهمیت دارند و در عین حال رایزنی‌های دوجانبه‌ و نسبتاً قابل اعتماد در خصوص روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه و دورنمای اجرای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در این باره انجام می‌گیرد.»

سرگئی لاوروف بااشاره به اینکه اهداف واقعی حضور نظامی آمریکا در سوریه نسبتاً قابل درک است، توضیح داد: «آمریکایی‌ها خود هم این مسئله را پنهان نمی‌کنند که نظامیان آنها درصدد کنترل منابع هیدروکربنی، ذخایر نفتی در کرانه شرقی رود فرات و مراکز کشاورزی این منطقه است و شروع به تمرکز جدایی طلبان کرد در این مناطق کرده‌اند. این واقعیتی است که همه از آن اطلاع دارند، ضمن اینکه سرزمین‌هایی که این اتفاقات در آنجا می‌افتد، تا حدودی روی مناطق عرب نشین سوریه تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که فعالیت‌های آمریکایی‌ها قانونی نبوده و در هماهنگی با دولت سوریه نیست، به‌خصوص آنکه از عامل کردها در روابط بین اقوام ساکن این کشور را نادیده گرفته و به وحدت و وفاق ملی در سوریه آسیب می رسانند.»

به گفته وی، اوضاع پیرامون این مسئله با توجه به مواضع ترکیه که سازمان‌های کرد سوری که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کنند را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان و یک سازمان تروریستی می‌دانند، همچنان پیچیده است و طرف روسی هم تلاش می‌کند تا نیروهای کرد که حق سهیم بودن در حیات سیاسی سوریه دارند را برای انجام گفتگو و دستیابی به توافق با مقامات دمشق تشویق کند.  

روسیه تمایلی برای شرکت در هیچ مناقشه نظامی را ندارد

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد، مسکو یکبار دیگر به افرادی در اوکراین "که به فکر درست کردن دردسر هستند" هشدار می‌دهد که روسیه هیچ تمایلی برای جنگ با هیچکس را ندارد.

وی گفت: «ما خواستار جنگ نیستیم و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بارها این مسئله را اعلام کرده که: ما نیازی به مناقشه نظامی نداریم و امیدواریم که هیچکس دیگری هم چنین تمایلی نداشته باشد. ما امنیت کشور خود را از طرق دیگری که ضروری تشخیص می‌دهیم، تأمین خواهیم کرد. مسئله این است که هرچه اوضاع در نزدیکی مرزهای ما وخیم‌تر شود، آنها امیدوار می‌شوند که طرف روسی آرامش خود را از دست داده و خود را درگیر تنش بوجود آمده کند.»

نخستین دور مذاکرات درباره تضمین‌های امنیتی در ماه ژانویه انجام خواهد شد

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه و ایالات متحده در ماه ژانویه سال آینده نخستین دور مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی را برگزار خواهند کرد. وی توضیح داد: «یک سری مذاکرات بین مشاورین روسای جمهوری روسیه و آمریکا انجام گرفته و در نهایت طرفین در خصوص سازماندهی کار مشترک در این زمینه توافق کردند و به احتمال بسیار زیاد در اوایل سال آینده میلادی تیم‌های مذاکره کننده روسی و آمریکایی که درباره اسامی آنها توافق شده، با یکدیگر دیدار کنند.»

به عقیده وزیر خارجه روسیه، واکنش مقامات آمریکایی به پیشنهادات مسکو، اگر لفاظی‌های سیاسی را کنار بگذاریم، "کاری" بود و از هم اکنون توافقاتی درباره مکانیزم لازم برای گفتگوهای مربوط به تضمین‌های امنیتی وجود دارد و دلیلی برای اینکه برخوردها در این زمینه  با منافع همه کشورهای منطقه متناقض باشد، دیده نمی‌شود.

وی تأکید کرد که فدراسیون روسیه همه تلاش خود را انجام داده تا پیشنهادات مربوط به تضمین‌های امنیتی قابل درک و کاملاً واضح و منطقی باشند و امیدواریم که اقدامات در نظر گرفته برای تأمین امنیت روسیه، از سوی شرکای غربی کاملاً جدی گرفته شود. البته مقامات مسکو می‌دانند که کار زیادی برای دستیابی به توافق در این رابطه باید انجام گیرد.

لاوروف افزود: «آمریکایی‌ها گفته‌اند که نگرانی‌هایی در خصوص برخی مفاد پیشنهادات ما داشته و برخی مفاد این سند مورد قبول آنها نیست. ضمن اینکه آنها نیز نگرانی‌های خاص خود را دارند و ما آمادگی کامل داریم تا درباره تمامی این مسائل گفتگو کنیم و کار زیادی برای رسیدن به توافق در پیش است. ما برای دست یابی به توافقنامه‌ای با تعهدات الزام آور حقوقی باشد، اصرار داریم.»

وزیر خارجه همچنین یادآور شد که روسیه قصد دارد در ماه ژانویه  از عرصه مذاکراتی مناسبی با کشورهای عضو ناتو برای بررسی پیشنهادات مسکو در خصوص تضمین‌های امنیتی استفاده کند.

لاوروف با اشاره به اینکه "ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو اظهارات نامناسبی درباره پیشنهادات روسیه داشته، ابراز عقیده کرد که وقت آن رسیده تا دبیرکل ناتو از سمت خویش کناره گیری کند، برای اینکه کاملاً واضح است که او نمی‌تواند از عهده مسئولیت خود برآید.

به گفته وی، دوره دبیر کلی استولتنبرگ نیز در پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و اگر او معتقد است که کشورهای عضو ناتو حق دارند اصول و تعهدات زیربنایی امنیت اروپا را زیر پا بگذارند که از جمله آنها، لزوم امنیت برابر و غیرقابل تقسیم برای همه کشورهای این قاره است، واضح است که او دیگر قادر به اجرای مسئولیت خود نیست.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)