میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهش «برآوردی از پیامدهای روندهای دینداری در آینده تبلیغ دین» به دنبال آن است تا احتمال رخدادها در آینده تبلیغ دین را بر اساس روندهای اصلی تغییر در دینداری، فهم کند. بهعبارت دیگر چگونگی انجام این تحولات و میزان اثرگذاری آن بر وضعیت تبلیغ دین را بررسی میکند.
در این پژوهش ابتدا «تبلیغ دین» به عنوان یک حوزه اجتماعی تعریف شده و دینداری به عنوان یکی از مهمترین عواملی که تحولات و سبکهای مختلف آن تأثیر زیادی بر آینده تبلیغ دین میگذارد، مورد اشاره قرار گرفته و سپس تحولات دینداری در میان مطالعات و پیشینههای تجربی مرور شده است.
این پژوهش تلاش میکند با بهکارگیری روش چرخ آینده و با تشکیل جلسات ذهنانگیزی نخبگان، پیامدهای احتمالی متفاوت و با واسطه روندهای اصلی تغییر دینداری بر آینده تبلیغ دین را بررسی کند. از اینرو از میان روندهای تغییر دینداری، پیامدهای سه روند اصلی «افزایش گرایش به دینورزی احساسی»، «رشد گزینشگری و ترکیبگرایی در دین» و «مطالبه و رواج الگوی درمانگرایی و مددکاری اجتماعی در دین» در تبلیغ دین را مورد بررسی قرار داده است.
مطابق یافتههای این پژوهش، تبلیغ دین در آینده کارِ دشوارتری خواهد شد، بهگونهای که از فرآیندهای خطی فاصله بیشتری خواهد گرفت و سازمانها و نهادهای دولتی با چالشِ نقش در آن مواجه خواهند شد.
پژوهشگران در این تحقیق اذعان میکنند که تکثّر در الگوها و روشهای تبلیغی مشهود خواهند بود بهگونهای که نیاز به خلاقیت و مهارتهای وابسته به ابداع روشهای نو در آن محسوس میشود. اعزام مبلّغ به شکل متمرکز و از قم به شهرهای مختلف، الگویی ناکارآمد تلقی و به چالش کشیده خواهد شد، در عین حال گروهها و مؤسسات تبلیغی با چاشنی درآمدزایی و ارتباط بده بستان با مخاطبان، به سمت الگوهای جدیدی از تعامل پیش خواهند رفت.
پژوهشگران در پایان با بیان اینکه در این تحقیق، درباره آینده روندهای دینداری قضاوتی نشده است، کار خود را صرفاً ارائه گزارههایی احتمالی از آینده تبلیغ میدانند که تصمیمگیران و متولیان تبلیغ دین باید به آنها توجه و با عنایت به احتمال وقوع آنها برنامهریزی کنند.
مقاله «برآوردی از پیامدهای روندهای دینداری در آینده تبلیغ دین» نوشته مجتبی امیری، احمد کوهی و محمدمهدی ذوالفقارزاده، در شماره ۴۵ فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات نوبت بهار ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است.
علاقه مندان برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا کلیک کنند!
منبع : خبرگزاری مهر
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر