میرنیوز

نگاهی به "زمین حاصلخیز دیپلماسی فرهنگی" از فراز قلل مرتفع فرهنگ و ادب فارسی

 نگاهی به "زمین حاصلخیز دیپلماسی فرهنگی" از فراز قلل مرتفع فرهنگ و ادب فارسی 2022-10-01T08:09:45+03:30

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، نام فردوسی، مولوی، حافظ، سعدی و دیگر قله‌های شعر و ادبیات فارسی آنچنان مرتفع‌ است که هر کدام از آنها به تنهایی برای معرفی غنای فرهنگی یک ملت کافی است.

به گفته کارشناسان، موضوع فرهنگ در ایران مثل سایر نقاط جهان بخش‌های مختلفی دارد اما ادبیات و البته خوشنامی و شهرت ادبایش نقطه عطفی است که نباید نادیده گرفته شود. شاعرانی بلند آوازه نامهایی آشنا نه تنها برای ایران زمین بلکه برای سایر نقاط جهان هستند که لازم است از آنها نه فقط در یک روز خاص بلکه تمامی ایام سال استفاده مناسب داشته باشیم.

 تصمیم‌گیران و سیاستگذاران در اقصی نقاط جهان برای دستیابی و گسترش روابطشان با سایر نقاط از کمترین داشته‌های فرهنگی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند جریانی از تبادلات گسترده را برنامه‌ریزی کنند و ایران با اتکا به همین نام‌های پرآوازه در این زمینه یکی از غنی‌ترین کشورهاست و بن‌مایه فرهنگی آن می‌تواند فرصتی برای توسعه روابط دیپلماتیک با معرفی واقعیت داخل مرزهایش شناخته شود.

با توجه به اهمیت فرهنگ و جایگاه ارتباطات فرهنگی در گسترش روابط دیپلماتیک میان کشورها مدتی است که یک عبارت به عنوان "دیپلماسی فرهنگی" به واژگان سیاسی کشورها در روابط بین‌المللی آنها افزوده شده است. واژه‌ای که اگرچه رنگ و بوی سیاست به خود گرفته اما واقعیت امر اینجاست که ضمیر و نهادش فرهنگی است و می‌توان از آن بخوبی در حال حاضر استفاده کرد.

به گفته بسیاری از کارشناسان استفاده از ابزار فرهنگی برای بسط و گسترش روابط دیپلماتیک در گوشه و کنار جهان نه تنها از سوی کشورهای قدرتمند در دستور قرار دارد بلکه آنهایی که به دنبال ارتقای جایگاه بین‌المللی خودشان نیز رفته‌اند یا قصد دارند تصویری دقیق از آنچه داخل مرزهایشان می‌گذرد نیز اکنون به فکر استفاده از این سبک و شیوه فرهنگی برای تحکیم روابط بین‌المللی افتاده‌اند.

جای تأمل است که در این زمینه برخی سوء مدیریت‌ها و کم‌کاری‌ها در گذشته باعث شده که اگرچه برخی از این افراد مشهور ایرانی بوده‌اند و تمام شهرتشان در داخل مرزهای تاریخی ایران شکل گرفته، اما عمده استفاده از این شهرت کشورهایی صورت می‌گیرد که حتی زبان ملی و رسمی آنها فارسی نیست و نمونه بارز آن مصادره مولانا جلال‌الدین بلخی (مولوی) و بزرگداشت او در کشور ترکیه است.

تغییر رویه کسب نام و آبرو با استفاده از ستاره‌های درخشان سرمایه‌های فرهنگی ایرانی توسط کسانی که می‌خواهند خود را به هر بهانه‌ای به این ستاره‌های درخشان منتسب کنند، فقط از طریق فعال شدن داخل کشور در بزرگداشت آنها و همچنین تلاش نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور برای معرفی آنها به مردمان سایر نقاط جهان میسر است.

در همین راستا برخی از رایزنان فرهنگی کشور دست به‌کار شده‌اند تا مفاخر شعر و ادبیات ایران را بیش از پیش به مردمان سایر کشورها معرفی و از این رهگذر، فرهنگ غنی و انسان‌ساز نهفته در شعر و ادبیات فارسی را به آنها عرضه کنند.

در همین راستا سمینار «حافظ و نذرالاسلام: شاعران همنوا و همدل» با حضور جمعی از ادبا، فرهیختگان، شعرا و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا و مؤسسه مطالعات قاضی نذرالاسلام برگزار شد.

هدف از برگزاری این سمینار مقایسه آرا و اندیشه‌های دو شاعر نامدار ایرانی و بنگالی و به گفته حسن مبارک، رئیس انجمن فیلم کوتاه بنگلادش "ایجاد فرصتی برای معرفی نویسندگان بزرگ جهان مانند نذرالاسلام و حافظ به جوانان امروز" بوده است.

کمرول حسن، استاد گروه زبان و ادبیات عربی از دانشگاه اسلامی کوشتیا نیز با ارائه مقاله‌ای با عنوان "نذرالاسلام و حافظ: همنوا و همدل" گفته است "شاعرانی که به عشق خالق معتقدند متعلق به کشور و قشر خاصی نیستند. فرقی ندارد که در چه زمانی یا کشوری متولد شوند، متعلق به تمام جهان و کل بشریت هستند."

امداد الحق هم در سخنرانی خود در این سمینار گفته است "دلیل اصلی درگیری جهانی امروز، از بین رفتن معنویت از ذهن مردم است. به همین خاطر ما باید ادبیات شاعران بشردوست مانند حافظ و نذرلاسلام را بیش از پیش مطالعه کنیم."

همچنین رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین با همکاری مؤسسه فرهنگی سعدی، سمیناری را با عنوان «شعر و ادب پارسی، گنجینه‌ای از اسرار آئینی» در محل رایزنی فرهنگی کشورمان (خانه ایران) برگزار کرده است.

حمید محمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان در این سمینار گفته است "برخی اشعار آیینی را صرفا منحصر به اشعار در وصف اهل بیت علیه السلام می‌دانند اما واقع امر این چنین است که شعر آیینی بسیار گسترده است و حوزه وسیعی از ادبیات را در برمی‌گیرد، چنان که یکی از مصادیق بارز آن اشعار حافظ است که تصویری و تعبیری شاعرانه از آیات قرآن است."

علی تمیزل، استاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه سلجوق قونیه نیز در این سمینار سخنرانی خود را به زندگینامه محمدتقی بهجت تبریزی (شهریار) از تولد تا مرگ اختصاص داده و گفته است که "آثار شهریار اثر مهمی بر ساختار فرهنگی و زبان ایران داشته است. این اثر نه تنها بر ایرانیان بلکه اثر ویژه‌ای بر ترک‌های ساکن عثمانی سابق داشته است."

اما امروز هشتم مهرماه روز بزرگداشت مولانا در تقویم ایران است و انتظار می‌رود که شاهد اقداماتی در خور معرفی و بزرگداشت این نام بزرگ در داخل و خارج از کشور باشیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته در چنین روزی با صدور پیامی نوشته بود "گرامی داشت مولانا، بزرگداشت یک فرد نیست بلکه نکوداشت عشق و دین است و روزی که به نام اوست فرصت دوباره‌ای است تا با تعمق و تفکر در آثار این شاعر و عارف بزرگ، راهی به کمال بیابیم و راه و روش او را ارج نهیم."

آبان‌ماه 1400 بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان از به ثبت‌ رساندن هشتصدمین سالگرد ملاقات تاریخی شمس و مولانا، در تقویم بزرگداشت‌های یونسکو برای دوسال آینده خبر داد و چندی پیش هم در 15 شهریورماه 1401 محمد‌هادی ناصری، سرپرست اداره‌کل حوزه ریاست کتابخانه ملی از ادامه همکاری ایران، افغانستان و ترکیه در فرایند ثبت جهانی مثنوی در یونسکو خبر داد.

حسین فتاحی از رمان‌نویسان معاصر حوزه کودک و نوجوان کشورمان هم پیش از این با اشاره به لزوم توجه و تذکر به ریشه‌ها و پیشینه‌های ادبی‌مان به نویسندگان حوزه کودک و نوجوان گفته است "من شنیده‌ام قصه‌های مثنوی در آمریکا بیشتر از قصه‌های شکسپیر خواننده دارد."

این اقدامات و توصیفات، همگی نشان از آن دارد که دیپلماسی فرهنگی برای ایران با وجود سرمایه‌های فرهنگی و ادبی اینچنینی در حکم زمینی مستعد است که در صورت کار و تلاش می‌توان محصولی پربرکت از آن برداشت کرد اما متأسفانه با تمام این تفاسیر امسال روز بزرگداشت مولوی شاهد برنامه خاص و ویژه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی، در خور نام این شخصیت ادبی و عرفانی کشورمان آنچنان که در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای بیابد نبودیم. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)