میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «روحی جان سلام»، اخیراً به کوشش پژمان عرب توسط انتشارات راه یار منتشر شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. کتاب حاضر شامل گزیدهای از نامههای مردمی به امام خمینی(ره) و بعضاً پاسخ ایشان به این نامهها است.
عرب در مقدمه کتاب به چگونگی تدوین این اثر اشاره کرده و نوشته است: زمانی که مشغول فکر کردن به موضوعات و سوژههای جدید از بین آرشیوهای غنی و مغفول انقلاب اسلامی بودم، عنوان «نامههای مردمی به امام(ره)» به ذهنم آمد. قبلاً در مطالعه صحیفه امام چندباری به نامههای خاصی برخورده بودم، ناگهان حلاوت و شیرینی آن نامهها را دوباره در خاطرم چشیدم. مرور و جستوجوی مجددی کردم. تعدادی نامه در جلدهای صحیفه امام موجود بود که غالباً به دلیل پاسخ دادن حضرت امام(ره) آنجا آمده بودند و تعدادی هم در سایتها و مجلات مرتبط با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام کار شده بودند و یکی دو جلد کتاب دیگر هم در سالهای پیش با همین موضوع- البته به صورت کشکولوار- از سوی آنها منتشر شده بود. بعد از تهیه کتابها، خبری عجیب در مقدمه کتاب، ذائقهام را به شدت تلخ کرد. خبر این بود که «در آرشیو مؤسسه، بیش از یک میلیون نامه مردمی موجود است...»! یعنی کمتر از یکهزارم نامهها تا به امروز منتشر شده است.
در آن ایام، نامهنگاری سهلترین و شاید صمیمیترین ابزار ارتباطی بوده است که مردم به واسطه آن از سرتاسر جهان و علیالخصوص از شهرهای مختلف ایران با حضرت امام(ره) در ارتباط بودهاند.
هر کدام از نامههایی که در کتاب «روحی جان سلام» ارائه شده، داستان و روایتی خواندنی دارد. گذشته از توصیف رابطه امام(ره) و امت، هرکدام از این نامهها را میتوان از منظر جامعهشناسی و سبک زندگی مردم ایران در دهه 60 نیز بررسی کرد. خبرگزاری تسنیم به مناسبت انتشار این اثر با عرب به گفتوگو پرداخت که میتوانید مشروح آن را در ادامه بخوانید:
*تسنیم: اقای عرب برای شروع، از چرایی نگارش کتاب «روحی جان سلام» بگویید. به عنوان نویسندهای که دغدغه حوزه تاریخ انقلاب را دارد، انتشار این نامهها پس از چند دهه چه اهمیتی دارد و قرار است چه پیامی به مخاطب خود منتقل کند؟
من قبلاً زمان مطالعه صحیفه امام(ره) به تعدادی از این نامهها برخورده بودم. اکثراً هم نامههایی بود که خود حضرت امام(ره) پاسخ داده بودند. بعد که کتابها، مجلات و منابع دیگر را که پی گرفتم، دیدم که حجم نامهها خیلی بیشتر از این حرفهاست. آماری که مسئولین نشر امام(ره) میدهند، بیش از یک میلیون نامه است که در این 32 سال بعد از رحلت ایشان کمتر از یکهزارم این نامهها منتشر شده است.
این نامهها یک تصویر بدیع، نو و زیبایی از مدل رابطه مردم با امام و و رهبر جامعهشان به ما میدهد؛ تصویری که تا به حال نداشیم و یک آشنازدایی از این ارتباط است.
قالب نامه یک مجرای ارتباطی صمیمی و گرم و گیرا است. خود همین عنوان که مردم به امام(ره) در نامههایشان چه میگفتند، جذاب است. برای من شگفتانگیز و جالب بود که ببینم مردم با چه لحن و با چه کلماتی با امام(ره) دیالوگ میکنند، موضوعات و مسائلی که مردم در نامههایشان به ایشان مطرح میکردند، چیست؟ چرا که نامهها داستان و روایتی از خود مردم هستند.
هر انسانی در نامه نوشتن راحت است. هیچ محدودیتی وجود ندارد، هیچ سانسور و ملاحظهای هم در کار نیست. بعد که کمکم موضوع نامههای مردم به امام(ره) را پیگیری کردم، دیدم واقعاً همینطور است. این نامهها در برگیرنده دیدگاهها، دغدغهها، احساسات و عواطف مردم آن زمان است. در واقع میتوان این نامهها را یک منبع دست اول بینظیر برای فهم شرایط زمانه و درک مدل رابطه امام(ره) و امت در نظر گرفت که بهشدت برای پژوهشگران و محققان زیست اجتماعی دهه 60 کاربردی است.
*تسنیم: در مقدمه کتاب اشاره کردید که حدود یک میلیون نامه مردمی به امام(ره) نوشته و ارسال شده است. چرا تاکنون این نامهها منتشر نشده است؟
اشاره کردم که مطئنم کمتر از یکهزارم این نامهها منتشر شده است و انتشارش هم بهصورت مورد در مجله مؤسسه تنظیم نشر و یک مجموعه کتاب برای سالها قبل است که تعدادی از نامهها فقط منتشر شده، بدون اینکه چهارچوب، هدف یا نظم خاصی داشته باشد؛ به هر حال متأسفانه همانها هم باز غنیمت بوده و هست.
*تسنیم: هر کدام از نامهها حال و هوای خاصی دارند که مخاطب را با خود همراه میکنند و به دهه 60 میبرند. از نظر شما به عنوان یک نویسنده، نامههای اینچنینی از نظر تاریخی چه اهمیتی دارند؟
این نامهها غیر از اهمیت تاریخی که دارند و میشود گفت در این زمینه کمنظیر هستند؛ از لحاظ جامعهشناختی و مردمشناختی نیز منبع دست اولی حساب میشوند که برای پژوهشگران این حوزهها میتواند قابل توجه باشند.
در لابهلای جملههای این نامهها ما یک چشمانداز روشن و زیبا از آرمانها و آرزوهای یک ملت را میبینم؛ ملتی که در سختترین دوران تاریخی خودش که علیه ظلم و طاغوت پهلوی و حامیانش انقلاب کرده و حالا درگیر جنگی نابرابر هم شده است. غنای معرفتی و اندیشهای مردم را با فهم شرایط و زمانهای که این نامهها را نوشتند باید فهم کرد و تأثیر انفسی را که امام(ره) روی آحاد ملت گذاشته است، میتوان کاملاً حس کرد.
در این نامهها با یک ملت با وحدت و همراه با آرمانها انقلابش روبرو هستیم که اتفاقاً با لحنها و ادبیات مختص به سن و سواد و جغرافیای خودش همدلی و همزبانیاش را با امام امت به رخ میکشد. این مسائلی را که اشاره میکنم، دریافتهای من از نامهها است، وگرنه این نامهها سرشار از سادگی و صمیمت است و به اصطلاح نامههای خودمانی است و اتفاقاً وجه متمایز و ارزشمند این نامهها همین سرشار از صفا و صمیمیتشان است.
این وجه و بُعد را من هر قدر که توصیف کنم، در مقابل تجربه و حسی که بعد از خواندن این نامهها برای مخاطب ایجاد میشود، واقعاً هیچ است. بازخوردهای این چند وقت بعد چاپ دیدم، مؤید همین نکته است که آدم باید طعم شیرینی این نامهها را بچشد.
*تسنیم: در کتاب اشاره کردهاید که نامههایی نیز به زبان اردو خطاب به امام(ره) وجود دارد که منتشر نشده است. کمی درباره این نامهها بگویید. نویسنده این نامهها چه افرادی بودند و چه مطالبی را مطرح کردهاند؟ ایا به زبانهای دیگر نیز نامهای نوشته شده است؟
بله، من از طریق یکی از دوستان در مراکز اسنادی به تعدادی نامه به زبان اردو هم دست یافتم که امیدوارم بعد از ترجمه به زبان فارسی منتشر شوند. البته ممکن است که به زبان اردو منتشر شود. قطعاً با توجه به محبوبیت و شناختی که مردم دنیا مخصوصاً مسلمان جهان از امام(ره) در آن مقطع زمانی داشتند، از جغرافیا و زبانهای مختلفی برای ایشان نامه ارسال میشده است.
*تسنیم: در مقدمه کتاب حاضر تأکید کرده بودید که نامهها به صورت «هدفمند» انتخاب شدهاند. معیار انتخاب نامهها به چه صورت بوده است؟
سعی کردم در انتخاب نامهها هم جغرافیایی که نامهها ارسال شده بود، متنوع باشد و هم سن و جنسیت افراد را هم لحاظ کنم؛ ولی شاخصه اصلی که به دنبال آن بودم، انتشار نامههایی بود که از نظر محتوا به اصطلاح دراماتیکتر و داستانیتر باشند یا نامههایی را انتخاب کنم که ویژگیهای متمایز و شاخصی دارند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد