میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله سلطانی شایان عضو کمیته علمی حجاب و عفاف وزارت ارشاد و پژوهشگر در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتگو در رابطه با زیبایی شناسی پوشش گفت: در تمدن اسلامی یک شیء زیبا به معنای برخورداری از تناسب و تعادل است کمااینکه در ایران باستان نیز همین زیبایی یعنی زیبایی کاربردی و در خدمت انسانیت مد نظر بوده است.
وی افزود: حجاب مانعی برای حضور بانوان در جامعه نیست بلکه مقابلهای برای عرضه شدن جنس زن به عنوان کالاست.
عضو کمیته علمی حجاب و عفاف وزارت ارشاد اظهار کرد: حجاب یک فرآیند است تا انسان بتواند به عفاف برسد، این موضوع را دقیقاً میتوان به گردو تشبیه کرد که پوسته همان حجاب و عفاف مغز گردوست یعنی اگر حجاب نباشد عفافی هم وجود ندارد و در حقیقت حجاب باید به عفت درونی در انسان منجر شود اما ما بیشتر تمرکزمان را روی پوسته قرار دادیم و به مغز و محتوای آن ورود نکردیم.
حجت الاسلام سلطانی با تذکر این نکته که عفاف مختص بانوان نیست گفت: متاسفانه به محض اینکه اسم عفاف برده میشود خیلیها تصور میکنند فقط خانمها باید عفیف باشند درصورتیکه خطاب آیه ۳۰ سوره نور ابتدا به مردهاست و بعد به خانمها.
این پژوهشگر افزود: معمولاً به محض اینکه اسم حجاب برده میشود ما وجود زن و دختر را در عرصه اجتماعی بررسی میکنیم درصورتیکه اینطور نیست و تنها یک قسمت از حضور زن در عرصه اجتماع به دلایلی در قالب حجاب قرار میگیرد.
عضو کمیته علمی حجاب و عفاف وزارت ارشاد مطرح کرد: ما در فرهنگ و تمدن غرب از نشانه به معنا میرسیم یعنی با شنیدن چند موسیقی و فیلم سینمایی به قالب آنها پیی بریم اما قالب اسلامی کاملا برعکس است یعنی باید از معنا به نشانه برسیم و اینطور هم نیست که با مشاهده چند مسجد به مفهوم معماری اسلامی پی برد زیرا مسجد در ایران و دیگر کشورهای اسلامی متفاوت است این مسئله در مورد حجاب هم صدق میکند یعنی خداوند در آیاتی از قرآن کریم جنس زن را معنا کرده و در آیات دیگر، محدودیت حجاب را از محارم مانند دایی و عمو برداشته است.
حجت الاسلام سلطانی در رابطه با اینکه گردش مالی چادر به نسبت خیلی از پوششهای دیگر در ایران خیلی کم است گفت: معمولاً کسانی که در گیشههای فروش هستند متناسب با دریافت و ذائقه مخاطب میفروشند و این نشانه میدهد که ما باید یک پله عقب تر رفته و به تغییر ذائقه مخاطب توجه کنیم. در جریان پوشش و مد هم یک تغییر ذائقه صورت گرفته و در اقتصاد هنر نیز فرهنگ به کالا تبدیل شده است.
وی با اشاره به توضیح علامه طباطبایی درمورد واژه عفاف در تفسیر «المیزان» گفت: نفس و وجود انسان قوای متعددی دارد که شهوت یکی از این قواست. اگر شهوت به افراط برسد به آن "شره" به معنای حرص شدید میگویند که در اسلام رد شده و آن قسمتی هم که به خمودگی میرود و تفریط میشود نیز در اسلام پذیرفته نیست یعنی بانوی مسلمان اجازه ندارد که خموده باشد و همیشه باید نشاط خود را حفظ کند.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد