میرنیوز

آموزه‌های اسلامی برای یاری کردن همسران در کسب درآمد حلال

 آموزه‌های اسلامی برای یاری کردن همسران در کسب درآمد حلال 2023-06-17T13:14:32+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی بعد از ساعت‌ها نشستن پشت دخل مغازه و چانه زدن با مشتری‌ها یا حتی مرور چندباره نامه‌های ارباب رجوع‌ها به خانه برمی‌گردد، دلش می‌خواهد مهربانی صدای همسرش و صدای دلگرم‌کننده فرزندانش را بشنود. دوست دارد بعد از این‌همه تلاش برای به دست آوردن چند لقمه نان حلال، بنشیند کنار اعضای خانواده و با آن‌ها درباره خوبی‌ها حرف بزند، تا دلش قرص شود که همسر و فرزندانش به نانی که در سفره خانه می‌گذارد دلخوش هستند و با روی گشاده از او استقبال می‌کنند.

توقع زیادی نیست. خانواده، اگر خانواده اسلامی باشد و بداند که سرپرستش برای کسب روزی حلال تمام روز را تلاش کرده، خودش را به صفت‌های خوبی آراسته می‌کند تا دل او را گرم کند. استقبال و سلام کردن، نرمش در رفتار، مدارا و مهربانی نمونه‌هایی از صفت‌هایی هستند که یک خانواده باید آن‌ها را داشته باشد تا پدر خانواده را در به دست آوردن روزی حلال، آن هم به قیمت ساعت‌ها وقت صرف کردن برای کسب درآمد و صرف نظر کردن از استراحت یاری کند.

دکتر مریم عبدالباقی کارشناس اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، چند پیشنهاد دینی برای خانواده‌ها مطرح کرده است تا همیاری خانوادگی در کسب درآمد حلال و بهره‌مندی از زندگی خداپسندانه باشد.

خوش‌آمدگویی به همسر

اوضاع اقتصادی و تأمین نیازهای خانواده گاهی بر مردان فشار وارد می‌کند و خستگی روحی به خستگی‌های جسمی آنها اضافه می‌شود. در این شرایط خانم‌ها برای دلگرم کردن همسر خود در کسب درآمد حلال، چه مهارتی باید داشته باشند؟

یکی از مهمترین مهارت‌هایی که خانم در یک خانواده باید در نظر داشته باشند این است که وقتی مرد خانه از محل کار به خانه برمی‌گردد، خانم خانه و فرزندان با نام خداوند متعال به استقبال او برود و در سلام کردن از او سبقت بگیرد.

چون می‌دانیم که کلمه «سلام» یکی از اسم‌های خداوند است، همان طور که در آیه 23 سوره حشر در ضمن شمردن اسم‌های الهی می‌فرماید: «السلام المؤمن». به این معنا که خداوند متعال، آفریننده و ایجادکننده سلامت و ایمنی‌بخش است.

از طرف دیگر حتی اگر کسی معنای کلمه «سلام» را نداند، به خودی خود متوجه آرامش‌بخشی آن می‌شود. پس خانمی که برای استقبال از همسرش که تازه با خستگی و دردسرهای مربوط به کار و کسب به خانه برگشته است به او سلام می‌کند، با این رفتار خود، همسرش را دلگرم و آرام می‌کند چراکه کلمه سلام آهنگ ملایم و آرام و همچنین لطافت و نرمش خاصی دارد که گوش شنونده را می‌نوازد و او را آرام می‌کند.

در همین مورد روایتی از امام صادق (ع) در کتاب حلیه المتقین وجود دارد با این مضمون که مردی خدمت پیغمبر اسلام (ص) رفته و عرض کرد: «من همسری دارم که وقتی از کار روزانه وارد منزل می‌شوم به استقبالم می‌آید. وقتی از خانه بیرون می‌آیم بدرقه ام می‌کند. وقتی غمگین هستم دلیل غمم را می‌پرسد و می‌گوید اگر غمت برای روزی است نگران نباش چون خداوند متعال روزی انسان‌ها را تکفل کرده و اگر غمت برای آخرت است نگران نباش، تو تلاش کن که خداوند پاداشت را می‌دهد.»

پیغمبر اسلام (ص) در جواب این مرد می‌فرمایند: «خداوند متعال کارگزاران ویژه ای دارد که بنده‌ها را کمک می‌کنند. همسر تو هم یکی از این کارگزاران و بنده‌های خاص خداست که  خدا برای او اجر جهاد در راه خدا و شهادت را می‌نویسد.»

تشکر کلامی و عملی

شکرگزاری همسر و فرزندان در مقابل مردی که برای تأمین نیازهای خانواده تلاش می‌کند باید به چه صورت باشد؟

مرد خانه از صبح تا شب برای به دست آوردن لقمه‌ای حلال برای زن و بچه‌ها پشت دخل مغازه نشسته و با مشتری‌ها چانه زده. و یا از صبح زود تا غروب آفتاب در اداره با ارباب رجوع‌ها سر و کار داشته و برای سیر کردن خانواده اش خواب و استراحت را برای خودش حرام کرده. کار ساده ای نیست!

درست است که همسر و فرزندان او هم هر کدام بنا بر اقتضائات شغلی و شرایط خود مسئولیتی بر عهده دارند، اما این مرد خانه است که درآمدش را در سفره خانواده می‌گذارد. یک خانواده اسلامی در چنین شرایطی شکرگزاری را از یاد نمی‌برد و آن را بر خودش واجب می‌داند.

آیا در این مورد آموزه‌ای در دین اسلام وجود دارد؟

بله، در این مورد بسیار توصیه شده است. به عنوان مثال در کتاب مکارم الاخلاق نوشته شده که پیغمبر اکرم (ص) فرموده است: «خداوند متعال مورد رحمت خود قرار نمی‌دهد زنی را که نسبت به شوهرش قدردانی و شکرگزاری ندارد.» و البته می‌دانیم که یکی ا ز مصداق‌های بارز ناشکری در برابر شوهر این است که زن با شک و تردید بی مورد، او را مورد آزار قرار بدهد و فکر کند به جای کار، جای دیگری سرگرم بوده. در کتاب وسائل الشیعه به نقل از پیامبر اسلام (ص) روایت شده که آن حضرت فرموده است: «شک و تردید در زندگی، از ناسپاسی است.»

حالا شرایطی را در نظر بگیرید که خانمی در برابر تلاش‌های شبانه‌روزی مرد خانه برای آسایش خانواده، به جای شکرگزاری بنا را بر بدقلقی و ناسپاسی بگذارد و با این کار زندگی خانوادگی را به کام همه تلخ کند و به این ترتیب خستگی به تن مرد نان آور بماند. در این صورت نه تنها برای طرف مقابل دلیلی برای دلگرم شدن به زندگی باقی نمی‌ماند، بلکه هر روز و هر لحظه که ا ز مشاجرات آن‌ها بر اساس ناشکری بی مورد که می‌گذراد فاصله آنها از یکدیگر بیشتر و بیشتر می‌شود.

البته در این مورد هم می‌توان از ناشکری‌های بی‌اساس گذشت اما باید مراقب بود که این موریانه که به جان زندگی می‌افتد، تا به تمامی آن را از بین نبرده باید از نابودی اش جلوگیری کنند.

قدردان و مشتاق باش

وقتی مردی خسته از محل کار به خانه می‌آید، زن باید چه برخوردی با او داشته باشد؟ به هر حال شایدخانم خانه هم خسته باشد یا به دلیل موضوعی نگران.

به هر حال باید در نظر بگیرد که مرد تمام روز را مشغول کار بوده تا پولی برای رفاه حال اهل و عیالش به خانه بیاورد، در صورتی که می‌شد پولش را در جایی غیر از خانه خرج کند. بنابراین زن باید نقش شاکر شایق در برابر همسرش را داشته باشد؛ شاکر از این جهت که مرد قدر زندگی‌اش را می‌داند و درآمد کار و فعالیتش را به خانه می‌آورد و شایق به این معنا که مشتاق دیدار او باشد.

حدیث تقریباً جامعی از امام صادق (ع) در بحارالانوار و تحف العقول نقل شده که می‌فرمایند: «در رابطه میان زن و شوهر، مرد از سه چیز بی‌نیاز نیست و زن هم از سه چیز بی نیاز نیست. مرد باید با زن خوش رفتاری و مدارا داشته باشد تا بتواند محبت و علاقه او را جلب کند، ظاهرش را در برابر او آراسته کند و گشاده‌دست و بخشنده باشد. زن هم باید خودش را از پلیدی دور نگه دارد و تمیز و مرتب باشد، اظهار محبت کند و به گونه ای رفتار کند که شوهر را نسبت به خودش بددل نکند.»

کسب درآمد مانع حضور کنار همسر و فرزندان نشود

تلاش آقایان برای کسب درآمد در جهت تأمین رفاه همسر و فرزندان است تا اعضای خانواده با دلگرمی دور یکدیگر جمع شوند. اما گاهی دیده می‌شود برخی در تهیه مایحتاج زندگی اغراق می‌کنند و حضور بسیار کمی در کنار همسر و فرزندان خود دارند. رویکرد اسلام برای کسب درآمد و در کنار حضور در خانواده چیست؟

مقام معظم رهبری در مراسم خطبه عقدی در سال 1376 به نکته ظریفی اشاره فرمودند که: «ما به مردها همیشه سفارش می‌کنیم وقتی کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگی قهر نکنند. بعضی‌ها صبح اول وقت می‌روند بیرون تا ساعت 10 شب. نه! ما معمولاً به کسانی که برایشان ممکن است سفارش می‌کنیم حتی ظهرها را بروند با زن و بچه‌شان باشند. در محیط خانوادگی، غذایشان را بخورند، یک ساعتی با هم باشند، بعد بیایند دنبال کارشان؛ باز حتماً در زمان مناسب، اول شب بروند بچه‌ها را ببینند، ملاقات خانوادگی حقیقی داشته باشند.» (خطبه عقد مورخه 18/6/1376)

بنابراین مرد خانه با وجود اشتغالات بسیار در کار و کسب درآمد برای خود و خانواده باید این نکته را به یاد داشته باشد که تلاش او تنها در جهت جلب رضایت خدا و از طریق فراهم کردن اسباب آرامش خانواده است و این آرامش جز از طریق دلگرمی و محبت به دست نمی‌آید.

چون ممکن است مردی شغل داشته باشد تا بتواند مخارج زندگی خانواده اش را تأمین کند. اما باید بداند که پول زیاد و امکانات مادی آرامش را به خانه نمی‌آورد، بلکه محبت و اظهار توجه است که باعث می‌شود زن خانه به ادامه زندگی مشترک دلگرم باشد.

پس وقتی مرد با وجود دغدغه‌های شغلی خود را زودتر به خانه می‌رساند تا همسرش غذا بخورد، این پیام ضمنی را به او می‌رساند که برای او ارزش قائل است و از کنار او بودن لذت می‌برد. به این ترتیب است که اساس خانواده مستحکم شده و زمینه هر نوع دعوا و مشاجره درنتیجه کم‌توجهی و بی‌مهری از بین می‌رود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟

 آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
2024-05-19T22:58:52+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران هر روز بخشی از آمار فروش را به درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت مرتبط می‌‌کند،‌ اما این آمار چگونه احصا می‌شود؟

«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید

 «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
2024-05-19T22:58:52+03:30
«مرد ابدی» نوشته معصومه سپهری از جمله کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب تهران در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین

 یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
2024-05-19T22:58:52+03:30
حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی تا زمانی که در عرصه معارف دین احساس نکنند باید به سمت رسانه بیایند، مردم به تعبیر امام رضا (ع) با زیبایی کلام اهل بیت...

روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»

 روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
2024-05-19T22:58:51+03:30
کتاب «فاطمۀ شهر قم»، شامل ۲۰ روایت داستانی از ۲۰ کرامت حضرت معصومه(س) است که هرکدامشان هم به ماجرایی از گره­‌گشایی­‌های حضرت از کار زائر...

معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌

 معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌
2024-05-19T22:58:51+03:30
محمد معتمدی خواننده و فعال موسیقی، ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین سند‌ ملی موسیقی، بر آغاز ذائقه سازی هنری از کاشان تاکید کرد.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد

 هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
2024-05-19T22:58:50+03:30
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شامگاه ۲۸ اردیبهشت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم

 چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم
2024-05-19T22:58:50+03:30
کتاب «مرد ابدی» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب مواجه شد و توانست به چاپ دوم برسد، در عین حال خبری درباره ساخت سریالی با اقتباس از این...

۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند

 ۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
2024-05-19T22:58:49+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم، بیشترین آمار فروش را متوجه ۳ ناشر سرشناس حوزه کودک و نوجوان دانست.

بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون

 بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون
2024-05-19T22:58:49+03:30
عدم پخش «بسته پیشنهادی» تلویزیون یک بحث است و عدم اطلاع‌رسانی تلویزیون بحثی دیگر؛ مدتی است درباره بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون چه در بحث برنامه و...

عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟

 عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟
2024-05-19T22:58:49+03:30
کانال آی‌فیلم عربی در راستای تعامل بیشتر با بینندگان و تحقق خواسته‌هایشان به تازگی اقدام به انجام نظر سنجی از آنها کرده تا به مخاطب‌شناسی که اصل مهمی در سنج...

اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان

 اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
2024-05-19T22:58:49+03:30
سمفونی فلک الافلاک اثری از کامبیز روشن روان پس از سه سال انتظار، در روز ملی لرستان در قلعه فلک الافلاک نواخته می‌شود.

در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

 در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
2024-05-19T22:58:48+03:30
معاون صدا در جریان اختتامیه سومین دوره جشنواره بین‌المللی پژواک از بین المللی شدن جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در دوره بعدی خبر داد.

بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

 بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها
2024-05-19T22:58:48+03:30
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در گفت‌وگویی با تسنیم از برنامه‌های این نشر برای ورود جدی به حوزه تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال گفت.

سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد

 سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
2024-05-19T22:58:47+03:30
علیرضا سبحانی نسب ناشر کودک و نوجوان می‌گوید:‌ سونامی ترجمه در بازار نشر کودک نتیجه ناکارآمدی ممیزی در این حوزه است.

عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس

 عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
2024-05-19T22:58:47+03:30
حجت‌الاسلام‌ غلامحسین بشردوست از روزهای فتح خرمشهرمی گوید: رو به روی سه‌راهی جفیر، قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله را در جلوی امامزاده عباس دیدم....

رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند

 رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
2024-05-19T22:58:47+03:30
وزیر ارشاد گفت:‌ در حوزه رسانه‌ای هیچ رسانه‌ای حق ندارد، مردم را نسبت به گذشته پرافتخار پشیمان و نسبت به آینده با شکوه در انتظارش ناامید کند.

تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند

 تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند
2024-05-19T22:58:47+03:30
رئیس دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب جامع، راهنمای مهم برای محققانف اساتید و علما به حساب می‌آید.

نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه

 نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه
2024-05-19T22:58:46+03:30
معاون بین‌الملل موسسه انقلاب اسلامی گفت: کتاب «رمان خوانی با شوق» شامل نقدها و نظرهای رهبر معظم انقلاب درباره رمان‌های خارجی به کوشش محمدحسن مقیسه...

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

 ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
2024-05-19T22:58:46+03:30
«وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله قرار بود به عنوان سریال شبانه آی‌فیلم باشد که به یک باره با «هشت و نیم دقیقه» جا به جا شد.

نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟

 نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ۱۱ روز فعالیت به کار خود پایان داد، اما این نمایشگاه چقدر موفق بود؟ چند گام رو به جلو یا چند گام رو به عقب ...

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)