میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز در گزارشی با عنوان «کارآمدسازی شیوههای تأمین مالی سازمان صدا و سیما» عنوان کرد: اساساً بخش مهمی از اصول اولیه و بنیادین رسانههای خدمت عمومی را متأثر از شیوههای تأمین مالی آنها در نظر میگیرند. اصولی مانند استقلال، پاسخگویی، شفافیت، انصاف و حتی حرفهای بودن همگی بهنحوی مبتنیبر نوع تأمین مالی رسانههای عمومی قوت و ضعف میپذیرند و بعضاً خود را براساس آن تعریف میکنند.
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سالیان مختلف با این مسئله مواجه بوده است. تلاش سازمان صداوسیما در تأمین مالی خود بهسبب اینکه در قانون محاسبات عمومی در حکم شرکت دولتی تلقی شده و لزوم تأمین بخشی از هزینهها توسط خود این دستگاه، از دهه 1360، این سازمان را بر آن داشته تا شیوههای تأمین مالی مختلف را تجربه کند.
در بخشی از این گزارش عنوان شده که روشهای مرسوم در تأمین مالی رسانههای عمومی یا دولتی در کشورهای مختلف نسبتاً متنوع است. با در نظر گرفتن منابع فرعی تأمین مالی، میتوان روشهای تأمین مالی رسانههای عمومی یا دولتی را بیش از 20 نوع دانست. روشهای یاد شده در سه دسته فعالیتهای دولتی، عمومی و تجاری قرار میگیرند، اما بهصورت کلیتر و با توجه به از میان رفتن برخی منابع تأمین مالی در رادیو و تلویزیونهای خدمت عمومی و دولتی در جهان، میتوان هفت روش تأمین مالی بودجهی دولتی، تبلیغات بازرگانی، دریافت کمکهزینههای مالی، دریافت هزینه مجوز، حق اشتراک، فروش محصولات و خدمات، درآمد از مالیات را برای این دسته از سازمانهای رسانهای در کشورهای مختلف نظر گرفت.
طبق بررسیهای صورت گرفته، در کنار اساسنامه سازمان صداوسیما که تلاش داشته تا حدی برخی از روشهای تأمین مالی غیردولتی و غیر تبلیغات بازرگانی را در خود بگنجاند، مصوبات مجلس شورای اسلامی و هیئتدولت متکی بر اعطای بودجه و کمکهزینه دولتی و پس از آن تبلیغات بازرگانیاند.
تحلیل کلی این گزارش نشان میدهد قوانین و اسناد حقوقی بهصورت کلی توجه اصلی خود را به درآمدهای غیراختصاصی سازمان صداوسیما و بودجه دولتی و تبلیغات معطوف داشتهاند و دیگر روشهای تأمین مالی رسانههای عمومی و دولتی (دستکم موارد قیدشده در اساسنامه سازمان صداوسیما) همچون درآمدهای ناشی از واگذاری حق پخش و توزیع محصولات و ارائه خدمات سازمان به اشکال مختلف و درآمدهای ناشی از فعالیتهای تولیدی و سود مربوطه به آنها ازسوی نهاد تصویبکننده مسکوت مانده است. با اینحال سازمان صداوسیما در سالیان گذشته تلاش داشته تا با ورود به دیگر روشهای تأمین مالی به کسب درآمد بپردازد. هرچند روشهای یادشده، بهجز تبلیغات بازرگانی، منجر به درآمدزایی جدی برای این سازمان نشده است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر