میرنیوز
خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه
سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر هم برگزار شد. جشنوارهای که امسال در فضایی آرام و با کمترین حاشیه برگزار شد؛ اما این جشنواره هنوز برای رسیدن به استانداردهای بینالمللی جای کار بسیاری دارد.
رقابتی نبودن و عدم هیجان و رونق
جشنواره موسیقی فجر امسال تنها در دو بخشِ «ترانه» و «موسیقی و رسانه» برگزیدگانش را معرفی کرد و در بخشهای مختلف موسیقی رقابتی نبود.
وقتی حمیدرضا نوربخش دبیر سیویکمین جشنواره موسیقی فجر شد، تصمیم گرفت تا جشنواره را رقابتی برگزار کند و جایزهی «باربد» را به جشنواره بیاورد. این جایزه در سالهایی که در جشنواره وجود داشت موجب رونق بسیاری در عرصه موسیقی شده بود. هر چند نباید از ضعفهای موجود در داوریها و البته انتقادهایی که در این حوزه وجود داشت به سادگی گذر کنیم.
به هر روی آنچه مهم است اینکه وجود جایزه و معرفیِ برگزیدگان بخشهای مختلف موسیقی موجب رونق و اعتباری در جشنواره میشود که امروز به شدت جای خالیاش احساس میشود.
بهترینهای موسیقی ایران کجا معرفی میشوند/ جای خالی جایزه و هیجان
مخاطبان موسیقی ایران در حال حاضر متر و معیارِ مشخصی برای شناختِ بهترینهای موسیقی ایران ندارند؛ اینکه بهترین خواننده موسیقی ایرانی در سال جاری چه کسی بود؟ یا بهترین خواننده موسیقی پاپ؟ یا بهترین صدابردار و بهترین آهنگساز؟ بهترین آلبوم یا بهترین آهنگِ سال؟
همهی اینها پرسشهایی است که پاسخ مشخصی برایش وجود ندارد. این درست همان جای خالیِ جایزه در جشنواره موسیقی فجر است.
البته در این میان «جشن سالانه موسیقی ما» در سالهای گذشته برگزار شده و در بخشهای مختلف به انتخاب بهترینهای حوزه موسیقی پرداخته است. این جشن متعلق به بخش خصوصی است که در جایگاه خودش هم مهم و قابل اهمیت است، اما نباید باعث شود که جشنوارهی موسیقی فجر به دنبال معرفی بهترینهای سالانه موسیقی ایران نباشد.
متأسفانه در دورهی سیوچهارم جشنواره موسیقی فجر، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی با این توجیه که جشنوارههای جهانی رقابتی نیستند و جشن موسیقی ما هم برگزیدگان سالانه را معرفی میکند؛ جایزه «باربد» را از جشنواره حذف کرد. نتیجه آن تصمیم امسال هم بر جشنواره تأثیر منفی گذاشت و نشان داد که نبودِ جایزه و رقابت، جشنواره موسیقی فجر را دچار یکنواختی میکند.
علی ترابی و تیم اتاق فکرش برای جشنواره موسیقی فجر آییننامهای نوشتند که در آن بخش رقابتی به کل حذف شده بود. شاید هنگامهی این فرا رسیده که مسئولان جشنواره موسیقی فجر با تغییر و اصلاح در آییننامهی جشنواره، جایزه و رقابت را به جشنواره بازگردانند و آن را همیشگی کنند.
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر در شبهای برگزاری این جشنواره در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از علاقهاش به رقابتی کردن جشنواره گفت و تأکید کرد که تلاش میکند با اصلاح آییننامه، زمینهی رقابتی کردن جشنواره در بخشهای مختلف را فراهم کند.
به هر روی باید منتظر ماند و دید که آیا الهیاری برای سال آینده وعدهی تغییرات جدی در جشنواره را عملی میکند یا اینکه مانند رئیسِ پیشینِ جشنواره موسیقی فجر، ترجیح میدهد جشنوارهای خنثی و بیهیجان برگزار کند.
جشنواره موسیقی فجر؛ پایان یا آغاز
جشنوارههایی که ادعای مهم و بزرگ بودن دارند، معمولاً سرآغازیاند برای رویدادها. یعنی فلان جشنواره جایی است تا تازهترین آثارِ فلان هنر را در آنجا به تماشا بنشینیم. چنین جشنوارههایی اعتبارشان بسیار بالا است؛ چرا که این جشنوارهها تازهترین آثار و بهترینها را به جامعه معرفی میکنند.
جشنواره موسیقی فجر اما هیچ جایی برای آغاز رویدادهای موسیقی ندارد. این جشنواره چندین سال است که جایی برای پایانِ موسیقی در هر سال است، نه آغازش. اجراهایی که در طول هر سال در سالنهای مختلف روی صحنه میروند، در جشنواره موسیقی فجر هم بار دیگر به اجرا میپردازند تا تکرارهای بیهودهای را در این جشنواره شاهد باشیم.
برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر باید دستورالعملی را در فراخوان جشنواره بگنجانند که حداقل در اجراهای بخش فراخوان، تنها گروههایی اجازه اجرا داشته باشند که رپرتواری جدید را به جشنواره بیاورند.
این اتفاق باعث میشود که آرام آرام جشنواره موسیقی فجر جایی برای معرفیِ تازهترینهای عرصه موسیقی و البته بهترینهای این حوزه باشد. اگر چنین روندی در جشنواره جاری شود، بیشک پس از چند دوره شاهد شکوفاییِ جشنواره موسیقی فجر و البته شکوفایی و رونق بیشتری در عرصه موسیقی ایران خواهیم بود.
نتیجه
جشنواره موسیقی فجر هر سال در فضایی کمرونق برگزار میشود که فقط برگزار شده باشد. این جشنواره به هیجان و چالشهای بیشتری نیاز دارد. باید جایزه را به جشنواره برگرداند تا بهترینهای هر سال موسیقی ایران معرفی شوند. مخاطبان هم انتظار دارند که جشنواره موسیقی فجر جایی برای معرفی بهترینهای عرصه موسیقی باشد تا متر و معیاری برای انتخابهایشان داشته باشند.
جشنواره باید به سمت تعامل با مخاطبان برود تا از دیدگاهِ مخاطبان هم برای انتخاب بهترینهای عرصه موسیقی استفاده کند.
شاید دورهی سیوششم جشنواره موسیقی فجر نقطهی عطفی در تاریخ این جشنواره باشد و شاید مسئولان این جشنواره با درس گرفتن از تجربههای سیوپنج دورهی قبل، مسیر جشنواره را برای همیشه به سمت پیشرفت و هیجان و جذابیت سوق دهند و شاید هم دورهی بعد مانند سالهای گذشته جشنوارهای خنثی و بیهیجان باشد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد