میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون زمانی مورد نقد قرار میگرفت چرا از بازیگران برای اجرای برنامههای تلویزیونی استفاده میکند و این نقد وارد میشد. این اتفاق در حال حاضر هم با چند برنامه میافتد از امین زندگانی گرفته که «شکوفا» را اجرا میکند تا علیرضا استادی که وارد «شصتادیا» میشود.
بنابر اعلام این برنامه تلویزیونی، «شصتادیا» در قالب یک مسابقه رقابتی مهیج به زودی با اجرای علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه دو سیما میرود. «شصتادیا» برنامهای 100 قسمتی است که در قالب یک مسابقه تلویزیونی، به رقابت بین متولدین دهه شصت و دهه هشتاد میپردازد و به زودی وارد فاز تولید میشود.
اما نکته اینجاست که زمانی گفته میشد مدیران تلویزیون میخواهند به نوعی تست کنند که با آمدن سلبریتیها و چهرههای شناخته شده در عرصه بازیگری به عنوان مجری میزبان مخاطبان را افزایش دهند؛ هرچند برخی از این مدیران در گفتوگوهایشان به این نکته اشاره میکردند اینها سیاستهای مقطعی و سلیقهای است!
گویا در روزهای کاهش مخاطب مدیران تلویزیون به سمت استفاده بیشتر از بازیگران در مقام اجرای برنامه میروند؛ هرچند در همان مقاطع زمانی هم تغییر چندانی در اقبال مخاطبان به تلویزیون ایجاد نکردند و اگر به صورت موردی هم چیزی پیش آمد به خاطر جنس آن برنامه است که مثلاً از جنس مسابقه و مشارکتی و تعاملی است.
بسیاری از مجریان متخصص و شناخته شده بارها این انتقاد را داشتند که بازیگر و مجری یک تفاوت مهم دارند. مجری باید با روشهای تعریف شده، همیشه به دوربین نگاه کرده و با بینندگان ارتباط برقرار کند، اما یک بازیگر هرگز نباید هنگام بازی به دوربین نگاه کند. این یک تفاوت بنیادین است که متأسفانه نادیده گرفته میشود. به همین خاطر خیلی از بازیگران ما در اجرای تلویزیونی به نوعی فقط نقش یک مجری را بازی میکنند. این شاید برای مدتی برای مردم جالب باشد، اما خیلی زود رنگ و لعابش را از دست میدهد.
به نظر میرسد هراندازه که در بحث تهیهکنندگی و برنامهسازی و سریالسازی، تلویزیون نیازمند فارغالتحصیلان دانشگاه صداوسیماست در بحث اجرا و گویندگی هم بایستی به سمت تربیت و پرورش همان فارغالتحصیلانِ جوانی برود که میتوانند ظرفیتهای خوبی برای آنتن رسانه ملّی باشند. هرچند استفاده از بازیگران در جایِ خود همچون ویژه برنامههایی که اصطلاحاً به آنها «شو» میگویند یا سریالهای تلویزیونی که گاهی اوقات آنقدر از بازیگران تکراری استفاده میشود گویی سریالسازان نقشها را میان چند بازیگر خاص تقسیم میکنند.
انتخاب علیرضا استادی به عنوان مجری این مسابقه تلویزیونی بهانهای شد تا به این موضوع مهم بپردازیم؛ وگرنه او جزو یکی از بهترینهای عرصه بازیگری و هنرمندی است و ضرورت دارد از پتانسیل و ظرفیتهای چنین هنرمندانی استفاده کرد. اما در این مطلب سعی داشتیم به موضوع پرورش و تربیت مجریان متخصص و کاربلد و حتی استفاده از برندهای خوب و موفق در این حوزه بپردازیم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر