میرنیوز

«ایران من» موجب خوشنودی عکاسان مستند و ایرانگرد می‌شود/ داوران از کیفیت و تعداد عکس‌ها راضی بودند

 «ایران من» موجب خوشنودی عکاسان مستند و ایرانگرد می‌شود/ داوران از کیفیت و تعداد عکس‌ها راضی بودند 2023-06-19T08:41:00+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسن غفاری عضو هیات انتخاب و داوری شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره المان‌های موردنظر برای انتخاب یک اثر گفت: برگزارکننده هر مسابقه و جشنواره‌ای رقابتی در پی یافتن برترین و بهترین اثر دریافتی است و معمولا فراخوان و آیین‌نامه‌ای دارد که در آن سیاست و دلایل برگزاری و اهداف جشنواره و مسابقه ذکر شده است. در اینجا ما با موضوع عکاسی کاربردی رو به رو هستیم و باید برای انتخاب عکس‌ها به اصول و تعاریف در آیین‌نامه پایبند بوده و اطلاعات موضوعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این مسابقه عکس، دو موضوع عکاسی مستند، به مفهوم کلی آن و همچنین عکس‌های خلاقانه و ابداعی و به نوعی دست کاری شده مورد توجه بود. هر کدام از این موضوعات را جداگانه و در مقایسه با عکس‌های رسیده به دبیرخانه، قضاوت کردیم. عکاسی مستند به مفهوم رویارویی با واقعیت موجود، عینیت گراست و درواقع رونوشتی از واقعیت موجود است که به زیرشاخه‌های عکاسی مستند اجتماعی، طبیعت، معماری، وحوش، خبری و مردم نگاری تقسیم می‌شود. خوشبختانه استان‌های حاضر در این تقسیم بندی منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان غالبا در کنار طبیعت زیبا، پراکندگی اقوام، ایلات وعشایر دارند و این یک موقعیت خوب برای مسابقه به حساب می‌آمد. در بخش خلاقه و ابداعی که ذهن گرایانه تعریف می‌شود، عکاس مجاز به هر دست کاری از چیدمان تا دخالت‌های نرم افزاری است. داورها براساس کیفیت فنی و محتوای عکس‌ها به انتخاب نشستند و در کل از کیفیت و تعداد عکس‌ها راضی بودند ولی با توجه به سابقه و پیشینه‌ی انجمن سینمای جوانان و امکان شرکت برای کسانی که در جغرافیای میزبان و میهمان استان‌های شرکت کننده هستند، انتظار کارهای بهتر و برتری را داشتیم.

عضو هیات انتخاب جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت آثار حاضر در جشنواره توضیح داد: خوشبختانه افراد می‌توانستند به صورت تک عکس و مجموعه عکس، کارهای خود را ارسال کنند. رویکرد عکاسی در دنیا به سمت مجموعه عکس و نگاه و بیانیه شخصی و استیتمنت نویسی پیش می‌رود. این فضا برای حضور علاقه مندان وجود داشت. در بخش خلاقانه و ابداعی استقبال خوبی را شاهد نبودیم و تعداد عکس‌های کمی به دبیرخانه رسید بود ولی در بخش مستند به دلیل گستردگی کلمه مستند در عکاسی با زیرشاخه‌های متعدد، آثار زیادی رسیده بود که راضی کننده بودند.

غفاری درباره توجه ویژه انجمن سینمای جوانان به حوزه عکاسی و تاثیر آن در رشد و بهتر دیده شدن این حوزه مطرح کرد: واقعیت این است که بعد از گسترش انقلاب دیجیتال وعمومی شدن عکاسی در ربع قرن اخیرعکاسی آسان شد. روی آوردن عکاسان به سمت دیجیتال و کم رنگ‌تر شدن عکاسی آنالوگ و نگاتیو که غالبا با تفکر و دقت بیشتری همراه بود به واسطه دلایل اقتصادی و همینطور پیشرفت و تغییراتی که در ابزار فیلمبرداری و فیلمسازی از دوربین‌های 8 و16 میلیمتری به ویدئو و بعد از آن دیجیتال، نگرش وتغییراتی کلی و عمیق در تهیه و تولید عکس به ‌وجود آمد. درگذشته آموزش فیلمسازی از عکاسی شروع می‌شد. در آن زمان باید با فیلم‌های 8 میلیمتری و 16 میلیمتری کار می‌کردند که گران بود و افراد باید آموزش‌های لازم درباره ترکیب بندی، کادر بندی و زیبایی شناسی را می‌دیدند و آموزش عکاسی برای فیلمسازان مقدم بود و کمک می‌کرد تا با تجربه بهتری در مساله نورسنجی و کادر و ترکیب بندی به فیلمسازی ورود کنند و موفق‌تر باشند.

وی افزود: درگذشته فیلم‌ها برای ظهور از کشور خارج می‌شد و گاهی هم در کشور خودمان ظاهر می‌شد. ظهور فیلم هزینه و زمان زیادی را می‌برد به همین منظور برای صرفه جویی و نتیجه بهتر آموزش عکاسی پیش نیاز و ضروری بود. با جایگزین شدن ویدئو و بعد از آن دیجیتال، افراد توانستند در لحظه فیلم و برداشت‌های خود را مرور کنند، فیلم را برگردانند، ببینند، سریع‌تر و بهتر تصمیم بگیرند و اصلاح کنند. ازطرف دیگر هزینه‌ها و مسئله گذشت زمان کمتر احساس می‌شد و در این شرایط عکاسی کمرنگ شد و رفته رفته نادیده گرفته شد. متاسفانه همین ساده انگاری باعث شد که عکاسی به آرامی کنار گذاشته شود. در این اواخر انجمن سینمای جوانان ایران برای احیای عکاسی تلاش کرده است و آژانس عکسی راه اندازی شد، نشست‌های عکاسی برای برنامه‌های آموزشی را برگزار کرد، در جشنواره‌های مناطق و همچنین در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مسابقه و فروش عکس «ایران من» را دارد. گویی عکاس دوباره مورد لطف قرار گرفته است. نمایشگاه عکس «ایران من» موجب خوشنودی عکاسان مستند و ایرانگرد شده و از این بابت به همه مسئولان انجمن خسته نباشید می‌گوییم.

عضو هیات داوری شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره رای دادن و داوری آثار این دوره از جشنواره مطرح کرد: هر قضاوت و داوری همیشه حساس است. داوری عکس احتیاج به شناخت و آگاهی و تسلط نسبت به مفهوم عکاسی و موضوع مورد نظر دارد. داور عکس از تجربه‌ای که در سال‌های دور و نزدیک همراه خود دارد، بهره می برد. قضاوت از همخوانی عکس با آیین نامه و موضوع مسابقه شروع می‌شود و به مسائل فنی عکس، ترکیب بندی، زیبایی شناسی، بیان موضوعی و نوآوری می‌پردازد و اینکه چه میزان فرم و محتوای عکس در تلاش برای نمایش دادن بندهای فراخوان و آیین‌نامه است. انتخاب کننده و داورعکس باید نسبت به آیین‌نامه مسابقه وفادار باشد و درضمن داوری را از میان عکس‌های رسیده و مقایسه آن‌ها با هم انجام دهد. بعد از جریانات و رعایت مسائل فنی و محتوایی عکس، مبحث نوآوری و خلاقیت و اینکه عکاس چه لحظه و زاویه‌ای را برای بیان موضوع خود انتخاب کرده است که بتواند تاثیرگذاری تصویری بهتر و بیشتری بر مخاطب ایجاد کند و بازگو کننده‌ی خوبی از واقعه، داستان و یا موضوع پیش رو باشد نیز مهم است. نگاه و ظرافت‌های هنری و ارائه عکس بسیار مهم است. بعد از تمام فاکتورها، سلیقه شخصی هم دخیل می‌شود و نمی‌شود این را نادیده گرفت.

 

حسن غفاری در پایان و در پاسخ به این پرسش که باتوجه به برگزاری سومین دوره نمایشگاه عکس «ایران من» در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و رویدادهایی در کنار فیلم را چطور بررسی می‌کند، توضیح داد: خیلی از فیلمسازان و مدرسان پیشکسوت عکاسی معتقد هستند که آشنایی با دوربین عکاسی و عکاسی لازمه شروع فیلمسازی است و به فیلمبردار برای ترکیب بندی خوب و بستن کادرهای زیبا کمک و به کارگردان کمک می‌کند تا دکوپاژ بهتری داشته باشد و اینکه پلان‌ها را چطور کنار هم بچیند و به طور کلی عکس و عکاسی یک پیش نیاز حرفه‌ای و خوب برای فیلم کوتاه و فیلمسازی محسوب می‌شود. فیلم از نمایش پیوسته عکس‌ها به وجود می‌آید. فیلم چیزی جز پیوستن حرکت و صدا به عکس‌ نیست. فیلم و عکس زبان و الفبای مشترک تصویری دارند. خوشبختانه ما دو دوره شاهد برگزاری نمایشگاه‌ عکس «ایران من» در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بوده‌ایم. این رویداد علاوه بر ایجاد فضای همنشینی و هم صحبتی بین عکاسان و فیلمسازان، موجب می‌شود با توانایی جمعی عکاسان کشور صحنه‌ها و کادرهای زیبایی از ایران عزیزمان برای دوران تاریخی یک‌جا دیده شود و این اتفاق به حفظ چهره و هویت امروز کشورمان نیز کمک می‌کند. خیلی وقت‌ها از روی همین عکس‌ها لوکیشن‌های فیلمسازی انتخاب می‌‌شود. «ایران من» در کنار جشنواره بین الملی فیلم ما را یاد سال‌های دور (دهه 70) انجمن سینمای جوانان می‌اندازد که عکاسان و فیلمسازان در کنار یکدیگر در سطح ملی و در فرهنگسرای بهمن به نمایش آثار، انتقال تجربه، آموزش و رقابت می‌پرداختند.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟

 آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
2024-05-19T22:58:52+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران هر روز بخشی از آمار فروش را به درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت مرتبط می‌‌کند،‌ اما این آمار چگونه احصا می‌شود؟

«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید

 «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
2024-05-19T22:58:52+03:30
«مرد ابدی» نوشته معصومه سپهری از جمله کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب تهران در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین

 یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
2024-05-19T22:58:52+03:30
حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی تا زمانی که در عرصه معارف دین احساس نکنند باید به سمت رسانه بیایند، مردم به تعبیر امام رضا (ع) با زیبایی کلام اهل بیت...

روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»

 روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
2024-05-19T22:58:51+03:30
کتاب «فاطمۀ شهر قم»، شامل ۲۰ روایت داستانی از ۲۰ کرامت حضرت معصومه(س) است که هرکدامشان هم به ماجرایی از گره­‌گشایی­‌های حضرت از کار زائر...

معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌

 معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌
2024-05-19T22:58:51+03:30
محمد معتمدی خواننده و فعال موسیقی، ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین سند‌ ملی موسیقی، بر آغاز ذائقه سازی هنری از کاشان تاکید کرد.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد

 هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
2024-05-19T22:58:50+03:30
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شامگاه ۲۸ اردیبهشت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم

 چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم
2024-05-19T22:58:50+03:30
کتاب «مرد ابدی» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب مواجه شد و توانست به چاپ دوم برسد، در عین حال خبری درباره ساخت سریالی با اقتباس از این...

۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند

 ۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
2024-05-19T22:58:49+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم، بیشترین آمار فروش را متوجه ۳ ناشر سرشناس حوزه کودک و نوجوان دانست.

بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون

 بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون
2024-05-19T22:58:49+03:30
عدم پخش «بسته پیشنهادی» تلویزیون یک بحث است و عدم اطلاع‌رسانی تلویزیون بحثی دیگر؛ مدتی است درباره بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون چه در بحث برنامه و...

عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟

 عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟
2024-05-19T22:58:49+03:30
کانال آی‌فیلم عربی در راستای تعامل بیشتر با بینندگان و تحقق خواسته‌هایشان به تازگی اقدام به انجام نظر سنجی از آنها کرده تا به مخاطب‌شناسی که اصل مهمی در سنج...

اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان

 اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
2024-05-19T22:58:49+03:30
سمفونی فلک الافلاک اثری از کامبیز روشن روان پس از سه سال انتظار، در روز ملی لرستان در قلعه فلک الافلاک نواخته می‌شود.

در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

 در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
2024-05-19T22:58:48+03:30
معاون صدا در جریان اختتامیه سومین دوره جشنواره بین‌المللی پژواک از بین المللی شدن جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در دوره بعدی خبر داد.

بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

 بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها
2024-05-19T22:58:48+03:30
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در گفت‌وگویی با تسنیم از برنامه‌های این نشر برای ورود جدی به حوزه تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال گفت.

سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد

 سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
2024-05-19T22:58:47+03:30
علیرضا سبحانی نسب ناشر کودک و نوجوان می‌گوید:‌ سونامی ترجمه در بازار نشر کودک نتیجه ناکارآمدی ممیزی در این حوزه است.

عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس

 عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
2024-05-19T22:58:47+03:30
حجت‌الاسلام‌ غلامحسین بشردوست از روزهای فتح خرمشهرمی گوید: رو به روی سه‌راهی جفیر، قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله را در جلوی امامزاده عباس دیدم....

رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند

 رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
2024-05-19T22:58:47+03:30
وزیر ارشاد گفت:‌ در حوزه رسانه‌ای هیچ رسانه‌ای حق ندارد، مردم را نسبت به گذشته پرافتخار پشیمان و نسبت به آینده با شکوه در انتظارش ناامید کند.

تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند

 تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند
2024-05-19T22:58:47+03:30
رئیس دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب جامع، راهنمای مهم برای محققانف اساتید و علما به حساب می‌آید.

نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه

 نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه
2024-05-19T22:58:46+03:30
معاون بین‌الملل موسسه انقلاب اسلامی گفت: کتاب «رمان خوانی با شوق» شامل نقدها و نظرهای رهبر معظم انقلاب درباره رمان‌های خارجی به کوشش محمدحسن مقیسه...

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

 ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
2024-05-19T22:58:46+03:30
«وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله قرار بود به عنوان سریال شبانه آی‌فیلم باشد که به یک باره با «هشت و نیم دقیقه» جا به جا شد.

نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟

 نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ۱۱ روز فعالیت به کار خود پایان داد، اما این نمایشگاه چقدر موفق بود؟ چند گام رو به جلو یا چند گام رو به عقب ...

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)