میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نسخه الکترونیک و چاپی "افسانه صحرا" 16 افسانه زیبا از ترکمن صحرا تألیف عبدالصالح پاک و با تصویرگری مهسا برومند به زودی توسط انتشارات سروش منتشر میشود.
عبدالصالح پاک که حدود 20 سال به جمعآوری افسانههای ایرانی مشغول است، تا کنون کتابهای متعددی در این زمینه تألیف کرده است.
عبدالصالح پاک در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به شباهت افسانههای ایرانی به یکدیگر گفت: افسانهها در ساختار فرهنگی به یکدیگر شبیهاند. در کل افسانهها برگرفته از رویا هستند که انسانها در آن به بیان آرزوها و خیالشان میپردازند. حُسنی که در افسانههای ترکمن صحرا وجود دارد، استفاده از جنگل، آسمانی پاک و خورشید و ... است. به طور کلی در افسانهها از جنگل، چشمه، رود و ... استفاده میشود. از میان 250 افسانه ترکمنی موجود، بسیاری به یکدیگر نزدیک و شبیه بودند که با نادیده گرفتن آنها حدود 150 افسانه خالص را میتوان ارائه کرد.
این نویسنده ادامه داد: بخشی از این افسانهها به صورت شفاهی جمعآوری و برخی نیز در کتابها به زبان ترکمنی منتشر شده است که به فارسی برگردانده شدهاند و به طور کلی افسانهها برای همه گروههای سنیاند، اما این کتاب مختص نوجوانان و جوانان است.کتاب از زبان سوم شخص بیان شده است. اما هر کدام از این 16 افسانه موضوع و پیام جداگانهای دارد. بعضی از زبان حیوانات بیان شده است و بعضی حماسی، عاشقانه و بعضی از افسانهها نیز پند و اخلاقیات را در بر میگیرد.
پاک درباره نحوه جمعآوری این افسانهها گفت: برای جمعآوری این افسانهها روستا به روستا، با پیرزنها و پیرمردهایی که این افسانهها را با خود داشتند صحبت کردم، بدون هیچگونه پشتیبانی مالی و معنوی؛ اما آن چیزی که در این بین برای من مهم بود، لذت بردن از این افسانهها در این روستاها بود.
این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از افسانهها ماندگارترند گفت: به طور کل ایرانیها به زبان قصه علاقهمندند و ترکمنها نیز از این قضیه مستنثنی نیستند. زبان افسانهها، زبان سادهای است و تا همیشه میتوان آن را مطالعه کرد. در ظاهر پیام سادهای برای ارائه دارند اما در لایههای خود پیامها و پندهای متنوعی دارند. افسانهها از مسائل اخلاقی و انسانی صحبت میکنند و انسان نیز همیشه درگیر این مسائل است و فکر میکنم اینها مواردی است که کهنه نمیشود. علاوه بر اینکه افسانهها بر خلاف داستانهای امروزی به زمان و مکان محدود نیستند و در طول زمان خود را بازسازی میکنند، با شرایط منطبق میشوند و به همین دلیل ماندنیترند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد