میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی ارکان مهم رسانهای در مبارزه با ویروس شوم کرونا عکاسان خبریاند که از آغاز فراگیری این ویروس منحوس تابهحال در خط مقدم مبارزه با آن قرار داشتهاند؛ با با وجود این، به نظر میرسد تاکنون آنگونه که باید به اهمیت نقش و فعالیتهای این قشر زحمتکش و پرتلاش رسانهای در انتقال امید و انگیزه به آحاد جامعه توجه نشده است؛ به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا، مجاهدتهای این عکاسان در خط مقدم مبارزه با این ویروس نامبارک، چشمگیر و قابل توجه بوده است.
به همین بهانه تصمیم گرفتیم در قالب پرونده ویژه دوران کرونا موسوم به «لنزهای بیباک»، به سراغ این عکاسان پرتلاش عرصه خبر برویم و به ثبت تجربیات و خاطرات آنها از عکاسی در عصر کرونا بپردازیم.
در نخستین بخش از پرونده «لنزهای بیباک»، به سراغ «سعید سجادی» عکاس خبرگزاری آنا رفتیم و در دومین بخش از این پرونده نیز با «حسین یاراحمدی» عکاس باشگاه خبرنگاران جوان همکلام شدیم و به ثبت تجربیات این دو عکاس خبری در مواجهه با کرونا پرداختیم؛ در سومین بخش از این پرونده با «ساسان مؤیدی» عکاس شناخته شده سالهای دفاع مقدس درباره اهمیت عکاسی و ارزش کار عکاسان خبری در دوران کرونا به گفتوگو نشستیم و در بخش چهارم آن نیز با «احمد ظهرابی» عکاس خبرگزاری ایسنا در شهر مقدس قم همکلام شدیم.
مشروح این چهار گفتوگو در لینکهای زیر قابل مشاهده است:
اکنون و در پنجمین بخش از این پرونده ویژه به سراغ «سیدعباس میرهاشمی» مدیرعامل پیشین انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و عکاس شناخته شده سالهای جنگ تحمیلی رفتیم و با این هنرمند مجرب درباره اهمیت کار عکاسان خبری در دوران فراگیری ویروس کرونا به گفتوگو نشستیم.
نقش مهم رسانهها در شرایط بحران غیرقابل انکار است
میرهاشمی در گفتوگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نقش کلیدی و مستندنگارانه عکاسان خبری در عصر شیوع ویروس کرونا گفت: نقش مؤثر رسانهها در شرایط بروز بحران در هر کشوری غیرقابل انکار است؛ یکی از ارکان مهم و کلیدی در فرایند اطلاعرسانی عمومی رسانهها هستند و این کارکرد در شرایط بحران بیش از پیش مهم و برجسته میشود.
وی ادامه داد: بیشک باید قدر کسانی که قلم به دست میگیرند و برای انتقال اخبار و اطلاعات تلاش میکنند و یا آنها که دوربین بر دوش گرفته و با ثبت تصاویر مختلف در مسیر مستندنگاری و انتقال مفاهیم تلاش میکنند، دانسته شود؛ بهویژه کسانی که در شرایط بحران قید آرامش و راحتی خود را میزنند و در میدان عمل حاضر میشوند تا این میدان خالی نماند، از ارزش و جایگاه بالاتری برخوردارند. قدردانی از این بچهها به معنای قدردانی از جامعه رسانه و فهم رسانه است.
وقتی همه سنگر میگیرند، عکاس از سنگر برمیخیزد
این عکاس سالهای دفاع مقدس بیان کرد: در دوران جنگ تحمیلی، هنگامی که تیر، ترکش و خمپاره بر سر رزمندگان میبارید، بسیاری از رزمندگان ما سنگر میگرفتند؛ چراکه وظیفه آنها حفظ جان بود؛ اما در همین زمان تکلیف عکاسان این بود که از سنگرها بلند شده و به عکاسی بپردازند؛ اکنون نیز شرایط به همین ترتیب است و وقتی بحرانی چون کرونا عارض میشود و حوزه بهداشت ما را دچار مشکلات عدیده و ندیدهای میکند، خبرنگاران و عکاسان خبری برای اینکه جامعه بیخبر نماند، پا به عرصه فعالیت میگذارند تا آحاد جامعه را برای مبارزه با این ویروس مزاحم بیش از پیش آماده کنند.
عکاسان خبری در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند
میرهاشمی تصریح کرد: در حال حاضر عکاسان خبری ما پا به پای کادر پزشکی و سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند و رسالت و وظایف محوله خود را به درستی ایفا میکنند؛ بیتردید تلاش عکاسان خبری از دیدهها پنهان نخواهد ماند.
وی اضافه کرد: اگر امروزه شاهدیم که آمار مبتلایان به ویروس کرونا سیر نزولی پیدا کرده است و کشور ما در مهار کرونا موفق ظاهر شده است، این توفیق علاوه براینکه مرهون مجاهدتهای کادر درمانی کشور است، به عملکرد درست رسانههای ما و کلیه تلاشگران عرصه اطلاعرسانی و خبر بهویژه عکاسان خبری نیز بازمیگردد.
عکاسان امروز راه عکاسان سالهای جنگ را ادامه میدهند
مدیرعامل پیشین انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: عملکرد امروز بچههای عکاس ما در امتداد روند فعالیت عکاسان انقلاب و سالهای دفاع مقدس تعریف میشود؛ تمام تلاش این بچهها مثل عکاسان دوران جنگ تحمیلی ما بر این اصل استوار است که جامعه زنده و سرپا بماند.
میرهاشمی خاطرنشان کرد: مستندنگاری این دوران از اهمیت بهسزایی برخوردار است؛ اگر وقایعی که در دوران شیوع کرونا شاهدیم به همت عکاسان خبری ما ثبت نشود، ما و نسلهای آینده این کشور دچار فراموشی خواهیم شد و این دست فراموشیها قادرند خسارتهای بسیار سنگینی را به همه ارکان جامعه ما متحمل سازند.
مسئولین بستر مناسبی را برای عرضه آثار عکاسان فراهم کنند
وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم ارائه و نمایش تصاویری که در دوران فراگیری بحران کرونا توسط عکاسان خبری ثبت میشود، در بستری مناسب اتفاق بیافتد؛ چراکه گمان میکنم یکی از راههای قدردانی از زحمات و تلاشهای این بچههای عکاس، ایجاد بستری مناسب برای دیده شدن آثار و ارائه صحیح عکسهای ثبت شده توسط آنها به مخاطبان است. این وظیفه متوجه متولیان فرهنگی، هنری و مدیران رسانهای ما است که چنین امکان و بستری را برای عرضه و نمایش آثار عکاسان خبری فراهم کنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد