میرنیوز

گزارشی از پرس‌تی‌وی؛ جهان چه دیدی به قهرمان مقاومت دارد؟

 گزارشی از پرس‌تی‌وی؛ جهان چه دیدی به قهرمان مقاومت دارد؟ 2023-01-23T09:34:54+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از ویژگی‌های رسانه‌ای که برای مخاطبان در مناطق دیگر جهان فعالیت می‌کند این است که بتواند موضوعات مهم را مستند به روایت‌های گوناگون از منابع مختلف و به صورت جامع اطلاع‌رسانی کند تا ضمن روشنگری مسیر وارونه‌گرایی مسدود شود.

معرفی یاران سردار سلیمانی این قهرمان بزرگ فراملی محور مقاومت در دیگر کشورها از این موارد است. طبعاً غرب تلاش می‌کند روایتی خلاف حقیقت را در تبلیغاتش ارائه کند.

بر همین اساس سایت پرس‌تی‌وی در گزارشی به قلم «سید ظفر مهدی» که روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی است درباره همرزم سردار سلیمانی که همراه ایشان در یک زمان و مکان با حمله تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند نوشت: «جمال جعفر ابراهیمی»، که معمولاً با نام جهادی خود «ابومهدی المهندس» شناخته می‌شود، علی‌رغم اینکه یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین فرماندهان نظامی عراقی بود، گمنام و کمرنگ بودن را در زندگی ترجیح می‌داد.

این گزارش با عنوان «ابومهدی مهندس فرمانده افسانه‌ای عراق» به مخاطب یادآور می‌شود که معاون فرماندهی سازمان الحشدالشعبی عراق در نابودی گروه داعش نقش بسزایی داشت هدف حمله پهپادی سوم ژانویه بود که به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه سال قبل انجام شد. یک ترور با دو هدف؛ «سردار سلیمانی» از ایران و «ابومهدی المهندس» از عراق.

نویسنده پرس‌تی‌وی تأکید می‌کند علی‌رغم جایگاه و قدرتی که ابومهدی در اردوگاه مقاومت عراق و نیز شهرتی که در قهرمانی‌های میدان نبرد، داشت اما همواره خود را «سرباز» سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه می‌دانست. در فیلم مستندی که در آوریل 2017 از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، که نشان می‌داد این فرمانده مشهور عراقی از رفاقت خود با «حاج قاسم» و باور به انقلاب اسلامی و تحسین امام خمینی (ره) می‌‌گوید.

نقطه اوج گزارش پرس‌تی‌وی به درهم شکستن دسیسه آمریکا برای جلوگیری از اتحاد و همبستگی میان دو ملت همسایه ایران و عراق می‌رسد یعنی بخشی که «سیدظفر مهدی» با تکیه بر مستندی از نگاه ابومهدی به حاج قاسم وی را رمز همگرایی دو کشور می‌خواند و می‌نویسد:

اغراق نخواهد بود اگر بگوییم ابومهدی مظهر وحدت و هم‌افزایی بین ایران و عراق بود که قدرت‌های استکباری غربی از مدت‌ها پیش سعی در شکستن آن داشتند، حتی با استفاده از مهره‌ها و گماشته‌هایی مانند صدام.

فرمانده شهید محور مقاومت مظهر رشادت، تقوا، وطن‌دوستی و استواری بود. او آن را هنگام بیرون راندن تروریست‌های داعش از موصل یا کمک به مردم سیل زده خوزستان مشاهده شده بود.

 

فلاش بک به زمان آشنایی

روابط این فرمانده مشهور عراقی با ایران و انقلاب اسلامی به جنگ 8 ساله ایران و رژیم صدام در دهه 1980 بازمی‌گردد، زمانی که رژیم بعثی بغداد با حمایت غرب با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی که توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها عرضه می‌شد، وحشتی غیرقابل بیان را بر سر ایرانیان ایجاد کرد. او در کنار نیروهای ایرانی علیه رژیم بعثی به رهبری صدام و همچنین علیه تروریست‌های مجاهدین خلق [منافقین] که هر دو مسئول کشتار ده‌ها هزار ایرانی بودند، جنگید. سازمان مجاهدین خلق در حال حاضر توسط مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا در آلبانی مستقر شده است.

اما چیزی که ابومهدی مهندس را در کانون توجه قرار داد، نبرد بی‌امان با گروه تروریستی تکفیری داعش بود که تحت حمایت غرب در عراق فعالیت می‌کرد. آن زمان گروه تروریستی داعش با وحشت و ویرانی پیش می‌تاخت؛ چه در عملیات نظامی خونین در موصل، که دومین شهر بزرگ عراق است، چه نبرد طولانی در فلوجه، که اولین اقدام ابوبکر البغدادی برای تأسیس «خلافت اسلامی» خودخوانده در سال 2014 بود، آن کسی که در آن زمان در برابر این موج وحشت ایستاد و عملیات ضد داعش را هدایت می‌کرد، سردار سلیمانی بود اما باید دانست که در همه موارد ابومهدی مهندس در خط مقدم ایستاده بود و با افتخار حاج قاسم را «فرمانده» خود می‌دانست.

هر دو فرمانده ضد تروریسم به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کردند و باعث تقویت روحیه سربازان از جمله رزمندگان داوطلب در سخت ترین شرایط می شدند. مقاله نویس پرس تی وی به گفتگوی ابومهدی با شبکه الجزیره استناد می کند که گفته بود: بسیج مردمی (حشد) بدون حمایت ایران و بالاتر از همه آیت‌الله سید علی خامنه‌ای که دستور حمایت از نیروهای قدس را صادر کرد، نمی‌توانست دست به چنین عملیات بزرگی بزند.

ابومهدی پس از نابودی داعش در عراق، از فرمان تاریخی آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر این کشور در مقابله با گروه تروریستی تکفیری، تمجید کرد. پیروزی شکوهمند محور مقاومت در برابر داعش گواه شیوای دیدگاه راهبردی روحانیت برتر ایران و عراق بود.

ابومهدی بیشترین احترام را هم برای آیت‌الله خامنه‌ای و هم برای آیت‌الله سیستانی قائل بود. رهبر ایران یک بار به او گفت که هر شب در نماز او را به نام یاد می‌کند. این نشان‌دهنده تحسین متقابل بین آنها بود.

بخش کلیدی گزارش پرس‌تی‌وی جایگاه ابومهدی در محور مقاومت است که در ابتدا به نگاه آمریکا به این قهرمان اشاره می‌شود آن هم با استناد به روزنامه «وال استریت ژورنال» که در گزارشی به تاریخ در ژوئن سال 2016به نقل از سرهنگ استیو وارن، سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده، نوشته بود که «ابومهدی؛ او یک تروریست مشخص است و ما این‌گونه در مورد او فکر می‌کنیم.»

همچنین همین آمریکایی، ابومهدی را به عنوان "رهبر منفرد، تنظیم کننده برنامه‌های لجستیکی و نظامی" برای حشد الشعبی و همچنین "دست راست" سردار سلیمانی توصیف کرد. البته وی نگفت که ابومهدی همزمان روابط نزدیکی با دیگر رهبران ارتش عراق هم داشت. او همچنین با دیگر رهبران محور مقاومت، از فلسطین گرفته تا یمن و لبنان، روابط نزدیکی داشت.

ابومهدی مهندس در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان در ژانویه 2017 گفت که حشد الشعبی از حمایت حزب‌الله - از نظر تسلیحات، آموزش و برنامه‌ریزی - «به‌شدت سود برده است» که به گفته او در آمادگی نبرد این گروه در مقابله با داعش بسیار مهم است.

در یک سطح شخصی‌تر، ابومهدی گفته است که برای او افتخار است که «با سیدحسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان، یک دیدگاه مشترک دارد و البته وی را رهبر محور مقاومت، نامیده بود. همچنین عکسی از آنها به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. وی همچنین از دو فرمانده مشهور نظامی حزب‌الله به نام‌های عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین تمجید می کرد و آنها را «شهدای بزرگ» می‌خواند.

ابومهدی در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود: اهداف ایران، حزب‌الله لبنان و حزب الله عراق [جنبش النجباء] بر اساس حفظ خاک، پایان دادن به جنگ ها و بازگرداندن ثبات به منطقه است. با این حال، پیوند ابومهدی با ایران خاص‌ترین و تزلزل‌ناپذیرترین پیوند او بود که با اظهارات صمیمانه او در مصاحبه آزادانه آوریل 2017 با تلویزیون دولتی ایران منعکس شد. ابومهدی مهندس که به زبان فارسی روان صحبت می کرد، ابراز تمایل کرد که در آرامگاه بهشت ​​زهرا در تهران که ده ها هزار شهید جنگ ایران و صدام و اخیراً جنگ با داعش را در خود جای داده است، به خاک سپرده شود.

وی در ابراز محبت و تحسین بی‌اندازه برای دو شهید بزرگوار ایرانی گفت: دوست دارد در کنار قبر شهیدان باهنر و بهشتی تدفین شود اما این آرزو برآورده نشد. ابومهدی مهندس همراه با همرزمان عراقی خود که در حمله امریکا ترور شدند، پس از وداع بسیار زیبا توسط میلیون‌ها نفر در ایران و عراق، در قبرستان وادی السلام در شهر مقدس نجف به خاک سپرده شد.

نویسنده سایت پرس‌تی‌وی در ادامه به شعر «توماس کمپبل»، شاعر اسکاتلندی قرن نوزدهم، اشاره می‌کند که نوشته بود: «زندگی در قلب هایی که پشت سر می‌گذاریم، مردن نیست» و نتیجه می‌گیرد که «اکنون هم ابومهدی از طریق میراثش به حیات خود ادامه می‌دهد همان هدفی که او و قهرمانش سردار سلیمانی برای آن زیستند، جنگیدند و جان دادند.»

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟

 آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
2024-05-19T22:58:52+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران هر روز بخشی از آمار فروش را به درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت مرتبط می‌‌کند،‌ اما این آمار چگونه احصا می‌شود؟

«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید

 «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
2024-05-19T22:58:52+03:30
«مرد ابدی» نوشته معصومه سپهری از جمله کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب تهران در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین

 یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
2024-05-19T22:58:52+03:30
حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی تا زمانی که در عرصه معارف دین احساس نکنند باید به سمت رسانه بیایند، مردم به تعبیر امام رضا (ع) با زیبایی کلام اهل بیت...

روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»

 روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
2024-05-19T22:58:51+03:30
کتاب «فاطمۀ شهر قم»، شامل ۲۰ روایت داستانی از ۲۰ کرامت حضرت معصومه(س) است که هرکدامشان هم به ماجرایی از گره­‌گشایی­‌های حضرت از کار زائر...

معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌

 معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌
2024-05-19T22:58:51+03:30
محمد معتمدی خواننده و فعال موسیقی، ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین سند‌ ملی موسیقی، بر آغاز ذائقه سازی هنری از کاشان تاکید کرد.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد

 هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
2024-05-19T22:58:50+03:30
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شامگاه ۲۸ اردیبهشت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم

 چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم
2024-05-19T22:58:50+03:30
کتاب «مرد ابدی» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب مواجه شد و توانست به چاپ دوم برسد، در عین حال خبری درباره ساخت سریالی با اقتباس از این...

۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند

 ۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
2024-05-19T22:58:49+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم، بیشترین آمار فروش را متوجه ۳ ناشر سرشناس حوزه کودک و نوجوان دانست.

بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون

 بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون
2024-05-19T22:58:49+03:30
عدم پخش «بسته پیشنهادی» تلویزیون یک بحث است و عدم اطلاع‌رسانی تلویزیون بحثی دیگر؛ مدتی است درباره بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون چه در بحث برنامه و...

عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟

 عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟
2024-05-19T22:58:49+03:30
کانال آی‌فیلم عربی در راستای تعامل بیشتر با بینندگان و تحقق خواسته‌هایشان به تازگی اقدام به انجام نظر سنجی از آنها کرده تا به مخاطب‌شناسی که اصل مهمی در سنج...

اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان

 اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
2024-05-19T22:58:49+03:30
سمفونی فلک الافلاک اثری از کامبیز روشن روان پس از سه سال انتظار، در روز ملی لرستان در قلعه فلک الافلاک نواخته می‌شود.

در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

 در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
2024-05-19T22:58:48+03:30
معاون صدا در جریان اختتامیه سومین دوره جشنواره بین‌المللی پژواک از بین المللی شدن جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در دوره بعدی خبر داد.

بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

 بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها
2024-05-19T22:58:48+03:30
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در گفت‌وگویی با تسنیم از برنامه‌های این نشر برای ورود جدی به حوزه تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال گفت.

سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد

 سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
2024-05-19T22:58:47+03:30
علیرضا سبحانی نسب ناشر کودک و نوجوان می‌گوید:‌ سونامی ترجمه در بازار نشر کودک نتیجه ناکارآمدی ممیزی در این حوزه است.

عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس

 عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
2024-05-19T22:58:47+03:30
حجت‌الاسلام‌ غلامحسین بشردوست از روزهای فتح خرمشهرمی گوید: رو به روی سه‌راهی جفیر، قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله را در جلوی امامزاده عباس دیدم....

رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند

 رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
2024-05-19T22:58:47+03:30
وزیر ارشاد گفت:‌ در حوزه رسانه‌ای هیچ رسانه‌ای حق ندارد، مردم را نسبت به گذشته پرافتخار پشیمان و نسبت به آینده با شکوه در انتظارش ناامید کند.

تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند

 تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند
2024-05-19T22:58:47+03:30
رئیس دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب جامع، راهنمای مهم برای محققانف اساتید و علما به حساب می‌آید.

نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه

 نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه
2024-05-19T22:58:46+03:30
معاون بین‌الملل موسسه انقلاب اسلامی گفت: کتاب «رمان خوانی با شوق» شامل نقدها و نظرهای رهبر معظم انقلاب درباره رمان‌های خارجی به کوشش محمدحسن مقیسه...

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

 ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
2024-05-19T22:58:46+03:30
«وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله قرار بود به عنوان سریال شبانه آی‌فیلم باشد که به یک باره با «هشت و نیم دقیقه» جا به جا شد.

نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟

 نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ۱۱ روز فعالیت به کار خود پایان داد، اما این نمایشگاه چقدر موفق بود؟ چند گام رو به جلو یا چند گام رو به عقب ...

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)