میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در برنامه رادیوییِ «ارغنون» با اشاره به تفاوت ارکسترهای فیلارمونیک با ارکستر سمفونیک، گفت: تفاوت اصلی این دو ارکستر در رویکرد اداری و سازمانی آنها مشخص میشود. ارکستر سمفونیک هر کشور، ارکستر رسمی و دولتی آن کشور است، اما ارکسترهای فیلارمونیک در بخشهای خصوصی شکل میگیرند.
این آهنگساز ادامه داد: برخی از کشورها ممکن است ارکستر سمفونیک نداشته باشند و در هر یک از شهرهای خود یک ارکستر فیلارمونیک قوی تشکیل دهند. معمولاً اینگونه است که ارکسترهای فیلارمونیک توسط شهرداریها اداره میشوند. این ارکسترها در نقاط مختلف دنیا به دو تلفظِ «فیلهارمونیک» و «فیلارمونیک» شناخته میشوند.
آرش گوران تأکید کرد: شیوهها و سبکهای موسیقی به تناسب تغییر واژهها تغییر میکنند و بر این اساس ما باید در بکارگیری واژگان نهایت توجه و دقت را به کار بگیریم. اهل موسیقی میدانند که «سمفونیک» یک فرم موسیقیایی است. ارکسترهای سمفونیک، آثاری با فرم سمفونی را اجرا میکنند.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران ادامه داد: عبارت «ارکستر سمفونیک» به هر اثری اطلاق میشود که برای تعداد نوازندگانی بیش از یک عددِ استاندارد نوشته شده باشد و رنگبندی سازی متنوع و کاملی داشته باشد. هر نوازندهی حرفهای میداند که حضور در ارکستر به نفعش تمام میشود. میانِ نوازندگان اروپایی فضایِ رقابتیِ خاصی برای حضور در ارکسترها وجود دارد.
حضور در ارکستر باعث میشود تا نوازنده از نظر شنوایی و شعور موسیقیایی و فرهنگ موسیقیایی و دایره واژگان موسیقیایی ارتقا پیدا کند.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران درباره اوضاع این ارکستر گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران هزینههای خودش را از گیشه تأمین میکند. بسیاری از نوازندگان قدیمی این ارکستر با هدف بقای فلارمونیک تهران از اخذ حقوق مادی خود صرف نظر کردهاند. ما برای استمرار فعالیتهای ارکستر فیلارمونیک تهران از زندگی و کارهای خودمان گذشتهایم.
وی همچنین درباره رهبری ارکستر تأکید کرد: یک رهبر ارکستر علاوه بر توانایی در فهم و تفسیر آثار مختلف، باید در کمک کردن به ارکستر برای بهتر نواختن توانمند باشد.
برنامه ارغنون با موضوع بررسی ارکستر فیلارمونیک تهران، با حضور آرش گوران (آهنگساز و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر