میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به نقل از نیویورک تامیز، آلن پارکر کارگردان برنده جایزه بفتا و گلدن گلوب دیشب در 76 سالگی درگذشت.
پارکر در طول مدت کاری خود برنده اسکار نشد اما برای فیلم بِردی برنده هیأت داوران فیلم کن شده بود.
وی همینطور برای فیلم خاص «دیوار پینک فلوید» که بر اساس موسیقی گروه پینک فلوید بود در رسانههای دنیا بیشتر شناخته شد. پارکر در این فیلم که به همراه «راجر وارتز» آهنگساز ترانه THE WALL آن را ساخته بود، آنچه در این ترانه آمده بود را تصویری کرد و با کمک انیمیشنهایی در لابلای فیلم فضای سورئال آن را تقویت کرد.
پارکر بریتانیایی بود و از سرزمینی که برای BBC فیلم ساخته بود و از آن جایزه گرفته بود آمده بود، اما این فیلم که اساساً ضدسرمایهداری بود و در یک نگاه علیه ایدئولوژی حاکم بر دنیای غرب بود را بدون تعارف ساخت و در آن تاروپود باطن، مخفی و زیرین دنیای سرمایهداری را به رخ کشید.
پارکر فریاد خفته در انسان معاصر که دچار خفقان شده است و زیر «چکش»های سرکوبگرایانه نظام مصرفی امروزِ ما شنیده نمیشود را نشان داد. فیلم اگرچه بر اساس ترانههای پینک فلوید است اما خود به عنوان فیلمی مستقل توانسته بود محتوای ترانه را بازآفرینی کند.
صحنه دادگاه فیلم نمایی است از قضاوتهای دیکتاتوری حاکم بر روزگار معاصر که مخالف خود را برنمیتابد. دیوار فیلم نیز اشاره و ارجاعی است به تنهایی و انزوای انسان در دنیای سرمایهداری که گرفتار آن شده است.
نمایی از فیلم «دیوار پینک فلوید»
پینک کاراکتر اصلی فیلم در حقیقت خود نمادی میشود از نظام سرمایهداری و بیرحم امروز جهان و به تعبیری روح آن در کالبد وی رفته است. پینک خود بیرحم میشود و مخالفینش را برنمیتابد و در عالم تخیلاتش در دادگاهی حاضر میشود که قاضی آن با صورتی نمایش داده میشود که نشانه پست و سخیف بودن آن است. همه چیز با تخریب و محاکمه پینک تمام میشود و اینگونه پینک و دیواری که به دور خود کشیده است، نابود میشود.
واترز در دنیای موسیقی امروز یکی از پرچمداران بایکوت اجرای موسیقی در اسرائیل شناخته میشود که بارها به همین دلیل به او اعتراض و انتقاد شده است. او همچنین یکی از معدود ستارههای دنیای موسیقی به شمار میرود که به اقدامات "سلطهجویانه" آمریکا در ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین واکنش نشان داده است.
آلن پارکر گزیدهساز بود و باتوجه به تم حاکم بر فیلمهایش برخی او را یکی دیگر از فیلمسازان شبیه دیوید لینچ میدانند که روانگردانی را در فیلمهایش مطرح کرده است. او در کارنامه خود فیلمهای دیگری مانند «میسیسیپی میسوزد» در ژانر جنایی و «بِردی» در ژانر جنگی و همینطور «قطار سریعالسیر نیمهشب» در ژانر درام و داستانی دارد که جملگی جزو آثار خوب و دیدنی سینمای جهانند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد