میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، غفور محمدزاده پژوهشگر، خواننده و نوازنده موسیقی خراسان است. او در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، نشستی پژوهشی درباره دوبیتیهای موسیقی خراسان داشت. محمدزاده در این نشست به تشریح بخشهای مختلف موسیقیِ شرق و جنوب خراسان پرداخت. یکی از بخشهایی که این پژوهشگر به تشریح آن پرداخت دوبیتی خوانیها بود.
غفور محمدزاده در حاشیه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، در گفتوگویی اختصاصی با خبرنگار تسنیم انواع دوبیتیها را تشریح کرد. در ادامه متن گفتوگو و ویدیوی آن را میخوانید و میبینید:
غفور محمدزاده: دوبیتیخوانی در موسیقی خراسان رواج زیادی دارد. در جاهای مختلف خراسان، این نوع خواندن نامهای مختلفی دارد؛ مثلا در تربتجام، تایباد و خاف به آن «چهاربیتی» میگویند اما در بیرجند به آن «فراقی» یا در تربتحیدریه به آن «فریادی» میگویند.
دوبیتیخوانیها از نظر محتوا متنوع هستند؛ یعنی در خواندنِ آنها از ابیاتی عارفانه، عاشقانه، طنز و... استفاده میشود. اما از نظر شکل اجرا یا آهسته خوانده میشوند که به آن «زُمزُم» میگویند. گاهی این دوبیتها را به صورت «فریاد» و گاهی هم «کله فریاد» میخوانند.
«کله فریاد» برای زمانی بوده که خرمنکوبی میکردند. برای خرمنکوبی دستگاههای سنتی داشتهاند که شب تا صبح باید روی دستگاه کار میکردند. گاهی کسانی که مشغول کار بودند ممکن بود از فرط خستگی خوابشان ببرد و اگر با دستگاه برخورد میکردند، احتمالِ صدمه دیدنشان بالا بود.
از این رو یکی از آن جمع که مشغول کار بودند، «دوبیتی» را به صورت «کلهفریاد» میخواند تا دیگران از صدای بالای این آواز، هوشیار بمانند.
برخی از دوبیتیها متعلق به مناطق خاصی هستند. یکی از این دوبیتیها نامش «کوهستانی» است که متعلق به منطقهای به همین نام در افغانستان است. دوبیتی دیگری هم هست که متعلق به تربت جام است و نام خاص خودش را دارد. برخی آوازها هم در سرحدات خوانده میشود که به آن «سرحدی» میگویند. آواز هزارهای را هم داریم که متعلق به ایلِ «هزاره» است.
برخی خوانندگان بودهاند که دوبیتیها را با لحنِ خاص خودشان میخواندند. این آوازها با لحنِ آن خواننده مشهور شدهاند و به نام خودشان ثبت شده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد