میرنیوز
خبرگزاری تسنیم - همایون شجریان شعری از فریدون مشیری را انتخاب کرده تا اثری با نامِ «خون از رُخم بشوی» را بخواند. اثری که بدون هیچ توضیحِ اضافهای روی صفحهی همایون شجریان قرار گرفته است. متنِ شعر، عواملِ تولید و تاریخ انتشار توضیحاتی است که در کپشنِ این اثر نوشته شده است.
«خون از رُخم بشوی» فضایی شبیه به آثارِ اخیرِ همایون شجریان دارد. فضایی که در آن ملودی حرف زیادی برای گفتن ندارد. صدای سازهای ایرانی چندان غالب نیست و تنظیمِ اثر براساسِ سازهای غربی است.
آهنگسازِ این اثر آرش گوران است و تخصص او بیشتر در زمینه موسیقی کلاسیک غرب است. در کارنامهی آرش گوران رهبریِ ارکستر فیلارمونیک تهران دیده میشود که یکی از ارکسترهای محبوب در این ژانر از موسیقی است. گوران در سالهای گذشته اجراهایی درخشان با ارکستر فیلارمونیک تهران را به صحنه برده است و مخاطبانِ خاص خودش را داشته و دارد.
«خون از رُخم بشوی» یک ایراد مشترک با تعدادی از آثار اخیرِ همایون شجریان که در این چند سال خوانده دارد و آن اینکه قابلیتِ چندانی برای ماندگاری در ذهنِ مخاطب ندارد. مقایسه کنید این جنس از آثار را با آثاری مانند «قُلاب»، «چرا رفتی» یا «ایران من» که ملودی و شعر آنها در ذهنِ مخاطبان موسیقی ایران و طرفدارانِ شجریان ماندگار شده است.
شاید مهمترین نقطه قوتِ «خون از رُخم بشوی» شعر و آواز آن است. آواز که مثل همیشه در بالاترین سطح اجرا شده و شعر هم از سرودههای فریدون مشیری است. قابلیت این شعر به گونهای است که هر شنونده براساس سلیقه و نگاهِ خود، میتواند برداشتی متفاوت از این اثر داشته باشد؛ یکی میتواند لزوم یکپارچگیِ وطن را از این شعر برداشت کند. دیگری میتواند آن را اعتراضی به کشته شدگانِ اعتراضهای اخیر تصور کند. آن یکی میتواند این تصنیف را اثری برای گرامیداشتِ کشته شدگانِ راهِ امنیت بپندارد.
در این میان اما وجه مشترکِ همهی برداشتها از این شعر؛ مزمتِ خون و خونریزی در دلِ وطن است.
همایون شجریان در هفتههای گذشته تور کنسرتهایش در اروپا را لغو کرد. این اقدامِ او بسیار هوشمندانه بود. همایون میدانست که اگر کنسرتهایش در اروپا را برگزار کند، یک عده از او میخواهند که سمتِ معترضان بایستد و موضعی تند بگیرد. عدهای هم انتظار داشتند که او وارد موضوعاتی که هنوز ابعاد آن به طور دقیق مشخص و معین نشده، نشود. در نهایت هر واکنشی از همایون شجریان موجبِ ایجاد فضایی دو قطبی میشد.
البته که لغو کنسرتهای اروپا هزینههای مادیِ زیادی برای همایون شجریان داشت، اما او کنسرتهایش در اروپا را لغو کرد تا همبستگیاش با مردم را نشان دهد و البته از تقویت فضاهای دوقطبیساز و ایجاد شکاف بیشتر در فضای جامعه جلوگیری کند.
به نظر میرسد انتشارِ تصنیفِ «خون از رُخم بشوی» براساس سروده مشیری، هم مخالفت با هر گونه خشونت را اعلام میکند و هم تلاشی است تا بار دیگر مفهوم «وطن» را برای مخاطب برجسته سازد و همهی طیفهای جامعه را به مفهومی بزرگ به نام «ایران» سوق دهد. تفسیری که طبیعتاً با نگاههای بخشینگر و یکسویه، زاویه دارد و آنانی که تحلیلی و رویکردی یکجانبه درباره اتفاقات اخیر دارند، تمایل دارند تا تفاسیری از همین جنس را بر آثار سوار کنند و در این میان برخی تلاش میکنند تا «خون از رُخم بشوی» و خودِ همایون را به نفعِ جریانِ فکریِ خود، مصادره به مطلوب کنند؛ و این درست همان حرکتی است که خیانت در حقِ این هنرمند است.
البته در تولید این اثر نوعی «عجله» هم احساس میشود. عجلهای که گویا ناشی از فشارها به همایون شجریان بوده تا در مقابل اتفاقاتِ اخیری که در کشور رخ داده، موضعگیری کند. شاید همین عجله موجب شده که ضعفهایی در این تصنیف وجود داشته باشد؛ ضعفهایی که در نهایت میتواند مانعی باشد بر اینکه این تصنیف به جهت موسیقایی ظرفیتی مشابه سایر آثار ماندگار او نداشته باشد.
شجریان هنرمندی مستقل است که برایش تمامِ مردم ایران، هموطن هستند و خونِ هر کدامشان که ریخته شود، برای او ناراحت کننده است.
دست مرا بگیر، که آب از سرم گذشت
خون از رخم بشوی، که تیر از پرم گذشت
سر برکشیدم از دلِ این دود، شعلهوار
تا این شب از برابر چشمِ ترم گذشت
شوق رهاییام درِ زندان غم شکست
بوی خوشِ سپیدهدم از سنگرم گذشت
با همرهان بگوی سراغ وطن گرفت
هر جا که ذرهذرهی خاکسترم گذشت
خورشیدها شکفت ز هر قطره خون من
هر جا که پارههای دلِ پرپرم گذشت
در پردههای دیدهی من، باغ گل دمید
نام وطن چو بر ورق دفترم گذشت
قطعه «خون از رُخم بشوی»
تقدیم به مردم شریف سرزمینم
نوازندگان:
ویُلُن و ویُلُن آلتو:
پدرام فریوسفی
پیمان ابوالحسنی
رایین نورانی
نگار فرجی
ویُلُنسل:
مهدی عبدی
کنترباس:
هادی اسماعیلی
هُورن:
مهسا یوسفی نژاد
پیانو:
آرش گوران
ضبط،میکس و مستر: رضا فرهادی
ضبط آواز: کاوه عابدین
عکس و طرح : مهدی پاکدل
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد